• bullemamman

mjuk babymatta

vet inte om detta blir under rätt rubrik..

men jag väntar nu första barnet och behöver råd och synpunkter av er föräldrar.
    Jag ska sy en lekmatta. Alltså typ ett tjockt täcke som bebisen kan ligga på, ja ni vet nog vad jag menar.

Men nu när jag ska sy själv så kan man ju påverka och få den precis som man vill.

Så frågan är vad ni skulle ha uppskattat fanns på mattan. Läste någonstans att vaderade kanter, som blir lite högre än mattan skulle vara bra för att både baby och leksaker inte rullar iväg.
    Vad tror ni om det? Och finns det andra "funktioner" som jag kan fixa?

• Svar på tråden mjuk babymatta
  • PruttPottan

Ta och kika på babygym vettja, de är ju lekmattor med vadderade kanter många gånger.Kanske sy i lite öglor så du kan fästa leksaker ov? Olika material och färger kanske också är en idé?

• Vilmagbg

Vi har en färdig köpt babymatta/filt från Rätt Start (Laban).

+ fina figurer
    + ett spöke kan man trycka på och då piper han
    + ett spöke har en pingla
    + en måne som rasslar
    + en sol med spegel

- bra att ha ett matrial undet till som gör att mattan inte glider (det har inte vår)
    - vår bör man inte tvätta i maskin (=kemtvätt) och det är ju värdelöst. Jag har visserligen gjort det ändå och det har gått bra. Ett lätt tvättat tyg är viktigt (bebisar kräks mm)

• Dieselmom

Det var ett bra tips du hade fått om lite högre kanter. En annan saj jag funderade på är att kanske sy dit lite fler "öglor" och så köper du en sådan där burk med "hakar" i som du hakar i öglorna och så kan du sätta dit flera olika leksaker samt byta efter hand. Förstår du vad jag menar?
    Lycka till duktiga du! =)

• bullemamman

vad många bra tips! tackar så hjärtligt!

Kom på en fråga till! hur stor behöver den vara? jag ska sy det som ett lapptäcke, fast tjockare och undrar om1x1 m räcker? Eller vad skulle vara ett idialiskt måt nu när man ändå kan påverka saken!

• bullemamman
    Alexi skrev 2011-03-30 09:47:58 följande:
    Vi har den här som är jättefin, du kanske kan få lite inspiration. Notera att de tex har en liten spegel instoppad.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90132732
    ah... den gav verkligen inspiration! tack för tipset.

undrar bara hur jag kunnat missa den, känns som jag bott på ikeas hemsida den senaste tiden!
Svar på tråden mjuk babymatta