• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

All sjukdom syns inte utanpå. Min far är sjukpensionär. Det syns inte att han är sjuk. Det är ingen som ser när han måste gå och lägga sig på dagen för att han är så trött, det är ingen som ser att hans hjärna inte fungerar som den ska. Att allt han gör tar enorm kraft på grund av att han haft hjärnblödningar som gör att han inte har samma tankeförmåga.
    Sluta döm människor enbart genom att titta på dem. Hade inte min pappa fått vara ute på gården och arbeta med djuren så hade han nog tagit sitt liv, detta är det som räddar honom! Sluta döm och tro ni vet allt om människor!

• Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:17:04 följande:
    Det måste verkligen sticka i ögonen att staten tar hälften av allt utöver 42 000kr om man har hel pension, + skatt förstås.
    Fru U, du som verkar lite påläst i ämnet, är inte ett rimligt alternativ i ett sådant här fall - där någon form av arbetsförmåga uppenbarligen verkar finns - att TS "väninna" arbetar med sin lilla kennel och får inkomst därifrån och sedan stämplar upp resterande till dräglig levnadsstandard via a-kassa eller socbidrag? Fattar inte varför sjukpengar ska gå till människor som är friska.
  • Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:15:53 följande:
    2-3% beräknas fuska. De som fuskar mest med sjukersättning är vabbande föräldrar!
    Det stämmer inte! Sen får man inte sjukersättning då man vabbar, man får tillfällig föräldrapenning.:)

"Undersökningar som Försäkringskassan gjort visar på att felsumman ligger på 0,7-2,2 miljarder inte 10,2 som FUT hävdar. Att peka ut de sjuka och arbetslösa som lata och fuskare och enbart fokusera på detta är helt fel."
  • Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:25:19 följande:
    Nej det är inte rimligt.  A-kassa är till för friska. Socialbidrag är till största del till för de som beräknas kunna försörja sig själva igen.

Ts har ingen aning om personen i fråga har hel pension och har inkomst på tex 25%, varför skulle personen det gäller för de tex andra 75% som hon är sjuk få a-kassa?

Personen är ju inte frisk. Man är inte frisk om man har en whiplashskada
    Jag känner en läkare som jobbar trots whiplashskada
  • Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:25:19 följande:
    Nej det är inte rimligt.  A-kassa är till för friska. Socialbidrag är till största del till för de som beräknas kunna försörja sig själva igen.

Ts har ingen aning om personen i fråga har hel pension och har inkomst på tex 25%, varför skulle personen det gäller för de tex andra 75% som hon är sjuk få a-kassa?

Personen är ju inte frisk. Man är inte frisk om man har en whiplashskada
    Jag måste ha missat någonstans i inläggen, men jag ser inte att TS skriver vad hennes "väninna" lider av. Om hon nu har en whiplashskada, som du skriver, så borde det väl i så fall påverka hennes möjlighet att ta hand om hästar och hundar, eller? Är det inte en rejäl påfrestning för nacke och axlar att sköta om djur kontinuerligt?

Utgår bara från att om TS känner sin "väninna" så borde hon i så fall veta om det finns någon dold sjukdom som gör att hon inte kan arbeta, t.ex. depression eller utbrändhet. I övrigt tolkar jag det som att TS hävdar att hennes "väninna" är frisk = kan gå på a-kassa eller soc.

Vet bara att flera jag känner som är sjukpensionärer, inklusive min egen syster som jag nog kan påstås känna väl, inte borde vara kvalificerad för att få sjukpenning utan skulle nog gå på socbidrag istället. Hon är lat, har aldrig arbetat, visar inget intresse för arbete, och fejkar självmordssymtom då och då för att få fortsätta vara sjukpensionär. Har någon obskyr diagnos med "social fobi" och "tvångstankar", som dock inte verkar existera när hon får möjlighet att stå på scen i olika musikalsammanhang. Då är hon helt plötsligt vääääldigt social, orädd och energisk.

Klart att man ska få sjukpenning om man är sjuk!!! Men är man frisk finns det andra sociala ekonomiska nätverk man kan plocka från.
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 00:57:26 följande:
    Nu är du ute på hal is. ;)
    Att påstå att någon som går på bidrag är frisk och kan jobba är väldigt tabu i Sverige. Det finns absolut inga bidragsfuskare, och alla skulle jobba om dom bara kunde. Att vi har överlägset störst andel sjukskriva och förtidspensionärer i världen trots att vår sjukvård är bland den bästa som finns, det bör man blunda för.
    Så du menade inte vad du skrev ovan?
    John D skrev 2011-03-30 11:24:57 följande:
    Du tolkar du det fel, för det har jag aldrig påstått.
    Anonym skrev 2011-03-30 11:04:52 följande:
    Därav undrar jag om du inte tycker att det är tillräckligt svårt att få sjukpenning och sjukersättning idag. Visst, du vill förenkla, men hur? Varför svarar du inte bara på frågan?
    Vilken fråga? Du har inte ställt någon direkt fråga som jag kan svara på.Så alla förändringar måste vara komplikationer och försvårningar? Det är alltså ingen ide att göra någon förändring alls eftersom det måste innebära att det blir mer komplicerat?
    Jag har ingen "genial plan", men jag tycker befintligt system fungerar dåligt och skulle gärna se att det förbättras. Men om alla förändringar per automatik innebär komplikationer och försvårningar, som dom gör enligt dig, så är det givetvis bättre att bara låta det vara som det är.
    Jag skrev HUR VILL DU FÖRÄNDRA??? Men du verkar inte förstå vad jag skriver... Kanske är du för upptagen med att påstå att ts bemöts av rabiata debattörer.

Nej, nu läser du vad du vill igen. Förändringar innebär ALLTID komplikationer och problem, däremot har jag aldrig skrivit att man inte ska förändra saker. Det är ditt eget påhitt! Jag har bett dig förklara HUR du skulle vilja förändra men du diskuterar bara runt istället för att förklara dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 00:48:21 följande:
    Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?
    Det är verkligen svårt det där. Känner du personen nära? Är h*n sjukpensionerad för något kroppsligt eller psykiskt?
    Jag vet en tjej som försöker bli sjukpensionerad men hon har bara ont i ena fotleden. Hon har inga problem att göra saker hon tycker är roliga som att gå ut och festa, åka linbanor på äventyrsbanor, gå ut med hunden, leka med hunden med mycket mera. Hon har inga psykiska problem alls utan för henne är det enbart för att hon är lat och inte vill arbeta. MEN det är den enda sjukpensionerade jag har träffat av runt 100, som medvetet gör sitt yttersta för att fuska. Alla andra är sjuka på riktigt och behöver verkligen sin sjukpension.

En kompis gnällde förut på sitt barns kompis mamma (långt led) för att mamman är sjukpensionerad men minsann kan ta hand om ett barn bla bla bla. Men jag misstänker att det är samma med den mamman som för min ena bästa väns mamma. Min kompis X, hennes mamma har svår fibromyalgi. Hon har oerhörda smärtor samt diabetes. Vissa dagar måste X´s mamma ta morfin för att ta sig ur sängen. Hon valde att ändå skaffa barn eftersom barnen håller henne uppe. Barnen var det enda hon orkade med under en dag när de var yngre. Hon tvingade sig själv att kliva upp ur sängen på mornarna, klädde barnen och gav dem frukost, tog dem till skola/dagis/lekis och när hon kom hem blev hon sängliggande i flera timmar innan det var dags att hämta hem barnen och göra mat osv. Allt eftersom barnen blev äldre hjälpte de till mer och mer hemma allteftersom deras mognad och ansvarskänsla växte. Hade inte X mamma haft sina två barn hade hon förmodligen inte orkat ta sig ur sängen på dagarna alls pga smärtan.
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 11:30:50 följande:
    Trakasserad? Vem har pratat om trakassier?
    Om jag får bidrag av samhället, och någon frågar varför jag får detta bidrag, så är det väl för fan inte trakasserier?
    Anonym skrev 2011-03-30 11:08:17 följande:
    Anser du att du har rätt att bli informerad om andras sjukdomar så att du kan bedöma om du vill vara med och betala för deras sjukpenning/sjukersättning?
    Nej. Jag har ingen bedömningsrätt, och vill inte heller ha.
    Men om någon har bedömts som sjuk och därför får bidrag från dom pengar jag betalar i skatt, så anser jag det helt befogat att jag kan få fråga vad bedömningen baseras på.

Om vi tar TS exempel. Jag anser mig inte ha någon rätt att bedöma huruvida personen i TS är sjuk eller inte, jag är inte läkare och därmed inte kvalificerad att göra en sådan bedömning. Däremot anser jag det fullt befogat att jag kan få veta att personen är sjukskriven pga att den lider av en social fobi eller kronisk smärta eller vad det nu är. Att det sen inte är upp till mig att avgöra huruvida personen simulerar eller verkligen är sjuk är en helt annan diskussion, men jag tycker ändå att jag alltid borde ha rätten att få en förklaring till varför mina skattepengar betalas ut.
    Så du anser inte att det är trakasserier att anmäla någon på lösa grunder bara för att man inte själv har läst dennes sjukjournal? Kanske skulle du inte heller tycka att det är trakasserier om någon t.ex polisanmälde dig som misstänkt pedofil, denne kan ju verkligen tro det och du har säkert inte visat upp intyg på att du inte är det?!

Va? Så du menar att de som är sjukskrivna och/eller har sjukersättning ska tvingas stå till svars inför andra privatpersoner och blotta sin sjukdomshistorik bara för att du är med och finansierar sjukförsäkringen? Hjälp!!

Vilka galna idéer du har. Snacka om att kränka den personliga integriteten. Ska vi inte ta bort sekretessen inom sjukvården samtidigt? Jag menar, är man sjuk så har man ingen rätt till ett privatliv. Nej, dina galna idéer skulle aldrig gå igenom och det är jag tacksam för!
  • Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:35:02 följande:
    Du ser inte skillnaden mellan tvång och frivillighet? Du ser inte vilken typ av stress de olika situationerna framkallar? Du ser inte att man kan ha olika grader av sjukersättning

John, varför anser du att du har rätt att veta varför jag har sjukpension? Varför anser du dig ha rätten att kränka min integritet? Nu är jag öppen med mina sjukdomar för jag skiter ärligt talat i vad andra anser om mig
    Fru U, Vad har tvång och frivillighet med saken att göra? Hade jag haft chansen att inte arbeta och ändå klara mig ekonomiskt så hade väl jag också låtit bli om det vore frivilligt.  Olika typer av stress? Jag hävdar att stressen framkallas av att samhället låtit min syster slippa ifrån normalt arbete och klara sig på annat sedan hon var 18 år gammal. Ett arbete hon tycker är KUL gör hon gärna utan stressymtom, medan ett arbete som hon inte tycker om LÅTER HON BLI att utföra. Så fort det blir diskussion om att faktiskt behöva stiga upp ur sängen kl 7 och gå till ett "vanligt" jobb så blir hon stressad, medan hon gladeligen skulle kunna tänka sig att stiga upp kl 7 för att göra grafisk layout eller något annat hon gillar (men aldrig orkat utbilda sig till). Ska samhället betala för att någon känner stress orsakat av ointresse för ett visst arbete?

Jag dömer inte dig som är sjuk. Jag har SJÄLV varit långtidssjuk under 2-3 år, fick kämpa som en idiot för att få ersättning fastän jag blödde ur häcken och tappade 2 kilo i veckan i vikt förutom att jag också övervägde självmord och var rejält deprimerad. Att sådana som jag får kämpa för vår ersättning beror till stor del på att systemets ekonomiska utrymme är begränsat. Vi betalar ut för mycket sjukpengar till folk som faktiskt inte är SJUKA. Stress och tvång? Snacka om den stress det innebar att sitta på försäkringskassan med tre handläggare var tredje månad och berätta i detalj om hur mina sjukdomssymtom såg ut och varför jag tyckte att jag hade rätt att inte arbeta under en period när jag gick med binda dagligen för att inte blöda igenom byxorna eller fick dra i mig en whisky varje kväll för att kunna somna.
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 11:40:11 följande:
    Det här blir mitt sista inlägg eftersom den här debatten redan blivit infekterad, såsom den alltid blir.

Jag har aldrig ifrågasatt en sjukskrivning eller påstått att någon fuskar, men som alla ser har jag redan flera gånger blivit anklagad för det.
    Det går inte att på ett sakligt sätt diskutera sjukförsäkringen i Sverige. Man blir alltid anklagad för att påstå att folk fuskar, oavsett hur man uttrycker sig.

Nuvarande sjukförsäkringssystem har stora brister och skulle verkligen kunna förbättras, men så länge debatten är så pass infekterad som den är idag tvivlar jag på att någon vågar ta tag i frågan. Moderaterna gjorde ett tappert försök och fick ta enormt mycket skit för det. Folk hakade direkt upp sig på varenda fel som det nya systemet innebar, och ingen verkade bry sig om alla dom förbättringar som faktiskt gjordes. Innan felen hann upptäckas och rättas till flydde politikerna i panik från sjukförsäkringsfrågan, eftersom folkstormen mot varenda försök till förändring var total. Resultatet blev ett halvfärdigt system med uppenbara brister som ingen vågar rätta till.

Det FINNS fel i systemet, och dom borde verkligen åtgärdas, men den rabiata lynchstämningen bland allmänheten sätter effektivt stopp för alla försök att ens se över dagens system. Alla dom som med alla medel slåss för att förbättra för dom som verkligen är sjuka och behöver hjälp skjuter tyvärr ofta sig själv i foten då dom skrämmer bort dom som försöker få till en förbättring, eller iaf en diskussion om hur det skulle kunna förbättras.
    Sorgligt men sant.
    John nu ska jag skriva något som jag kommer att bli lychad för. Så jag stänger också ner efter detta. Nej, du har fel i en sak. Lynchstämmningen är inte hos allmnheten, utan det är de sjukskrivna som hörs klart och tydligt plus deras anhöriga. Det  är inte många procent av befolkningen...
  • Anonym

Jag har läSt halva tråden. Vad har hon för åkommor som hon lider av och som har lett till sjukpension? Jag vet inte om du, TS, har svarat på det men gör gärna det. Även det är intressant.

• Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:15:53 följande:
    2-3% beräknas fuska. De som fuskar mest med sjukersättning är vabbande föräldrar!
    På hur vis fuskar vabbande föräldrar menar du? Det är inte möjligt att t.ex plocka ut pengar för vab och sedan ha barnen på dagis och fara till jobbet ändå, eftersom ett intyg för sjukdagarna från förskolan ska skickas till Försäkringskassan.
  • Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 12:16:32 följande:
    Nu ja, inte innan. Och varför tror du att det kom till?!
    Ja, nu - men om man läser ditt inlägg kan man tro att folk fortfarande fuskar gällande det. Ja, jag märker ord.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 12:14:54 följande:
    På hur vis fuskar vabbande föräldrar menar du? Det är inte möjligt att t.ex plocka ut pengar för vab och sedan ha barnen på dagis och fara till jobbet ändå, eftersom ett intyg för sjukdagarna från förskolan ska skickas till Försäkringskassan.
    Och apropå vabba: att själv vara sjuk och inte ha barnet hemma då är inte heller alltid okej, typ influensa osvpga smittrisken på dagis. Om nu barnet ändå måste stanna hemma den dagen mamma eller pappa är sjuk eftersom det risk för att han/hon blir sjuk också, varför är det då "fusk" egentligen att inte ta en obetald karensdag på jobbet utan lägga in om vabb istället som ger lite ersättning åtminstone? Man vårdar ju faktiskt även "barn" som med stor sannolikhet kommer att bli lika sjuk som föräldern dagen efter....?

De där skräckexemplen med pappor som håller barnen hemma för att vabba när det är fotbolls-vm på tv känner jag väldigt få av......
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 12:57:07 följande:
    Och apropå vabba: att själv vara sjuk och inte ha barnet hemma då är inte heller alltid okej, typ influensa osvpga smittrisken på dagis. Om nu barnet ändå måste stanna hemma den dagen mamma eller pappa är sjuk eftersom det risk för att han/hon blir sjuk också, varför är det då "fusk" egentligen att inte ta en obetald karensdag på jobbet utan lägga in om vabb istället som ger lite ersättning åtminstone? Man vårdar ju faktiskt även "barn" som med stor sannolikhet kommer att bli lika sjuk som föräldern dagen efter....?

De där skräckexemplen med pappor som håller barnen hemma för att vabba när det är fotbolls-vm på tv känner jag väldigt få av......
    Haha, pappaledighet och vab ökar massor under älgjakten... samma då det är OS ochVM... Hur svårt kan det vara att förstå att det fuskas?
  • Anonym
    Anonym (sara) skrev 2011-03-30 17:55:49 följande:
    Jag som är sjukskriven vågar knappt göra något numera. Det finns alltid personer som TS som ringer till FK och anmäler en, vilket leder till att man inte får sin ersättning när man ska etc. Om man inte vet vad personen har för åkomma, ska man inte lägga sig i heller. Punkt.
    Det klart att du ska våga leva, det beror väl på varför du är sjukskriven.
  • Anonym
    Astarte skrev 2011-03-30 20:26:53 följande:
    Fast lite så är jag. När jag går hemma verkar jag nog vara världens friskaste för många, men ska jag försöka mig på ett jobb med fasta tider och deadlines är det kört på bara någon månad. Nu har jag turen att ha kunnat få en hel del jobb och uppdrag på mina villkor, så jag klarar mig med en minimal belastning på statskassan. Alla kan dick inte jobba som jag gör. Alla har inte turen att ha en så förstående chef och projektanställningar där man kan vila emellan.
    Du är exemplarisk! DVS du försöker lösa din situation och har hittat något som funkar för dig. Bra jobbat!
  • Anonym
    elink skrev 2011-03-30 20:21:23 följande:
    tja.... det är ju sanningen. den här personen kanske borde ha ett jobb istället för alla fritidssysselsättningar. jag förstår nämligen att man inte orkar jobba med så mycket att göra. men sjukförsäkringen är inte till för att att jag ska ha ork med mina fritidssysselsättningar. om personen i fråga hade ett jobb och kanske fokuserade på EN hund eller så så skulle den kanske orka?

jag har stött på endel av den sorten. som orkar hur mycket som hellst när de får välja själva men när det kommer till måsten... ja då är de sååååå sjuka!

så ursäkta om jag är spydig. men jag har med egna ögon sett och träffat endel av de där som är orsaken till den idag försämrade sjukföräkrningen.....
    Du kanske inte skulle lita fullt så mycket på dina ögon.
    Det man ser utåt kan vara missvisande.
  • Anonym
    Anonym (FK handläggare) skrev 2011-03-30 21:48:23 följande:
    Jag jobbar som sjukpenninghandläggare på FK så jag kan ha en liten annan syn på detta än de som jobbar med SA (sjukersättning), Men jag tycker faktiskt att det verkar som om den här personer har viss eller hel arbetsförmåga. Om hon nu kan jobba med sina hästar och sina hundar så kanske hon även kan jobba på hunddagis eller i ett stall eller med något annat liknande arbete.

Om jag förstått dig rätt så har den här personen en wiplashskada, är det något mer hon har SA för?
    Vet du exakt vad hon har SA för? Det KAN vara så att det är flera diagnoser som tillsammans medför att arbetsförmågan är nedsatt (även fast det faktiskt inte verkar så när man tittar på din beskriving av vad hon gör).
    Har hon hel SA? Annars har hon ju rätt att "jobba" på resterande del och det kan ju faktiskt hända att hon har 50% SA och eget företag på 50%,

Jag tycker att du ska anmäla detta om du tror att hon "fuskar".
  • Anonym
    elink skrev 2011-03-31 11:48:06 följande:
    eller en helt riktig iaktagelse.....
    Så kan det vara, men är det verkligen gissningslekar vi ska ägna oss åt, när det gäller andra människor?
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)