Anonym skrev 2011-03-30 11:08:17 följande:
Det spelar en oerhört stor roll! Vem skulle vija bli trakkasserad och anmäld för att man simulerar sjukdom, då den är dold, bara för att man inte gör en stämpel i pannan som talar om för allmänheten att man har en psykisk diagnos? Har du brutna ben så skulle ingen ifrågasätta men har du bruten själ så är det visst fritt fram att både ifrågasätta och anmäla misstanke om fusk.
Trakasserad? Vem har pratat om trakassier?
Om jag får bidrag av samhället, och någon frågar varför jag får detta bidrag, så är det väl för fan inte trakasserier?
Anonym skrev 2011-03-30 11:08:17 följande:
Anser du att du har rätt att bli informerad om andras sjukdomar så att du kan bedöma om du vill vara med och betala för deras sjukpenning/sjukersättning?
Nej. Jag har ingen bedömningsrätt, och vill inte heller ha. 
Men om någon har bedömts som sjuk och därför får bidrag från dom pengar jag betalar i skatt, så anser jag det helt befogat att jag kan få fråga vad bedömningen baseras på. 
Om vi tar TS exempel. Jag anser mig inte ha någon rätt att bedöma huruvida personen i TS är sjuk eller inte, jag är inte läkare och därmed inte kvalificerad att göra en sådan bedömning. Däremot anser jag det fullt befogat att jag kan få veta att personen är sjukskriven pga att den lider av en social fobi eller kronisk smärta eller vad det nu är. Att det sen inte är upp till mig att avgöra huruvida personen simulerar eller verkligen är sjuk är en helt annan diskussion, men jag tycker ändå att jag alltid borde ha rätten att få en förklaring till varför mina skattepengar betalas ut.