• Anonym

springmask på dagis

Lämnade dotter på dagis i morse, där hänger det igen en lapp om att det fortfarande går springmask på dagis. Frågade personalen vad detta egentligen handlar om, det har gått springmask i bara hela denna termin men även den förriga- hela höstterminen. Personalen var uppgivna och sa att det tyvärr handlar om samma barn hela tiden. Då är min kommentar; dette är inte ok.!

Alla föräldrar har ett ansvar se till att inte föra smitta vidare och så gott som i alla fall där man inte blir kvitt springmasken så är man skyldig be om hjälp för att få bukt med problemet. Jag undrar hur dessa föräldrar Kan tycka själva det är ok. att över så lång tid medela dagis om att deras barn FORTFARANDE har springmask efter nästan två hela terminer???

I de allra flesta fall där man inte får bukt med det som handlar det om okunskap, att man helt enkelt slarvar med behandlingen eller dess uppföljning. Ska det bli vardagslig ha springmask på dagis-är det ok????

"irriterad"

• Svar på tråden springmask på dagis
  • Philippa

Är de på dagis medan maskarna är kvar??

• Anonym

de behandlar dessa barn sedan lämnas de dagen efter, sedan efter några veckor eller månader så upptäcks nya springmask på samma barn om och om igen...

• Anonym

barnen räknas väl som behandlade efter de tagit en kur, men sen visar det sig att kuren inte var tillräcklig eller att den är utfört eller fulgt upp felaktigt. Jag ringde BVC i dag frågade där vad man gör i sådana fall, kontaktas smittskyddsläkaren eller ger de mer info till dessa avd. /dagis det handlar om? Hon lovade ringa å prata med personalen på dagis, men detta har varit gjort tidigare utan att det hjälpt nåt.

Jag antar i alla fall att dessa föräldrar ger sina barn den kur som man anbefaler? Sen vet jag från tidigare att när det gäller löss som ständigt går igen, så känner jag sjelv föräldrar som tycker att lössen inte är så farlig, har man upplevd den svår att få bort så springer man inte lika snabbt till apoteket-höres hämskt ut men så är det...det är tragiskt.

• Anonym

Jag kan inte riktigt heller förstå att det ska vara sååå svårtatt bli av med maskarna

Min dotter har varit drabbad ett flertal gånger det senaste året. Vi har medicinerat så som man ska (fått utskriven medicin av läkare), vi har varit supernoga med hygienen som följer för att slippa dessa räliga. Dammsuga, byta sängkläder, skura toaletten, personbundna handdukar, duschat dotter varje morgon under behandlingen för att få bort ev ägg osv.... mm mm Ingen annan i familjen har blivit smittad men ändå åker hon på det om och om igen...

De säger ju att det ska gå 1 dygn efter första behandlingen innan man kan gå till dagis för då ska maskarna ha "dött", äggen är mer seglivade och kan överleva lite överallt och därför är ju hygienen superviktig för att undvika spridning som aldrig tar slut. Handtvätt, ofta ofta osv.... SUCK vad trött jag är på detta nu, dottern liderverkligen när hon får det, gråter för det kliar och gör ont just på nätterna och kan inte sova

Jag kan med gott samvete säga att  vi har gjort allt i vår makt för att förminska smittspridining men jag är inte säker på att alla är lika noggranna... Tyvärr

• Anonym

Jag håller med dig där, vissa värkar inte ta detta på allvor. Jag antar att du själva för din dotters skuld skulle bett om hjälp om du såg att det blev borta.  Jag tror lite på detta att får man något upprepade gånger så handlar det om sakka smitta, altså man har inte blivit botad fast man trodde det.

Det blir som med löss, som en flicka på 10 år sa;  jag har hatt löss 30 gånger! Det är vell snarare så att hon har haft löss konstant i två år, det är det enda rätta att säga, och inte lyckats bli av med dom.

Inte sällan så handlar det om okunskap, man har inte den rätta info om problemet. Jag hjälpte en ensamstående pappa till denna 10 åriga flickan, jag trodde först det var för att han inte viste hur man gör, men efter 1,5 års otalliga avlsuningar som jag utförde, samt timmar jag la ned på att kamma, kamma och åter kamma så går fortfarande denna flicka med sina löss.

Man står vid sidan om henne å ser hur lössen går i hårfästet i pannan, det rinner även gul/brun gegga från hennes öron ner på kinderna. SÅ här har man helt klart ett en förälder som skyller på okunskap men som helt enkelt inte bryr sig. Jag gick så långt att jag kontaktade skolsyster så jag hoppas denna flicka snart blir av med sina löss.

• Hannah76

Man behöver inte vara hemma från förskolan när man har maskinfektion. Det finns inga restriktioner för det. Fast personligen tycker jag att man ska ha sitt barn hemma nån dag iaf (vet dock inte om man får ersättning för det).

För vissa är det väldigt svårt att bli av med maskarna fast de gör allt rätt, så man ska inte vara allt för snabb med att dömma.

Äggen kan överleva på textilier och tex damm i flera veckor. Kanske blir barnen omsmittade på förskolan?

• Anonym

just därför man får lägga masse energi på att städa, byta sängkläder´, handhygien, tvätta, tvätta och åter tvätta. Det är mycket som ska klämmas en annars så stressad vardag, ersättnnig eller inte? vad borde gå före egentligen? Jag har förstått det att man gärna håller sig till de restriktioner som finns och inte till sunt förnuft.

Vårdcentralen sa i dag att de allra flesta fall handlar inte om återsmitta som föräldrarna gärna vill skylla på, men om oriktig behandling samt uppföljning efter behandling, och den handlar om flera veckor.

• Hannah76
    Anonym skrev 2011-03-30 10:06:22 följande:
    just därför man får lägga masse energi på att städa, byta sängkläder´, handhygien, tvätta, tvätta och åter tvätta. Det är mycket som ska klämmas en annars så stressad vardag, ersättnnig eller inte? vad borde gå före egentligen? Jag har förstått det att man gärna håller sig till de restriktioner som finns och inte till sunt förnuft.

Vårdcentralen sa i dag att de allra flesta fall handlar inte om återsmitta som föräldrarna gärna vill skylla på, men om oriktig behandling samt uppföljning efter behandling, och den handlar om flera veckor.
    Lägger du samma ansvar på förskolan?

Visst beror det en del gånger på att vissa inte har kunskap, men då får man se till att de får det. Tex säga till på förskolan att de ska dela ut info.

Alla har kanske inte råd att vara hemma utan ersättning?

Letar inte efter ursäkter, utan tänker mer på att man kan se det ur flera vinklar.

Springmask är inte trevligt, som tur är är det bara min äldsta som har drabbats en gång. Då hade de även krälat in i hennes underliv - det var riktigt usch.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 10:06:22 följande:

Vi fick utskrivet medicin från läkaren som även var starkare mot äggen. Hon fick en dos och efter 2 veckor en dos till, så var ordinationen. Vi har minsann tvättat, tvättat skurat, damsugit, bytat sängkläder, tvättat händer massor osv osv. Vad mer kan vi göra????
    I längre perider har vi inte sett några symtom alls och hon har inte känt någt, men så plötligt börjar det igen...   Vad menar du med uppföljning av behandlingen...? Tilloss sa de att en kur efter två veckor och sedan skulle det vara borta... Ingen uppföljning på vc alltså. Vi har även efter avslutad kur fortsatt "hygienhysteriet" ett tag för att försäkra oss, likförbannat får hon det igen, dock med månaders mellanrum...
  • Anonym

Jag säger bara att det är sällsynt att det handlar om återmsmitta från andra än sig själva. Det beror oftas på att den återuppföjning som är mer än bara själva medicineringen är allt du skriver om; hysteriskt städande, tvättande- byta sängkläder varje dag. På trots av att vi kan tycke att vi städat och tvättat hysteriskt så räcker inte det alltid, man missar en dag byta sängkläder, man missar en dag göra allt annat som faktisk krävs för att få bort maskerna och då smittar man sig själv igen. Det är denna återsmitta som är mest vanlig, att man smittas av sina egna ägg igen och igen, snarare än att man smittats igen på dagis eller bland annat folk.

Det är som med löss, när man väl kan räkna löss i huvudet då har man haft det i flera veckor- så är det med maskerna också, det tar ett tag innan symtomen blir så påtaglig att det kommer ut från ändtarmen, när det gör det har man haft mask ett bra tag!

Svar på tråden springmask på dagis