Anonym skrev 2011-03-30 11:00:58 följande:
Man kan även för att vara på den säkra sidan lämna in ett
avf.prov som snabbt kan fastställa om det finns något kvar, men det är klart det får man väl knappast någon ersättning för! Det är så jag skulle gör i alla fall om det inte blev borta efter en behandling, man kanske får lämna ett sådant prov flera gånger. Det kan på så sett vara bra också för att fastställa om man behöver behandlas ytterligare eller inte.
Många tänker inte häller på att man kan smittas igen av någon som inte bor i samma hushåll, en farmor en kusin vad som helst. Sen går det lång tid innan "mormor" förstod att hon också hade mask, hon kommer ju dit bara ibland men tillräckligt för en återmsitta.
Jag tycker inte det är förskolans ansvar att göra något som helst annat än att upplysa föräldrarna om att det går mask. Det är ju inte de som ska se till att barnet blir friskt! Önskar de ge samma info om och om igen så är det upptill personal på förskolan men det är föräldranas ansvar se till att skaffa sig tillräcklig med information samt följa upp med behandling, även att göra allt som går för att inte föra smittan vidare. I fölge personalen på min dotters dagis så är problemet inte att föräldrarna inte sitter med den info de behöver, det är snarare det att de inte bryr sig tillräckligt eller också att många föräldrar låter bli informera förskolan alls om att deras barn varit smittat, på så sett hinner det sprida sig utan att de andra föräldrarna kanske kollar sina barn. Då blir det lätt att det går runt.
Hela min tråd handlar om att jag vet efter 4 barn på daigs/skola, så är det många som brister gällande detta med smitta och vilket ansvar man har att se till att inte smitta andra. Ni som skriver i denna tråden kanske har gjort vad ni kan, men det finns många andra som inte gör som er, i ens i närheten! Jag kan förstå att vissa kan säga; men detta är lort-sverige på sitt allra bästa! Det är inte lortigt få alla dessa otrevliga smittor men det är lortigt att låta bli ta ansvar!
Det är väl toppen om förskln/föräldrarådet går ut med info, då når det ju alla. Så som de allra flesta förskolor har gjort med kräksjukan de senaste åren. Och visst är det även upp till förskolan att se till att hålla extra rent under den tid det går mask där.
Det är bättre att hitta lösningar än leta syndabockar.