• John D

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Nu är du ute på hal is. ;)
    Att påstå att någon som går på bidrag är frisk och kan jobba är väldigt tabu i Sverige. Det finns absolut inga bidragsfuskare, och alla skulle jobba om dom bara kunde. Att vi har överlägset störst andel sjukskriva och förtidspensionärer i världen trots att vår sjukvård är bland den bästa som finns, det bör man blunda för.

• John D

Jag sa ju det TS, att ens våga fråga lite försiktigt när det gäller sjukskrivna är stort tabu i Sverige. :)

Allt TS gjorde var att fråga. TS har inte påstått något eller anklagat någon, utan ställde bara en fråga.
    Och se på reaktionen! Sextio inlägg som rabiat försvarar alla sjukskrivna som om dom vore ifrågasatta.
    TS börjar till och med sitt inlägg med frågan "Har jag fel?" och ändå tas det av vissa som en personlig attack attack på varenda sjukskriven i hela Sverige.
    Hela debatten med sjukskrivna och sjukpensionärer är omöjlig att ens försöka sig på i Sverige, man blir omedelbart stämplad som någon som jagar sjuka med blåslampa, oavsett hur snällt och försiktigt man försöker lägga fram sina funderingar. Det blir aldrig någon diskussion, bara rabiata försvarstal och anklagelser hit och dit.
    Väldigt synd, eftersom jag anser att hela sjukförsäkringssystemet verkligen skulle kunna förbättras, men eftersom det är omöjligt att få till en debatt eller diskussion utan att det blir folkstorm så lär det nog dröja innan någon vågar ta tag i det.

• John D
    Anonym (p) skrev 2011-03-30 10:35:40 följande:
    Eh, anledningen till att de flesta i tråden reagerar beror ju på att ts inte ens vet vad personen ifråga har för sjukdom enligt sjukvården.
    Vad spelar det för roll?
    TS frågar om det är fel av henne att tycka det är konstigt att en till synes fullt frisk person är sjukskriven.
    Varför då inte lite vänligt upplysa TS om att många sjukdomar inte syns utåt, och personen kan mycket väl vara legitimt sjukskriven trots att den förefaller vara fullt frisk.

Jag tycker TS ställer en fullt rimlig fråga. En person förefaller fullt frisk och verkar ha hur mycket energi och ork som helst, men är ändå sjukskriven. Är det verkligen så konstigt att det väcker frågor? Varför är det så fruktansvärt att lite försiktigt ifrågasätta det?

Jag betalar mer än gärna skatt och avgifter för att hjälpa dom som behöver hjälp, det tycker jag är en självklarhet i varje modernt samhälle! Men jag förbehåller mig rätten att åtminstone få ifrågasätta vad pengarna används till. Får jag bara ett rimligt svar så är jag nöjd, men rätten att ställa frågan, den vägrar jag att kompromissa med!
  • John D
    Anonym (lakdj) skrev 2011-03-30 09:43:30 följande:
    Men TS, vet du  varför din bekant är sjukpensionär? Det kan ju bero på något som inte är fysiskt, har du aldrig tänkt på det? Kan bero på något som inte syns utåt. Ta reda på varför innan du ifrågasätter!
    Hur tar man reda på något utan att få ifrågasätta?
  • John D
    Anonym skrev 2011-03-30 10:53:33 följande:
    Hur skulle du vilja förändra sjukförsäkringssystemet? Tycker du inte att det är svårt nog att bli sjukskriven eller att få sjukersättning idag?
    "Svårt nog"?
    När jag sa förbättra så tog du alltså för givet att jag ville göra det svårare? På vilket sätt skulle det göra systemet bättre?
  • John D
    Anonym skrev 2011-03-30 11:04:52 följande:
    Du verkar anta att det är många friska som får sjukpenning och sjukersättning, om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt.
    Du tolkar du det fel, för det har jag aldrig påstått.
    Därav undrar jag om du inte tycker att det är tillräckligt svårt att få sjukpenning och sjukersättning idag. Visst, du vill förenkla, men hur? Varför svarar du inte bara på frågan?
    Vilken fråga? Du har inte ställt någon direkt fråga som jag kan svara på.
    Som det brukar vara så innebär alla förändringar komplikationer och försvåringar, men du kanske har en genial plan?
    Så alla förändringar måste vara komplikationer och försvårningar? Det är alltså ingen ide att göra någon förändring alls eftersom det måste innebära att det blir mer komplicerat?
    Jag har ingen "genial plan", men jag tycker befintligt system fungerar dåligt och skulle gärna se att det förbättras. Men om alla förändringar per automatik innebär komplikationer och försvårningar, som dom gör enligt dig, så är det givetvis bättre att bara låta det vara som det är.
  • John D
    Anonym skrev 2011-03-30 11:08:17 följande:
    Det spelar en oerhört stor roll! Vem skulle vija bli trakkasserad och anmäld för att man simulerar sjukdom, då den är dold, bara för att man inte gör en stämpel i pannan som talar om för allmänheten att man har en psykisk diagnos? Har du brutna ben så skulle ingen ifrågasätta men har du bruten själ så är det visst fritt fram att både ifrågasätta och anmäla misstanke om fusk.
    Trakasserad? Vem har pratat om trakassier?
    Om jag får bidrag av samhället, och någon frågar varför jag får detta bidrag, så är det väl för fan inte trakasserier?
    Anonym skrev 2011-03-30 11:08:17 följande:
    Anser du att du har rätt att bli informerad om andras sjukdomar så att du kan bedöma om du vill vara med och betala för deras sjukpenning/sjukersättning?
    Nej. Jag har ingen bedömningsrätt, och vill inte heller ha.
    Men om någon har bedömts som sjuk och därför får bidrag från dom pengar jag betalar i skatt, så anser jag det helt befogat att jag kan få fråga vad bedömningen baseras på.

Om vi tar TS exempel. Jag anser mig inte ha någon rätt att bedöma huruvida personen i TS är sjuk eller inte, jag är inte läkare och därmed inte kvalificerad att göra en sådan bedömning. Däremot anser jag det fullt befogat att jag kan få veta att personen är sjukskriven pga att den lider av en social fobi eller kronisk smärta eller vad det nu är. Att det sen inte är upp till mig att avgöra huruvida personen simulerar eller verkligen är sjuk är en helt annan diskussion, men jag tycker ändå att jag alltid borde ha rätten att få en förklaring till varför mina skattepengar betalas ut.
  • John D

Det här blir mitt sista inlägg eftersom den här debatten redan blivit infekterad, såsom den alltid blir.

Jag har aldrig ifrågasatt en sjukskrivning eller påstått att någon fuskar, men som alla ser har jag redan flera gånger blivit anklagad för det.
    Det går inte att på ett sakligt sätt diskutera sjukförsäkringen i Sverige. Man blir alltid anklagad för att påstå att folk fuskar, oavsett hur man uttrycker sig.

Nuvarande sjukförsäkringssystem har stora brister och skulle verkligen kunna förbättras, men så länge debatten är så pass infekterad som den är idag tvivlar jag på att någon vågar ta tag i frågan. Moderaterna gjorde ett tappert försök och fick ta enormt mycket skit för det. Folk hakade direkt upp sig på varenda fel som det nya systemet innebar, och ingen verkade bry sig om alla dom förbättringar som faktiskt gjordes. Innan felen hann upptäckas och rättas till flydde politikerna i panik från sjukförsäkringsfrågan, eftersom folkstormen mot varenda försök till förändring var total. Resultatet blev ett halvfärdigt system med uppenbara brister som ingen vågar rätta till.

Det FINNS fel i systemet, och dom borde verkligen åtgärdas, men den rabiata lynchstämningen bland allmänheten sätter effektivt stopp för alla försök att ens se över dagens system. Alla dom som med alla medel slåss för att förbättra för dom som verkligen är sjuka och behöver hjälp skjuter tyvärr ofta sig själv i foten då dom skrämmer bort dom som försöker få till en förbättring, eller iaf en diskussion om hur det skulle kunna förbättras.
    Sorgligt men sant.

• John D
    Anonym skrev 2011-03-30 11:37:55 följande:
    Så du anser inte att det är trakasserier att anmäla någon på lösa grunder bara för att man inte själv har läst dennes sjukjournal? Kanske skulle du inte heller tycka att det är trakasserier om någon t.ex polisanmälde dig som misstänkt pedofil, denne kan ju verkligen tro det och du har säkert inte visat upp intyg på att du inte är det?!

Va? Så du menar att de som är sjukskrivna och/eller har sjukersättning ska tvingas stå till svars inför andra privatpersoner och blotta sin sjukdomshistorik bara för att du är med och finansierar sjukförsäkringen? Hjälp!!

Vilka galna idéer du har. Snacka om att kränka den personliga integriteten. Ska vi inte ta bort sekretessen inom sjukvården samtidigt? Jag menar, är man sjuk så har man ingen rätt till ett privatliv. Nej, dina galna idéer skulle aldrig gå igenom och det är jag tacksam för!
    Vem har pratat om att anmäla någon?
    Visa mig ett enda ställe där jag påstår att någon ska anmälas och jag ska gladeligen erkänna att allt du säger är rätt!
    Sluta lägga ord i munnen på mig, det uppskattas INTE!
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)