• Tanna

Måste man ta semester för att gå på mödravården ?

Jag jobbar natt, och nu fick jag en läkartid klockan 8.00 en onsdag när jag ska jobba tis natt. Och slutar 8.00. Med andra ord så går ju inte det. Måste få träffa läkaren då det handlar om ev sjukskrivning då jag inte orkar jobba vaken natt med tunga förflyttningar själv.

Pratade med chefen som säger att jag måste ta semester den natten. Har ju inget val, för måste ju komma till läkaren. Har haft "tur" när jag fått andra tider på mödravården som inte har krockat med mina nattpass.

Men till själva frågan då, har man rätt att gå på läkarbesök/mödravård under arbetstid ??
    Jobbar inom Haninge kommun.

Mvh Tanna

• Svar på tråden Måste man ta semester för att gå på mödravården ?
  • Marnet

Ja de har du! Han kan inte tvinga dig att ta semester för att gå till läkaren...

• Nyfiken gul

det räknas som giltig frånvaro så det ska inte behöva vara något särskilt med sånt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tanna

Så jag borde få betalt för natten och inte behöva ta ut ännu en sem dag för det ?

Finns det att läsa om det nåstans ? Så man har nåt att komma med när jag pratar med chefen.

• J W

Jag jobbar åt kommunen och fick ta tjänstledigt MED lön för att gå på läkarbesök.

I kollektivavtalet som vi har står det dessutom att man hade rätt att gå på två mödravårdsbesök MED lön.
    Så jag fick vara ledig en natt, betalt, när jag hade RUL dagen efter...

• Nyfiken gul
    Tanna skrev 2011-03-29 16:16:58 följande:
    Så jag borde få betalt för natten och inte behöva ta ut ännu en sem dag för det ?

Finns det att läsa om det nåstans ? Så man har nåt att komma med när jag pratar med chefen.
    kolla med facket och vad som sägs för just ditt avtal.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Moniqe1979

du har inte rätt till att vara ledig hela ditt arbetspass men däremot kan du ha det för den tid som du behöver för att ta dig till läkar tiden. dvs gå tidigre.
    i många avtal får du gå 2 besök på arbetstid, i vissa inga och i några hur många ggr som helst. dock endast frånvaro den faktiska tiden som läkar besöket tar sen om du vill vara ledig resterande av dagen så får man ta semester elelr komp.

• Barbabok

Man har  rätt att få ledigt, men då inte alltid betalt. En del AG betalar 2 besök, lite olika vilka avtal.

• sarsparis

Man har rätt att få ledigt, men inte nödvändigtvis med full lön. Tycker du ska kolla med ditt fack vad som gäller.
    Vi får tex gå till mvc 2ggr med full lön. Gå akut till läkare och tandläkare med full lön. I övrigt får vi ta flex, ledighet utan betalning eller semester. Ett alternativ är ju att sjukskriva dig den natten men du får du ju ingen ersättning alls. Hade du haft min chef hade det läkarbesök du skulle gå på setts som akut och du skulle få gå graits. Men chefer är olika "snälla".

• Stockholmsmamma

Jag jobbar också i Haninge. På intranätet står att man får gå 3 ggr per graviditet på mödravården på arbetstid. Som sagt, det innebär ju inte att du kan skippa hela ditt pass om det inte absolut krävs, men däremot att du måste kunna gå tidigare om du inte utnyttjat 3 ggr redan.

• Tanna
    Stockholmsmamma skrev 2011-04-04 19:54:19 följande:
    Jag jobbar också i Haninge. På intranätet står att man får gå 3 ggr per graviditet på mödravården på arbetstid. Som sagt, det innebär ju inte att du kan skippa hela ditt pass om det inte absolut krävs, men däremot att du måste kunna gå tidigare om du inte utnyttjat 3 ggr redan.
    Har inte gått på arbetstid en enda gång...
    Nu var läkarbesäket idag och eftersom min chef inte är hjälpsam slutade det med att jag tog semester för hela natten för att vara säker på att jag knude gå.

Blev sjukskriven 100 % i en månad.
Svar på tråden Måste man ta semester för att gå på mödravården ?