Hur ska jag tala om för min partner att jag vill ha äktenskapsförord?
Hej
Jag har varit gift i ca fem år, och nu på sistonde så verkar vi ha glidit ifrån varandra mer och mer. Självklart så är vi medvetna om detta och därför så har vi sökt hjälp hos familjerådgivningen.
Innan jag gifte mig så hade jag lyckats spara ihop en hel del pengar som alltihop gick åt till vår gemensamma insatslägenhet. Då min fru var fortfarande student så hade hon inte pengar att lägga ut och eftersom jag hade hunnit lägga undan en hel del och trodde på kärleken, så struntade jag i att upprätta ett äktenskapsförord.
Hur som helst så vill jag skydda de tillgångar som jag hade innan henne samt det jag har skaffat under den tiden vi har varit gifta. det handlar då om först och främst lägenheten som vi äger gemensamt men som jag har betalat för. jag kan tänka mig att dela med mig av det värdeökning som lägenheten har haft under åren men jag vill inte att hon ska ta del av ursprungs investeringen.
Sen så har jag även en betydande del sparad i aktier, där jag har ett aktiekonto i mitt eget namn.
Dessutom så har jag hunnit skaffa mig tillgångar utomlands.
Nu är det så att hon har ju varit student under fyra av de femåren vi har varit tillsammans och vi har haft delad ekonomi samt att hon har fått pengar av mig när hon har varit pank.
Jag vet inte hur jag ska tala om för henne att jag vill upprätta en äktenskapsförord eftersom jag upplever att det kan uppfattas som att jag vill skiljas.
Samtidigt så vet jag att vid en eventuell skiljsmässa så kommer helvetet att braka lös då jag har verkligen slitit och kämpat för dessa tillgångar.