• Fru U

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

John, du vet mycket väl att det finns många som tycker att det finns många bra saker med den nya sjukförsäkringen. Jag är en av de som tycker det.

Men jag vill fortfarande veta varför du anser dig ha rätt att veta varför jag har sjukpension.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 12:00:22 följande:
    John nu ska jag skriva något som jag kommer att bli lychad för. Så jag stänger också ner efter detta. Nej, du har fel i en sak. Lynchstämmningen är inte hos allmnheten, utan det är de sjukskrivna som hörs klart och tydligt plus deras anhöriga. Det  är inte många procent av befolkningen...
    Hur menar du?
  • Fru U
    Sophia skrev 2011-03-30 12:02:52 följande:
    Men gud TS du får ju samma svar av allihopa.. Du kan omöjligt veta vad hon klarar och inte klarar utan att veta exakt vad hon är sjukskriven för. Om du är misstänksam, anmäl henne så får FK göra en ny utredning?
    Om hon driver ett så stort företag borde kanske även skatteverket få ett samtal så hon börjar skatta för sina pengar? 
    Varför inte fråga personen? Varför anmäla så att, om personen verkligen har skäl till sin ersättning, blir utan pengar och förmodligen hamnar hos både inkasso och kronofogden?!
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 12:14:54 följande:
    På hur vis fuskar vabbande föräldrar menar du? Det är inte möjligt att t.ex plocka ut pengar för vab och sedan ha barnen på dagis och fara till jobbet ändå, eftersom ett intyg för sjukdagarna från förskolan ska skickas till Försäkringskassan.
    Nu ja, inte innan. Och varför tror du att det kom till?!
  • Fru U
    Anonym (sara) skrev 2011-03-30 18:06:23 följande:
    Ja, jag vågar leva, såklart. :) Men jag menar bara det att man alltid har någons ögon i nacken.
    Och tyvärr dras ersättningen in under tiden som en utredning görs. Folk förstår inte hur mycket sådant kan förstöra och på hur många sätt det kan förstöra.

ts varför frågar du inte bara personen?! Kanske har du, som många andra här, bestämt dig för att det är fusk och bara vill ha medhåll i hur bra det är om du anmäler, eller?
  • Fru U
    Astarte skrev 2011-03-30 20:26:53 följande:
    Fast lite så är jag. När jag går hemma verkar jag nog vara världens friskaste för många, men ska jag försöka mig på ett jobb med fasta tider och deadlines är det kört på bara någon månad. Nu har jag turen att ha kunnat få en hel del jobb och uppdrag på mina villkor, så jag klarar mig med en minimal belastning på statskassan. Alla kan dick inte jobba som jag gör. Alla har inte turen att ha en så förstående chef och projektanställningar där man kan vila emellan.
    Hur länge är du sen hemma om jag får vara så fräck att fråga? Och hur får du ihop ekonomin under den tiden?
  • Fru U
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 20:39:53 följande:
    Vad har det med trådstarten att göra på vad sätt ekonomin går ihop?
    Absolut inget. Jag undrar mest hur man får det att gå ihop att jobba i perioder och vara sjuk i långa perioder utan ersättning. De flesta har inte den möjligheten.

Det finns tyvärr ingen arbetsgivare som vill anställa mig med mina mycket långa sjukperioder och även när jag mår bättre så är jag ju sjuk och det märks på ett jobb
  • Fru U
    Astarte skrev 2011-03-30 20:58:45 följande:
    Jaha, men jag är inte sjuk mellan, utan arbetslös (för det mesta). Det är det som är grejen. Jag hoppar på projekt, kör ett par månader, vilar (är arbetslös) ett tag, får ett nytt etc.
    Okej...? Jag förstod det som att du var sjuk eftersom du inte klarar mer än någon månad med arbete...
  • Fru U
    Astarte skrev 2011-03-30 21:02:41 följande:
    Jo, jag har en stakt sårbarhet och när jag försökte jobba på ett "vanligt" fast jobb gick det åt skogen. Så länge inte stressnivån blir för hög håller jag mig fri från symtom. Det var det jag menade med första inlägget. Man kan verka väldigt frisk när man är hemma, men ändå inte klara ett jobb.
    Okej
  • Fru U
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-31 21:07:20 följande:
    Hur tycker du att man ska komma tillrätta med fusk då? Göra en egen privat utredning på grannen eller... hur tänker du?
    Man kan i varje fall börja med att fråga den man anser att man är vän med innan man anmäler. Vet man inte ens diagnos så vet man knappast så mycket om den personens liv och att då är det bara fegt att anmäla.

Ännu fegare om man gör det anonymt.
  • Fru U
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-31 21:24:28 följande:
    Håller inte med dig! Jag personligen skulle bli djävligt kränkt om mina vänner började förhöra sig om min hälsa. Jag tycker att det är bättre att lämna utredningen till FK eller vilken myndighet det nu gäller.
    Kan man inte prata om sitt liv inkl sjukdom så anser inte jag att det är vänner
  • Fru U
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-31 21:50:07 följande:
    Prata om, ja... men inte att det ska vara ett förhör för att man ska veta om man bör anmäla eller inte...
    Vet man inte ens diagnos, vilket ts inte gör, så är man ingen vän, möjligtvis en bekant, och jag tycker inte att bekanta/okända ska lägga sig i utan lita på systemet
  • Fru U
    Anonym (märkligt) skrev 2011-04-01 10:23:56 följande:

TS, ta och anmäl tycker jag. Allt du skriver skvallrar om tillräckligt hög arbetsförmåga för att kunna jobba.  

Så att personens liv kan förstöras ännu mer? Istället för att sluta vara en jäkla fegis och istället fråga så ska man ringa och anmäla, förmodligen även anonymt.
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)