Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Vet du varför personen i fråga är förtidspensionerad?

Om det är för något psykiskt t.ex. ser jag inget konstigt alls i det du skriver.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 01:05:24 följande:
    Men du har 1 hund? Eller har du med 15 vuxna hundar och 3 hästar och flera flera valpkullar varje år?
    Först o främst 18 djur sen på det valpkullar med i snitt 5 valpar i varje kull? Som du flera gånger om året åker till vet med för besiktning och du klipper klor osv?
    Sen har du vedhuggning och två hus att sköta och snöskottning och gräsklippning och mental ork att sälja valpar och vara verksam inom annan typ av försäljing och då dessa kundkontakter och du åker landet runt och säljer dina valpar och sitter dagligdags på nätet med olika hemsidor och annonseringar av både valpar vuxna hundar och bilar osv?

Du är trasig till både kropp och själ men orkar med allt detta?
    Du är du inte sjuk heller!!
    Fortfarande, hur mycket av den här individens sjukhistoria känner du till?
  • Anonym (?)
    John D skrev 2011-03-30 00:57:26 följande:
    Nu är du ute på hal is. ;)
    Att påstå att någon som går på bidrag är frisk och kan jobba är väldigt tabu i Sverige. Det finns absolut inga bidragsfuskare, och alla skulle jobba om dom bara kunde. Att vi har överlägset störst andel sjukskriva och förtidspensionärer i världen trots att vår sjukvård är bland den bästa som finns, det bör man blunda för.
    Utredningen som kostade 900 miljoner visade ju att fusket var långt ifrån så utbrett som man trodde och att vi har fler här är inte så konstigt med tanke på att här finns möjligheten.

Men visst finns det fuskare. Det kommer det alltid finnas.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 01:33:10 följande:
    Trodde i min enfald att fler skulle reagera på den här sjuka som jag gjort men inser ju annat nu.
    Finns ingenting som kan täckas in som sjuk vad gäller den här människan, hela kroppen och hela själen funkar fullt ut varje dag! Hårt kroppsligt arbete och "kundkontakter" och socialt liv med hundutställningar och RUBBET!
    Ändå blir den här tråden ifrågasatt.

Sjukt!
    Utifrån det du skriver går det inte att dra någon slutsats kring varför individen i fråga får sjukersättning.

Vad känner du till om individens sjukdomshistoria?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 01:46:25 följande:
    Och det lustiga är att om nån kommer med ett KLOCKRENT exempel på en KLOCKREN fuskare så gills inte det? De finns alltså aldrig? Ändå finns de men bara på papper????
    Och märkligt att det alltid bara är andra sjuka som tillstår att visst finns det fuskare men aldrig tillstår att det finns fuskare när man faktiskt berättar om det?

Och varför så laddat?
    Jag ser inget "klockrent" i det du skrivit hittills. Det går inte att utröna något alls ur det.
    Vad vet du om personens sjukdomshistoria?

Och om du nu är så säker, gör en anmälan då.
  • Anonym (?)
    Sophia skrev 2011-03-30 01:58:33 följande:
    Blir så trött på att folk är sjukskrivna som inte bör vara det, var sjätte kr FK betalar ut är felaktig..
    Vad kommer den uppgiften ifrån?
    Regeringens jätteutredning visade ju att väldigt få utbetalningar är fel och majoriteten av gångerna är det FK/ansvarig myndighet som gjort fel
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:07:27 följande:
    Inget alls?? oki
    Nej, eftersom du inte skriver något alls om sjukdomen i sig så finns det ju inget att bedöma.

Varför är individen i fråga bedömd som arbetsoförmögen?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:22:58 följande:
    Och på tal om hästar(hon i min ts har ju 3 st förutom alla hundarna och valpkullarna och allt annat som jag skrev där)var det ju en annan kvinna som försäkringsbolaget avslöjade. Hon hade sån hemsk whiplashskada att hon inte kunde arbeta, men  slita tungt med hästarna kunde hon, lyfta på sadlar och mocka och rykta osv.
    Om du nu vill ha okända människors åsikter kring den individ du beskriver i TS eventuella behov av sjukersättning så får du presentera lite mer information, det går inte att göra någon bedömning utifrån det du skrivit.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:49:47 följande:
    Vilka fysiska OCH psykiska diagnoser anser DU vara okej att som människan i min ts kunna arbeta med som hon gör hemmavid/ privat men ändå vara sjukpensionär?
    Du och fler med dig i tråden undviker konsekvent att svara på och redogöra för detta?
    Jag har i min ts redogjort tämligen klart+ övertydligt för varför man inte ska vara sjukpensionär när man klarar av allt både fysiskt OCH psykiskt som människan i min ts gör.

Nu är det ER tur, ni som går i taket över människan i min ts att hon ifrågasätts av mig för sin sjukpension, att redogöra för varför hon ska anses som sjuk för.
    JAG har klart och tydligt redogjort för varför jag INTE anser att hon är sjuk.
    Kanske behöver komplettera med att människan i min ts var strax innan 40 fyllda innan hon blev så sjuk att hon klarade av alla dessa sysslor som jag skrivit om att hon klarar av efter att hon blev sjukpensionär. Nu är hon snart 60 år och arbetar fortfarande på med sina sysslor hemmavid.
    Det finns ett flertal diagnoser som jag kan komma på som mycket väl skulle kunna motivera sjukersättning utifrån den lilla information du gett, främst psykiska. Vet du något om hennes sjukdomshistoria eller inte?

Och vem "går i taket" mer än du?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:51:58 följande:
    Då skulle väl jag likaväl behöva mer info om okända dig innan jag svarade dig? Svårt annars att göra nån slags bedömning kring ditt svar till mig?
    Okej. Det var en konstig slutsats.

Du beskriver vad människan klarar av, men skriver ingenting om vad det är som gjort att hon bedömts vara arbetsoförmögen. Hade du skrivit att det handlar om en ryggskada hade jag utan tvekan hållt med dig om att en ny bedömning ska göras, men med psykiska diagnoser är det svårare. Det finns ett flertal psykiska sjukdomar som möjliggör att man fungerar på det sättet du beskriver, men inte nödvändigtvis kan arbeta.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:54:12 följande:
    Vilka diagnoser då?
    Bipolaritet, schizofreni, borderline i svår form och andra personlighetsstörningar, svåra sömnrubbningar, svårt ångestsyndrom, till exempel.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:58:03 följande:
    Det jag beskrivit här och som "människan klarar av" vad anser du återstår då vad gäller att "människan" INTE klarar av?
    Att kunna fungera under press och på schemalagd arbetstid till exempel.

Men jag upprepar, jag tycker du ska göra en anmälan så det utreds ifall du är så säker.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 03:17:32 följande:
    Och då klarar man alltså av att sköta 18 djur+ flera valpkullar varje år och försäljning av valpar och affärsverksamhet där man även säljer tillbehör till valpar(koppel, foder mm) och vuxna hundar och man fixar att åka på hundutställningar och man har även återkommande "kundkontakter" vad gäller inte bara allt kring hundaffärer utan även som jag också skrev om tex bilar och annat?
    Man klarar också av återkommande vetbesök och man fixar kloklippning på hundar och pälsvård(detta gäller pälskrävande raser)och man fixar kontakter regelbundet med andra hundsäljare och leverantörer av foder med mera osv?

Detta är ju faktiskt en egen verksamhet? Ett eget företag? Men då med sjukpension i botten/ grunden?
    Ja där ser man!
    Ja det kan man klara, beroende på omständigheterna. Någon som är bipolär skuller säkerligen fixa det när de är inne i en uppåt-period.

Men vad är problemet? Gör en anmälan som sagt.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 03:31:48 följande:
    "Uppåtperiod"? Kan den inte vara anställd nånstans annars menar du då? Den kan vara fullt ut verksam i "egen verksamhet" men inte anställd men ändå inte inneha egen verksamhet??

Nu får du ändå utveckla och förklara?? Fullt ut frisk hemmavid men inte bortavid?
    Eller hur menar du som nu??
    Vet du hur bipolaritet kan fungera? En del klarar att arbeta, en del gör det inte. När de hamnar i sina maniska perioder så orkar de ALLT och sover ibland inte alls. Lite senare kan det vara precis tvärtom.

Men som sagt, jag tycker du ska göra en anmälan så får du det ur världen. Bedöms hon inte vara arbetsoförmögen så blir sjukersättningen indragen, bedöms hon vara det så kanske du kan vara lugnare med beslutet som tagits. Win win.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 04:02:23 följande:
    Men den här verksamheten med ALLT vad det innebär innebär ju verkligen just REGELBUNDENHET(sköta 3 hästar+ 15 vuxna hundar+ flera valpkullar VARJE år+ sälja saker i regelbunden affär på gården som koppel hundfoder och bilar och andra saker och besöka hundutställningar+ annonsera varje vecka+ ha återkommande vet.besök med mera med mera med mera)?
    Det var ju det jag undrade om fler reagerade på? Precis som jag skrev då i min ts??
    Hur delaktig är du i verksamheten och den här människans liv? Jag personligen kan inte konstatera utifrån din TS att det här handlar om en frisk människa eftersom det finns massor av faktorer att väga in.
    Anonym skrev 2011-03-30 04:14:50 följande:
    På vilken grund tycker du att jag ska anmäla? Du anser ju att jag har fel som reagerar kraftigt på denna "sjuka" människa ändå tycker du att jag ska anmäla??
    Visa gärna var jag har skrivit att du har fel. Det jag menat är att det inte går att dra slutsatser bara utifrån det du sett eftersom det alltid kan finnas mer bakomliggande.

Jag tycker du ska göra en anmälan eftersom du misstänker att människan fuskar såklart.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 05:17:37 följande:
    Förstår inte riktigt ditt intresse i detta? Är du sjuk själv kanske på samma villkor som kvinnan i ts eller vill du bara vara emot allt nån skriver på fl?
    Nej jag sitter på mitt jobb, tack som frågar.

Är det på något sätt svårt att förstå vad jag skriver? Vad vänder jag mig "emot"? Tror du jag skojar när jag skriver att jag tycker du ska anmäla?

Mitt intresse ligger i att det vore bra att ibland förstå att det finns mer än ögat kan se, samt såklart att det är bra att anmäla när man misstänker fusk.
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)