• Juppepuppe

Frysa sugarpaste?

Hej!
    Någon som vet om man kan frysa sugarpaste? Jag köper ofta ett paket, men gör inte av med allt, s jag brukar paketera in det ordentligt och ha i skafferiet. Det håller ett tag, men inte så länge och jag använder det kanske 4 gånger per år...
    Någon som dessutom har ett bra recept på hur man gör egen sugarpaste alternativt flowerpaste?

• Svar på tråden Frysa sugarpaste?
  • Kanskedinsyrra

jag gjorde egen d funkade jättebra å var ju itne alls lika dyrt som å köpa!!! jag har hittat lite olika sidor med intressant innehåll, tex dessa:
    www.hellosugar.se/category/cupcake-och-sugarpaste-skola/
    www.brollopstorget.se/Bloggar-9-39/b1478.html

dessvärre hittar jag inte igen det recept jag gjorde, men ajg har för mig att jag tog lite här å lite där... kolla på några recept å välj...  jag körde med cocosfett vet jag å de tblev bra. Jag tog någon droppe mindre vatten å droppade i karamellfärg å det gick hur bra som helst även om alla skriver att DET GÅR ABSOLUT INTE ANN... ;)
    Lycka till!

• Queequeg

Det här receptet använder jag mig av när jag gör sugarpaste:

1msk gelatinpulver
    0,6dl kallt vatten
    1,25dl vit sirap 
    1 1/2 msk glycerin (finnsatt köpa på apoteket)
    2 msk vegetabiliskt fett (blir vitast med cocosfett)
    ca 20dl florsocker (skiktat)
    2-3 droppar smakessens om man vill 

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills tjocknat.
    Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt den vita sirapen och glycerinet och blanda väl.

Rör i cocosfettet och just innan det smält helt, dra bort från värmen, och tillsätt smakessensen,

Låt blandningen svalna tills den är finger varm.

Häll nu ca 10dl florsocker i en annan bunke och forma till en brunn. Häll den fingervarma blandningen i brunnen och rör med en slev, blanda successivt i resterande florsocker tills kladdigheten försvinner. Fortsätt knåda tills sugarpasten är len följsam och inte fastnar på dina händer.

Jag brukar låta min sugarpaste för det mesta vila ett dygn innan jag använder den och gör den då rätt lös. Läger plastfilm i en bunke och häller ner sugarpasten och plastar in den väl. den brukar stå till sig rätt bra men känns den fortfarande kladdig knådar jag bara in mera florsocker då. Tcker det blir bäst på det visaet annars är risken att SP:N blir för torr om man knådar in allt florsocke rpå en gång om man inte ska använda den direkt.

Recept på flowerpaste som jag fått (men har dock aldrig provat det själv):

Flowerpaste

5 tsk kallt vatten
    2 tsk gelantinpulver
    500 g siktat florsocker
    3 tsk gum tragacanth/cmc
    2 tsk vit sirap
    3 tsk kokosfett
    1 äggvita

Blanda gelantin och vatten och låt stå i 30 minuter. Sikta och blanda ihop florsocker och gum tragacanth i köksmaskinbunke. Smält gelatinet och blanda i kokosfett och sirap. Häll ner blandningen och äggvitan i bunken och kör en stund tills massan är vit och "stringy". Nu tycker jag att det låter som om massam r mjuk och ganska lös men den är smulig och man får knåda en stund på bordet för att få ihop den till en sammanhängande klump. Gnid på lite fett på klumpen och vira in den noga i plast och plastpåse, Låt vila i 12 timmar  innan du använder den.
    När du tar ut den och ska skära bort en bit är den som en sten, karva bort en bit och knåda den mjuk och smidig, den bli underbar,

Flowerpaste

5 tsk kallt vatten
    2 tsk gelantinpulver
    500 g siktat florsocker
    3 tsk gum tragacanth/cmc
    2 tsk vit sirap
    3 tsk kokosfett
    1 äggvita

Blanda gelantin och vatten och låt stå i 30 minuter. Sikta och blanda ihop florsocker och gum tragacanth i köksmaskinbunke. Smält gelatinet och blanda i kokosfett och sirap. Häll ner blandningen och äggvitan i bunken och kör en stund tills massan är vit och "stringy". Nu tycker jag att det låter som om massam r mjuk och ganska lös men den är smulig och man får knåda en stund på bordet för att få ihop den till en sammanhängande klump. Gnid på lite fett på klumpen och vira in den noga i plast och plastpåse, Låt vila i 12 timmar  innan du använder den.
    När du tar ut den och ska skära bort en bit är den som en sten, karva bort en bit och knåda den mjuk och smidig, den bli underbar,

Angående att frysa sugarpaste går det jättebra, så här skriver Agneta från tårtdecor på sin blogg om att frysa SP:

Du vet väl om att du med fördel kan frysa ner Ballinas sugarpaste? Både den för att klä tårtor med, modelleringspastan och flowerpasten går bra att frysa. Vi brukar tipsa våra kunder att frysa ner t ex modelleringspastan och även flowerpasten i småbitar och plocka upp efter hand som man behöver. Ofta behöver man kanske inte 500 gr modelleringspasta för att göra lite rosor till en tårta men fryser man ner resten i mindre bitar kan man ha användning för pastan länge.

Problemet är ju inte att den blir gammal utan att den torkar och blir stenhård. Man kan dessutom förlänga hållbarheten betydligt. Man kan lätt lägga på ytterligare ett halv år i hållbarhet, troligtvis ännu längre.

Får du hela förpackningar över med sugarpaste för att täcka tårta så frys ner dem också för att undvika att de blir hårda.

• Lillaliten

Va e skillnaden på sp å floverpaste?

• Queequeg
    Lillaliten skrev 2011-03-30 16:35:08 följande:
    Va e skillnaden på sp å floverpaste?

Flowerpaste använder man till dekorationer och då främt till att göra blommor den blir väldigt hård när den torkat och håller formen väldigt bra, medan sugarpaste använder man precis som marispan till att täcka tårtor med och den håller sig mjuk

• Juppepuppe

Tack så mycket för tipsen! Nu känns det helt ok att köpa ett kilo sugarpaste! ;)

• Lillaliten

Oki! Går de inte alls att använda sp till bokstäver å dekorera med?

• Queequeg
    Lillaliten skrev 2011-03-31 06:37:04 följande:
    Oki! Går de inte alls att använda sp till bokstäver å dekorera med?
    Jo det det går men dekorationer håller inte alltid formen lika bra, figurer och dyl tenderar att sjunka ihop lite tycker jag då pastan är så pass mjuk. JAg brukar blanda in lite cmc pulver i SP:n om jag ska använda den till dekorationer detta gör att den håller formen bättre och hårndanr lite mera.
  • Lillaliten

Har ni nå favorit ställe där ni handlar? Satt å kollade på färdiga blommor å dekorera med, iaf första gången kanske! :)

• Juppepuppe

Jo man kan mycket väl dekorera med SP. Jag har gjort blommor, bokstäver oh figurer. Om man ska göra saker som är ihåligt (t.ex. ett par babytofflor) sjunker den gärna ihop, men jag har gjort det också med bra resultat. jag fyllde skon med lite tyg tills det torkat. Men man måste vara ute i god tid så att figurerna hinner torka

Svar på tråden Frysa sugarpaste?