• Mandel

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Anonym skrev 2011-03-30 03:17:32 följande:
    Och då klarar man alltså av att sköta 18 djur+ flera valpkullar varje år och försäljning av valpar och affärsverksamhet där man även säljer tillbehör till valpar(koppel, foder mm) och vuxna hundar och man fixar att åka på hundutställningar och man har även återkommande "kundkontakter" vad gäller inte bara allt kring hundaffärer utan även som jag också skrev om tex bilar och annat?
    Man klarar också av återkommande vetbesök och man fixar kloklippning på hundar och pälsvård(detta gäller pälskrävande raser)och man fixar kontakter regelbundet med andra hundsäljare och leverantörer av foder med mera osv?

Detta är ju faktiskt en egen verksamhet? Ett eget företag? Men då med sjukpension i botten/ grunden?
    Ja där ser man!
    Fast då borde människan ha så pass stor inkomst ifrån sin hundverksamhet att hon inte behöver någon ersättning ifrån FK. Låter mer som att hon är egen företager i mina öron.
    Vet inte var inkomstgränsen är för att få ha en fritidssysselsättning som drar in pengar innan du måste skatta för det och vart gränsen för hur mycket man får tjäna innan ens ersättning påverkas är jag också osäker på.
    Driver hon butik borde hon definitivt ha ett registrerat företag, annars är det skattefusk.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 08:18:12 följande:
    Kan jag få exempel på hur länge en sjukpensionär få sitta vid sin daor och fix amed sin hemsida? Och får jag ha kvar min hund?Gråter
    Det är inte människor med en hund och en hemsida som TS ifrågasätter utan som den TS känner som verkar driva ett mindre företag och jobbar mer både psykiskt och fysiskt än en fullt frisk arbetsför person.
  • Mandel
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 09:48:49 följande:
    vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! 
    Detta citerar jag från trådstarten
    Vad betyder detta  jag skrivit med fetstil då?
    I kombination med ett stall och hunduppföding så är det kanske mer än vad en sjuk person borde orka/hinna med. Det hinner knappt en fullt frisk person med om man ska jobba heltid.
    Man kan ju inte ta lösa meningar ur ett sammanhang och sätta större värde på dem än vad de har när de ingår i en helhet
  • Mandel
    Anonym skrev 2011-03-30 11:37:55 följande:
    Så du anser inte att det är trakasserier att anmäla någon på lösa grunder bara för att man inte själv har läst dennes sjukjournal? Kanske skulle du inte heller tycka att det är trakasserier om någon t.ex polisanmälde dig som misstänkt pedofil, denne kan ju verkligen tro det och du har säkert inte visat upp intyg på att du inte är det?!

Va? Så du menar att de som är sjukskrivna och/eller har sjukersättning ska tvingas stå till svars inför andra privatpersoner och blotta sin sjukdomshistorik bara för att du är med och finansierar sjukförsäkringen? Hjälp!!

Vilka galna idéer du har. Snacka om att kränka den personliga integriteten. Ska vi inte ta bort sekretessen inom sjukvården samtidigt? Jag menar, är man sjuk så har man ingen rätt till ett privatliv. Nej, dina galna idéer skulle aldrig gå igenom och det är jag tacksam för!
    Fast om man inte får fråga personen för man då kränker den, hur ska man då kunna veta om personen fuskar eller inte? Hur ska man då kunna få veta varför personen är sjukpensionär eller liknande?
    Om TS gör en anmälan för TS tycker att det verkar konstigt att väninnan kan jobba mer än vad TS gör fast väninnan är sjuk så bryr sig väl inte FK om den anmälan om de har gjort en grundlig utredning?
    Ser de i sina papper/journaler att den värdering de gjort inte alls stämmer överens med det som väninnan nu sysselsätter sig med om dagarna så kanske de startar en utredning?
    Är allt okej så är ingen skada skedd. Är det inte okej görs en utredning och väninnan får stå till svars. Har väninnan inget att dölja så hamnar väl ärendet i en avslutat hög omgående eller så ändras ersättning.

Man blir ju inte av med sin ersättning bara för att man anmäls. Är man ärlig är det inga problem.
  • Mandel
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 16:42:48 följande:
    "Kanske" varför skriver du kanske? Är du inte säker?
    Eftersom jag inte känner personen som TS skriver om kan jag omöjligt göra en bedömning och det är inte mitt bord att göra en bedömning heller.
    Det är olika ifrån fall till fall.

Utifrån vad TS skriver tycker jag personligen att det verkar som om väninnan har lite väl mycket arbete. Inte ens jag som fullt arbetsför skulle orka med ett stall OCH hunduppfödning OCH en "butiksverksamhet" med försäljning av djurtillbehör utöver mitt jobb och så vanligt hushållsarbete och trädgård.
    Men återigen, jag känner inte väninnan så jag vet inte vad hon lider av eller hur hon utför skötsel/drift av gård/butik/kennel.
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)