• Delath

Hur ska jag tala om för min partner att jag vill ha äktenskapsförord?

Hej

Jag har varit gift i ca fem år, och nu på sistonde så verkar vi ha glidit ifrån varandra mer och mer. Självklart så är vi medvetna om detta och därför så har vi sökt hjälp hos familjerådgivningen.

Innan jag gifte mig så hade jag lyckats spara ihop en hel del pengar som alltihop gick åt till vår gemensamma insatslägenhet. Då min fru var fortfarande student så hade hon inte pengar att lägga ut och eftersom jag hade hunnit lägga undan en hel del och trodde på kärleken, så struntade jag i att upprätta ett äktenskapsförord.

Hur som helst så vill jag skydda de tillgångar som jag hade innan henne samt det jag har skaffat under den tiden vi har varit gifta. det handlar då om först och främst lägenheten som vi äger gemensamt men som jag har betalat för. jag kan tänka mig att dela med mig av det värdeökning som lägenheten har haft under åren men jag vill inte att hon ska ta del av ursprungs investeringen.

Sen så har jag även en betydande del sparad i aktier, där jag har ett aktiekonto i mitt eget namn.

Dessutom så har jag hunnit skaffa mig tillgångar utomlands.

Nu är det så att hon har ju varit student under fyra av de femåren vi har varit tillsammans och vi har haft delad ekonomi samt att hon har fått pengar av mig när hon har varit pank.

Jag vet inte hur jag ska tala om för henne att jag vill upprätta en äktenskapsförord eftersom jag upplever att det kan uppfattas som att jag vill skiljas.
    Samtidigt så vet jag att vid en eventuell skiljsmässa så kommer helvetet att braka lös då jag har verkligen slitit och kämpat för dessa tillgångar.

• Svar på tråden Hur ska jag tala om för min partner att jag vill ha äktenskapsförord?
  • Bluepeea

Knepig grej de där.. men de bästa är väl att nysta in henne i samma veva som dina tankar går om just egna tillgångar (vet att hon kan kräva dej på mängder om ni skiljs) eller va bara ärlig emot henne hon borde ju förstå, eller så kan du kanske ta o skriva över dessa tillgångar till en annan person, har du aknske villiga syskon eller föräldrar i livet kan du skriva över dom på dom o sen begära att när pengar tas ut så måste du vara med..(går å ha de så enligt banken)

• Tow2Mater

Att inte vilja dela på det ni skaffat och sparat under tiden ni varit tillsammans tycker jag är mycket snålt, och jag kan förstå din fru kommer att bli rosenrasande när hon får höra det. Kan du övertyga henne om att skriva under på det, är hon ganska korkad. Att du vill ha det du hade innan ni gifte er som ditt, det har jag mera förståelse för.

• Tinnys

Jadu, det borde du tänkt på innan ni gifte er, är lite sent nu då hon inte behöver skriva på något hon inte vill. Håller med Pen om att det är väldigt snålt att vilja ha det ni skaffat och sparat under er tid tillsammans. Kan förstå att du vill ha det du satte in i lgh men det borde du skrivit då. Jag hade aldrig skivit på något i efterhand.

• Lönnsirap

Du har ju struntat att upprätta ett när det var logiskt och möjligt! Nu har ni ju dessutom varit gifta i 5 år och som jag läser det så vill du skiljas... eller tror att det iallafall är en möjlighet.

Vi kan ju inte gå tillbaka och ändra i det förflutna så blir det aktuellt att gå isär så får du ligga som du bäddat!
    Pratar du med en advokat kan du kanske få råd om hur du kan göra... men att göra äktenskapsförord nu är som jag ser det försent!

• isolande

Kan man ens skriva ett äktenskapsförord i efterhand? Är man gift så är man väl gift, dvs man delar lika på allt det man har tillsammans när man skiljer sig?

Jobbigt läge för dig, men jag tror det här är en grej ni borde gjort upp innan. Tror inte du har rätt att diktera några som helst villkor för vad som är ditt eller hennes om det inte är så att hon frivilligt avsäger sig de tillgångar som du definierar som "dina".

• klocka

Kan förstå att det kan bli svårt att registrera det nu i och med att ni har problem redan. Om du har föräldrar/nära syskon du litar på helt och fullt skulle det kanske gå att "ge" dem pengar (du kan säga att du var skyldig dem) eller att helt enkelt upprätta skuldebrev till deras förmån.

Hur möjligt det är juridiskt (dvs om hon skulle kunna hävda att det inte är sant) vet jag inte men kanske värt att kolla om du är seriös med skilsmässa och att ha kvar dina pengar.

Jag håller med om att hon bör ta del av värdeökningen på bostaden (hon hade ju annars kunnat tjäna en värdeökning på en annan bostad) men håller inte med de andra om att hon även bör få ta del av de pengar ni sparat gemensamt under de år ni varit gifta. Så länge man inte har barn, och en person därmed gjort större uppoffringar än den andra, vanligtvis, vad gäller utebliven inkomst t ex,  är man inte "en enhet" på samma sätt anser jag. Därutöver verkar det ju som att du till viss del/stor del har försörjt henne medan hon studerat - det är väl utdelning nog.

• isolande
    klocka skrev 2011-03-30 13:53:56 följande:

Kan förstå att det kan bli svårt att registrera det nu i och med att ni har problem redan. Om du har föräldrar/nära syskon du litar på helt och fullt skulle det kanske gå att "ge" dem pengar (du kan säga att du var skyldig dem) eller att helt enkelt upprätta skuldebrev till deras förmån.

Hur möjligt det är juridiskt (dvs om hon skulle kunna hävda att det inte är sant) vet jag inte men kanske värt att kolla om du är seriös med skilsmässa och att ha kvar dina pengar.

Jag håller med om att hon bör ta del av värdeökningen på bostaden (hon hade ju annars kunnat tjäna en värdeökning på en annan bostad) men håller inte med de andra om att hon även bör få ta del av de pengar ni sparat gemensamt under de år ni varit gifta. Så länge man inte har barn, och en person därmed gjort större uppoffringar än den andra, vanligtvis, vad gäller utebliven inkomst t ex,  är man inte "en enhet" på samma sätt anser jag. Därutöver verkar det ju som att du till viss del/stor del har försörjt henne medan hon studerat - det är väl utdelning nog.

fast det där avsäger man sig väl när man väl gifter sig? Då spelar det ingen roll vem som bidragit med vad, rent juridiskt, man skall dela lika om det inte är så att man kommer överens om annat?
  • klocka

liminka, man kan registera äktenskapsförord senare under ett äktenskap också, men problemet är ju då som du skriver att båda måste vara överens och underteckna det... Bodelning under äktenskapet - brukar listas i tidningarna om du läser annonserna längst bak!

• klocka

liminka, ja visst är det så, jag menade "moraliskt" eftersom de andra tyckte att han inte "hade rätt" att behålla sitt Men juridiskt är det ju något annat.

• isolande
    klocka skrev 2011-03-30 14:07:03 följande:

liminka, ja visst är det så, jag menade "moraliskt" eftersom de andra tyckte att han inte "hade rätt" att behålla sitt Men juridiskt är det ju något annat.

vi är överens Glad
  • JK77
    isolande skrev 2011-03-30 13:53:48 följande:
    Kan man ens skriva ett äktenskapsförord i efterhand? Är man gift så är man väl gift, dvs man delar lika på allt det man har tillsammans när man skiljer sig?

Jobbigt läge för dig, men jag tror det här är en grej ni borde gjort upp innan. Tror inte du har rätt att diktera några som helst villkor för vad som är ditt eller hennes om det inte är så att hon frivilligt avsäger sig de tillgångar som du definierar som "dina".
    Skriva ett kan man säkert med ens make/maka behöver ju inte skriva under...
  • jennifer88

Tyvärr lite sent påtänkt med äktenskapsförord och skulle jag varit din fru hade jag absolut tolkat förslaget som att du ville skilja dig eller misstönker att vi ska göra det inom en snar framtid, efter att jag skrivit under såklart.. Jag hade inte gått med på att skriva under någonting i efterhand och det hela hade antagligen slutat med en jobbig skillsmässa där jag fått hälften av allt.. Sån är verkligheten!!

Svar på tråden Hur ska jag tala om för min partner att jag vill ha äktenskapsförord?