• Sophia

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Blir så trött på att folk är sjukskrivna som inte bör vara det, var sjätte kr FK betalar ut är felaktig..
    Men om du inte vet varför personen i fråga är sjukskriven så ska du inte vara så snabb att döma.
    T.ex. psykiska besvär kan visa sig på väldigt olika sätt. En person kanske mår jätte bra av att jobba stenhårt med sina djur men inte klarar av att ha någon annans krav på sig?
    Om du tex vet att hon är sjukpensinär pga ryggont så anmäl henne för fusk!?
    Du kan kontakta FK och säga att du tycker det är konstigt att hon är sjukpensionär och berätta vad hon orkar, om de fortfarande tycker hon ska vara sjukskriven så låter de ju henne vara det.

• Sophia

Jadu det var uppgifter de redovisade på nyheterna efter något jätte test myndigheterna gjort..
    Det är ju märkligt då att de efter att ha tillsatt speciella utredare dragit in massa falska sjukpenningar.
    Jag har tom hört av en handläggare på FK att h*n satt i möte med en man som mådde jätte dåligt, gick med kryckor och hade det jätte kämpigt. H*n tyckte synd om honom och skulle bevilja honom sjukpenning, tills h*n tittade ut genom fönstret och såg mannen gå UTAN  kryckor ner och tog bilen (som han sagt att han inte kunde köra). Det är nog fler fuskare än man tror tyvärr..

• Sophia

Men gud TS du får ju samma svar av allihopa.. Du kan omöjligt veta vad hon klarar och inte klarar utan att veta exakt vad hon är sjukskriven för. Om du är misstänksam, anmäl henne så får FK göra en ny utredning?
    Om hon driver ett så stort företag borde kanske även skatteverket få ett samtal så hon börjar skatta för sina pengar? 

• Sophia
    Fru U skrev 2011-03-30 12:04:18 följande:
    Varför inte fråga personen? Varför anmäla så att, om personen verkligen har skäl till sin ersättning, blir utan pengar och förmodligen hamnar hos både inkasso och kronofogden?!
    Personen blir inte utan pengar om denne har skäl till sin ersättning.
    Jag säger heller inte att personen kan ta anställning på ett företag och jobba för någon annan.
    Det verkar ju snarare som att personen ska anmälas till skatteverket och försörja sig på sin verksamhet.
    Personen kanske i själva verket bara ska vara sjukpensionär på 25 eller 50%?

TS: Anmäl personen så slipper du fundera. Det är såna här personer FK vill hitta och göra utredningar på för att se om de verkligen ska vara sjukskrivna. 
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)