Fru U skrev 2011-03-30 11:25:19 följande:
Nej det är inte rimligt. A-kassa är till för friska. Socialbidrag är till största del till för de som beräknas kunna försörja sig själva igen.
Ts har ingen aning om personen i fråga har hel pension och har inkomst på tex 25%, varför skulle personen det gäller för de tex andra 75% som hon är sjuk få a-kassa?
Personen är ju inte frisk. Man är inte frisk om man har en whiplashskada
Jag måste ha missat någonstans i inläggen, men jag ser inte att TS skriver vad hennes "väninna" lider av. Om hon nu har en whiplashskada, som du skriver, så borde det väl i så fall påverka hennes möjlighet att ta hand om hästar och hundar, eller? Är det inte en rejäl påfrestning för nacke och axlar att sköta om djur kontinuerligt?
Utgår bara från att om TS känner sin "väninna" så borde hon i så fall veta om det finns någon dold sjukdom som gör att hon inte kan arbeta, t.ex. depression eller utbrändhet. I övrigt tolkar jag det som att TS hävdar att hennes "väninna" är frisk = kan gå på a-kassa eller soc.
Vet bara att flera jag känner som är sjukpensionärer, inklusive min egen syster som jag nog kan påstås känna väl, inte borde vara kvalificerad för att få sjukpenning utan skulle nog gå på socbidrag istället. Hon är lat, har aldrig arbetat, visar inget intresse för arbete, och fejkar självmordssymtom då och då för att få fortsätta vara sjukpensionär. Har någon obskyr diagnos med "social fobi" och "tvångstankar", som dock inte verkar existera när hon får möjlighet att stå på scen i olika musikalsammanhang. Då är hon helt plötsligt vääääldigt social, orädd och energisk.
Klart att man ska få sjukpenning om man är sjuk!!! Men är man frisk finns det andra sociala ekonomiska nätverk man kan plocka från.