• Anonym

Svartsjuk på hans ex!!

Sedan jag och min pojkvän blev tillsammans för flera år sedan har jag varit svartsjuk på hans ex. Hon var snygg och har just de egenskaper som jag saknar. Brukar se henne ibland då hon bor i min närhet, vilket gör att det sticker till i bröstet på mig. HOn har gått vidare i livet och min kille nämner aldrig henne, men ändå tänker jag på henne ibland. Det går långa perioder då jag inte tänker på henne och jämfört med tidigare så är det väldigt sällan nu, men jag kan inte förstå att jag fortfarande kan känna svartsjuka för den kvinnan. Jag vet hur mycket han älskade henne och det är väl därför. Och så var de tillsammans längre än han och jag varit. Någon mer som känner likadant?

• Svar på tråden Svartsjuk på hans ex!!
  • ahlcec

Ja, fy.
    Jag är också svartsjuk på hans ex, fast jag tycker nog det är lite halvbefogat. Eller så - han vill inte ha henne, men hon är ondöigt "intim" när de träffas. Viskar i hans öra och så.
    Och jag är en mes, så jag säger inte ifrån..

Det fåniga är att nu ska han och jag ha barn, vi är förlovade och älskar varandra, och hon har precis fått barn med sin nya kille och ja, de har gått vidare. Och ÄNDÅ kan jag fundera på henne ibland och känna svartsjuka. Hur sjukt är det?

Det blir säkert bättre, du trådstartare.

• Glad i hågen

Till "Anonym" nr 2, din kille borde säga ifrån till henne om hon håller på sådär.

• Russi

Jag är svartsjuk på alla hans ex. Tom dem han hade när han han var fjorton år. Vi bor i en byhåla, och jag kommer inte här ifrån. Han känner alla, och varje gång han pratar eller hälsar på nån tjej tänker jag;
    Vad kan de ha haft tillsammans?
    Löjligt eller hur?
    Särskilt som jag också har en hemstad, där det har hänt en hel del..

• Anonym

min killes ex var en riktig rebba*burr* jämt då de träffades och jag var med så betedde hon sig som om hon fortfarande hade första tjing på honom, typ om jag gick från bordet så skyndade hon sig dit och tog min plats som den självklaraste sak i världen. Var jag bortrest så gick hon dit och hälsade på och tom lämnade presenter till mig! Min kille var så naiv så han blev bara glad och gav mig presenterna och sa -"titta vad maria har gett dig" i tron om att han hade världens trevligaste ex, fast jag vet att det var bara hennes sätt att pinka in reviret och förvissa sig om att jag minsann skulle få reda på att hon varit där när jag varit bortrest.
    Men jag visade aldrig henne att jag var svartsjuk, däremot fick min kille höra både ett och annat.
    Så höll hon på tills min kille sa ifrån på skarpen och hon förstod att han inte var svag för henne och att jag petat ner henne från första platsen för länge sedan=)

• Anonym

Du växer ifrån det Jag hade också sådana tankar när jag var i tjugoårsåldern med min dåvarande sambo. När man mognar och blir säker på sig själv försvinner sådana grubblerier som man egentligen inte har något egentligt motiv till. Bara att hoppas att du hör till dem som skaffar dig självkänsla ganska tidigt.

Skulle se något ut om jag kämpade för att "komma ikapp" sambons före detta, de har fyra barn ihop

• Anonym

I helgen infekterade jag det hela igen, efter lång tid. Vi pratade om porrfilmer och jag sade att i franska och tyska porrfilmer har de sällan rakade buskar därnere. Då säger han; jaha, sådana som din!? Jag blev helt paff. Jag rakar mig längs med blygläpparna men har kvar en trekant längst fram. Jag har alltså inte enbart en string som många porrstjärnor. Dum som jag är frågade jag om hans ex hade haft helrakat (självdestruktiv som jag är!) och han svarade "ja, det hade hon. Hon var äcklig som en hora! Men ändå vet jag att han tänder på att man är som en hora. Han brukar ofta när vi har sex låtsas att jag är hans hora. Jag blev jätteknäckt för jag kände mig helt osexig och buskig och grät sen. Igår rakade jag mig som hon och som alla andra porrtjejer. HElt knäppt, jag vet. Men vad hade ni gjort?

• Anonym

Ehh alltså det låter inte friskt att jämföra dig med porrstjärnor precis. Vaddå hora? Säger man så om sina ex?
    Nä du, jag tror du får omvärdera vissa saker hos dig själv. Varför ska du raka dig för att bli omtyckt av honom och varför jämföra dig med exet?
    Får du den bekräftelse av honom som du behöver? Uppmärksammar han dig och dina behov? Jag kan snarare tänka mig att det är det här som är problemet än hans ex.

Jag hade aldrig rakat mig. Snarare blivit så besviken att jag skulle fundera på om det verkligen var så jag ville leva i ett förhållande. Sätt dig in i hans roll, skulle du kunna bete dig som han gör? Skullr du kunna jämföra dina ex med honom och porrskådisar? Och dessutom så öppet som han gör?
    Jag har levt med en porrtokig kille tidigare och det knäckte förhållandet och mig totalt. Jag stack och bestämde mig för att aldrig mer ta sån skit.
    Idag är jag lyckligare än nånsin och lever i ett harmoniskt och sunt förhållande med mycket kärlek och ömhet.

• kobra

Jag kan av egen erfarenhet säga att det beror mycket på killen om man är svartjuk, han är dålig på att uppmärksamma dig och berätta hur bra du är antagligen! Hade en sån kille en gång men som tur var inte nu.

• Anonym

Kobra
    Du har rätt. JAg är iochförsig svartsjuk av mig, men inte sjukligt. I detta fallet känns det dock som om jag är sjukligt svartsjuk, just för att han i början av vårt förhållande skröt om denna tjej och sade att hon var så snygg och gav honom vad han behövde och det med råge. Jag höll på att dö av svartsjuka. När jag sedan visade hur knäckt jag var, så slutade han, men det sitter kvar än idag.

• Glad i hågen

Korkat av honom att dra upp sitt ex, verkligen omoget att "skryta" om det. Nu vet jag inte hur gamla ni är, men min kille var likadan när vi träffades, då var han lite över 20 och jag var 19. Det sved verkligen och jag kunde se rött vid blotta tanken på den tjej han varit med längre, i flera år, speciellt när han tyckte att vår ettårsdag inte var nåt särskilt att fira, för "ett år är väl inte så länge..."

Han var själv väldigt svartsjuk också, pga att han blivit rejält bränd. Jag fick sota för vad andra tjejer gjort mot honom, och han blev stensur om jag så mycket som sa hej åt ett ex, eller en gammal klasskompis, på stan.

Jag tror faktiskt att i många fall är det en mognadsfråga som någon här tidigare skrev. Plus att det handlar om vad man själv bär med sig, och det självförtroende man har, eller inte har... När man känner sig trygg med sig själv och med varann behöver man varken hävda sig eller oroa sig.

Jag kan säga såhär, hade vårt förhållande fortsatt som det var i början, då hade vi inte varit ihop i dag. Jag höll på att kvävas av hans svartsjuka och kontrollbegär. Det vi gjorde var att börja prata om det och vi kom fram till att ingen av oss kunde ändra på att vi haft andra innan vi träffades, och om vi inte hade haft det så skulle vi kanske inte ha vetat att vi var så rätt för varann.

Och om det nu skulle vara så att han hellre vill vara med sitt ex, eller nån annan, så vill jag ju inte att han gick och önskade det i det tysta och stannade med mig för att vara snäll, då vill jag hellre veta, för då är det ju inte mig han ska vara med.

I dag skulle jag nästan vilja träffa hans ex, bara för att visa att han fick det bra och att han kunde få nåt bättre än hon

Men, konkret, tycker jag att du ska prata med din kille. Tala om för honom att det han har sagt gör dig ledsen. Och fråga hur han skulle se på det om du gjorde samma sak mot honom. Vill han veta hur dina killar har varit? Vill han bli jämförd med andra?

Svar på tråden Svartsjuk på hans ex!!