• Anonym

springmask på dagis

Lämnade dotter på dagis i morse, där hänger det igen en lapp om att det fortfarande går springmask på dagis. Frågade personalen vad detta egentligen handlar om, det har gått springmask i bara hela denna termin men även den förriga- hela höstterminen. Personalen var uppgivna och sa att det tyvärr handlar om samma barn hela tiden. Då är min kommentar; dette är inte ok.!

Alla föräldrar har ett ansvar se till att inte föra smitta vidare och så gott som i alla fall där man inte blir kvitt springmasken så är man skyldig be om hjälp för att få bukt med problemet. Jag undrar hur dessa föräldrar Kan tycka själva det är ok. att över så lång tid medela dagis om att deras barn FORTFARANDE har springmask efter nästan två hela terminer???

I de allra flesta fall där man inte får bukt med det som handlar det om okunskap, att man helt enkelt slarvar med behandlingen eller dess uppföljning. Ska det bli vardagslig ha springmask på dagis-är det ok????

"irriterad"

• Svar på tråden springmask på dagis
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 10:44:47 följande:
    Jag säger bara att det är sällsynt att det handlar om återmsmitta från andra än sig själva. Det beror oftas på att den återuppföjning som är mer än bara själva medicineringen är allt du skriver om; hysteriskt städande, tvättande- byta sängkläder varje dag. På trots av att vi kan tycke att vi städat och tvättat hysteriskt så räcker inte det alltid, man missar en dag byta sängkläder, man missar en dag göra allt annat som faktisk krävs för att få bort maskerna och då smittar man sig själv igen. Det är denna återsmitta som är mest vanlig, att man smittas av sina egna ägg igen och igen, snarare än att man smittats igen på dagis eller bland annat folk.
    Det där tycker jag inte alls stämmer. Vi har upprepade gånger fått både löss och mask från andra. jag är sjukt noga när vi fått nåt; jag kammar och kammar i 14 dagar och är det mask så sanerar jag hela huset, jag torkar tex av allt med ytdesinfektion, t.om väggar och tak, tvättar alla textilier varje dag på 90 grader, bär ut alla gosedjur och leksaker i garaget i tre veckor osv och sen får man ändå tillbaka skiten ett par veckor senare

Har du nån källa på att det oftast handlar om återsmitta från sig själv?
  • augustisten

Det kan ju också vara så att barnet som ofta har mask har en smittkälla i sin omgivning som är svår att påverka. En sandlåda på gården tex.

Ibland kan det vara väldigt svårt att veta varför vissa återinfekteras med mask - hur noga de än är med kurer och hygien i hemmet.

• Anonym

Man kan även för att vara på den säkra sidan lämna in ett avf.prov som snabbt kan fastställa om det finns något kvar, men det är klart det får man väl knappast någon ersättning för! Det är så jag skulle gör i alla fall om det inte blev borta efter en behandling, man kanske får lämna ett sådant prov flera gånger. Det kan på så sett vara bra också för att fastställa om man behöver behandlas ytterligare eller inte.

Många tänker inte häller på att man kan smittas igen av någon som inte bor i samma hushåll, en farmor en kusin vad som helst. Sen går det lång tid innan "mormor" förstod att hon också hade mask, hon kommer ju dit bara ibland men tillräckligt för en återmsitta.

Jag tycker inte det är förskolans ansvar att göra något som helst annat än att upplysa föräldrarna om att det går mask. Det är ju inte de som ska se till att barnet blir friskt! Önskar de ge samma info om och om igen så är det upptill personal på förskolan men det är föräldranas ansvar se till att skaffa sig tillräcklig med information samt följa upp med behandling, även att göra allt som går för att inte föra smittan vidare. I fölge personalen på min dotters dagis så är problemet inte att föräldrarna inte sitter med den info de behöver, det är snarare det att de inte bryr sig tillräckligt eller också att många föräldrar låter bli informera förskolan alls om att deras barn varit smittat, på så sett hinner det sprida sig utan att de andra föräldrarna kanske kollar sina barn. Då blir det lätt att det går runt.

Hela min tråd handlar om att jag vet  efter 4 barn på daigs/skola, så är det många som brister gällande detta med smitta och vilket ansvar man har att se till att inte smitta andra. Ni som skriver i denna tråden kanske har gjort vad ni kan, men det finns många andra som inte gör som er, i ens i närheten! Jag kan förstå att vissa kan säga; men detta är lort-sverige på sitt allra bästa! Det är inte lortigt få alla dessa otrevliga smittor men det är lortigt att låta bli ta ansvar!

• augustisten

Men springmask finns ju ute i naturen och har inte med lort att göra direkt...

Det är ju inte ovanligt att samma barn får om smittan även om det varit helt friskt emellan. Och då kan det ju bero på mormor, eller sandlådan, eller någon symptomfri person på förskolan, eller något man helt enkelt inte kan komma på.

Det behöver ju inte vara så att familjen till barnet som ofta har mask gör något som helst fel... Vissa barn är ju också mer mottagliga än andra.

• Anonym

Det jag mest reagerar på är att personalen säger att det handlar om samma barn hela tiden. Har de inte tystnadsplikt?

• Anonym

Det är de uppgifter jag fått från vårdcentralen men även från smittskyddsläkaren i kommunen eftersom jag även diskuterat detta ämnet där. Han kunna även säga att ibland kan det vara så illa att de varit tvugna gå in stänga en hel avd. för en tid. Men det handlar om extrema fall men de finns.

Jag skulle önska för framtiden att det fanns att köpa för oss småbarnsföräldar olika "snabbtest", där man själva kunna ta ett sådant hemma. Kan vara aktuellt  också för att få veta om det handlar om bara ett virus eller om en infektion. Många av oss har fått sätta av tid för att springa till vårdcentralen för att få fastställt om det är bara ett virus eller en bakteriell infektion som faktisk kommer kräva en antibiotika kur i de flesta fall.

Anledningen till att dessa tester inte redan finns är för att vi inte ska undivka kontakta läkare, och vi ska inte häller agera läkare eller sjuksköterskor för då är risken stor att man kanske missbedömer, men jag är övertygad om att de allra flesta av oss föräldrar skulla lett kunna hantera sådana "snabbtest". Antar det finns att få i andra länder som ligger lite före oss...

• Anonym

Jag är själv sjuksköterska och har små barn,så det är kanske därför detta intresserar mig! Samt  mina observationer etter alla år med barn. Jag blir ofta kontaktade av andra föräldrar båda i skolan/förskolan där de frågar hur gör vi?- om och om igen. 

För inte länge sedan sprang en liten flicka på dagis med stora delar av ansiketet täckt med svinkoppor, jag sa till mamman när jag sprang på henne att ta en tur till vårdcentralen för jag tyckte det såg ut som svinkopppor. Dagen effer hade hon gjort det och flickan fick sin behandling mot svinkoppor som det faktisk var, redan efter två dagar så var hon så mycket bättre.

Jag har lite svårt förstå sånt, att man inte själva kommer på att något är fel när ett barn har stora blåsor som täcker halva ansiktet som kommet dit på bara två dagar, då borde man själva kommet på att detta inte bara är "munnsår"- detta måste en läkare tittta på.

Nej, det är inte lortig få mask eller löss, det blir lortigt när man inte tar sitt ansvar eller skyller ifrån sig på andra!

• Hannah76
    Anonym skrev 2011-03-30 11:00:58 följande:
    Man kan även för att vara på den säkra sidan lämna in ett avf.prov som snabbt kan fastställa om det finns något kvar, men det är klart det får man väl knappast någon ersättning för! Det är så jag skulle gör i alla fall om det inte blev borta efter en behandling, man kanske får lämna ett sådant prov flera gånger. Det kan på så sett vara bra också för att fastställa om man behöver behandlas ytterligare eller inte.

Många tänker inte häller på att man kan smittas igen av någon som inte bor i samma hushåll, en farmor en kusin vad som helst. Sen går det lång tid innan "mormor" förstod att hon också hade mask, hon kommer ju dit bara ibland men tillräckligt för en återmsitta.

Jag tycker inte det är förskolans ansvar att göra något som helst annat än att upplysa föräldrarna om att det går mask. Det är ju inte de som ska se till att barnet blir friskt! Önskar de ge samma info om och om igen så är det upptill personal på förskolan men det är föräldranas ansvar se till att skaffa sig tillräcklig med information samt följa upp med behandling, även att göra allt som går för att inte föra smittan vidare. I fölge personalen på min dotters dagis så är problemet inte att föräldrarna inte sitter med den info de behöver, det är snarare det att de inte bryr sig tillräckligt eller också att många föräldrar låter bli informera förskolan alls om att deras barn varit smittat, på så sett hinner det sprida sig utan att de andra föräldrarna kanske kollar sina barn. Då blir det lätt att det går runt.

Hela min tråd handlar om att jag vet  efter 4 barn på daigs/skola, så är det många som brister gällande detta med smitta och vilket ansvar man har att se till att inte smitta andra. Ni som skriver i denna tråden kanske har gjort vad ni kan, men det finns många andra som inte gör som er, i ens i närheten! Jag kan förstå att vissa kan säga; men detta är lort-sverige på sitt allra bästa! Det är inte lortigt få alla dessa otrevliga smittor men det är lortigt att låta bli ta ansvar!
    Det är väl toppen om förskln/föräldrarådet går ut med info, då når det ju alla. Så som de allra flesta förskolor har gjort med kräksjukan de senaste åren. Och visst är det även upp till förskolan att se till att hålla extra rent under den tid det går mask där.

Det är bättre att hitta lösningar än leta syndabockar.
  • Anonym (2 barn)

Springmask är tyvärr väldigt lätt att få. Det räcker om man t.ex biter på naglarna en gång. Eftersom äggen överlever länge i t.ex textilier så är det svårt att få bukt med det. Även om man får bort springmasken är det ju väldigt lätt att få tillbaka den igen.
    På förskolan verkar det vara svårt att hålla samma renlighet som man kanske gör hemma. Det behövs riktigt grundlig rengöring. Tvätta allt, skrubba varje vrå, tvätta leksaker m.m. Personalen får inte ge upp.

Lycka till

• Anonym (Mimmi)

På nätet kan man läsa att om inte den vanliga receptfria medicinen hjälper - så kan man få annan medicin utskriven av läkare. Är det någon som vet ngt om detta. Vi har ätit Vanquin typ 6 gånger i år... trött på det nu.

• Anonym

skulle också vara intresserad av att inte personalen på förskolan berättade att samma barn om och om igen bär på olika smittor, löss, springmask och annat-om det var mina barn det gällde.

Bara den som själva inte tagit sitt ansvar undras över om personalen bryter tystnadsplikten och om någon råkar få veta att det är just deras barn det handlar om...i stället för att vara orolig över vad personal säger eller inte, så ta ansvar i dessa frågor så slipper våra barn bli smittade gång på gång.

Jag har väldigt svårt tro att återsmitta beror på något annat än slarv i de allra flesta tillfällen- 99 %

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-19 20:14:27 följande:
    skulle också vara intresserad av att inte personalen på förskolan berättade att samma barn om och om igen bär på olika smittor, löss, springmask och annat-om det var mina barn det gällde.

Bara den som själva inte tagit sitt ansvar undras över om personalen bryter tystnadsplikten och om någon råkar få veta att det är just deras barn det handlar om...i stället för att vara orolig över vad personal säger eller inte, så ta ansvar i dessa frågor så slipper våra barn bli smittade gång på gång.

Jag har väldigt svårt tro att återsmitta beror på något annat än slarv i de allra flesta tillfällen- 99 %
    Fast man behöver inte vara hemma från förskolan vid springmask.
     Eller löss. Fk behöver inte godkänna det som vab.
  • Anonym

att FK inte godkänner vab. vid dessa smittor borde inte ha något med saken att göra. Har man barn med dessa smittor så stannar man hemma tills man vet att barnet inte smittar längre.

Det är helt otroligt att man som förälder kan överväga skicka sitt barn till förskolan/skolan. Har flera gånger pratat med uppgivna personal som tycker samma sak. Fast det är klart, ni har betalt för barnomsorg så självklart ska barnet dit..

• Loppiz

Springmask smittar inte via sandlådor eller dåligt sköljda grönsaker - det är spolmask som sprids så. Springmask finns enbart hos människan och har människan som enda värddjur.
    Maskäggen kan finnas i damm, textilier mm i ett par veckor. Sånt som inte går att tvätta måste man lägga undan i typ sopsäck i 2-3 veckor innan det tas fram igen. Det kan också finnas i pälsen på husdjur som legat tex i sängen, varför man bör bada även dem. Man kan behöva avmaska fler gånger än två, det kan ge bättre effekt om man tar kanske 3 doser med ett par veckors mellanrum.  Det finns säkert också mängder med maskägg på dagis - i mjukdjur, soffor, kuddrum. En storstädning är lämplig och det måste personalen/kommunen kunna beställa av städbolaget. Det kan också vara så att det finns någon i barnets närhet som återsmittar henne, fast personen i fråga inte ens vet om att den har mask. Och det finns barn som har lättare än andra att få mask, trots att alla hygienregler följs.

Min dotter var i samma sits som detta barn som ts skriver om. Hon fick springmask gång på gång under sin dagistid. Tro mig, jag var lika förtvivlad själv. Jag gjorde en totalsanering av precis hela huset varenda gång - alla sängar, textilier, leksaker, gardiner, böcker, jag dammsög i timmar varenda dag, skurade badrum och alla golv,  tvättade flera maskiner varje dag, hela familjen åt maskmedel  i flera omgångar, vi fick starkare medicin på recept, vi badade hunden - som jag slet... Det som var så frustrerande var att personalen på dagis var helt oförstående och kunde inte ta till sig att smittan kanske kunde komma från dagis utan menade att hon återsmittade sig själv hela tiden. Visst gjorde hon säkert det emellanåt men inte varje gång. Jag försökte få dem att tvätta leksaker och dammsuga dynor, men det var onödigt tyckte dem. Det märkliga var att de gånger hon var hemma på längre lov, tex jullov och sommarlov var hon helt maskfri - men så snart hon började på dagis igen hade hon mask igen efter ett par veckor. Och totalsanering igen... Sedan bytte hon lokaler då hon började femårsgruppen - och vips var hon helt maskfri och har inte haft mask sedan dess. 
    Vad jag menar är - döm inte barnets föräldrar så hårt. Det kan finnas nåt enstaka barn på dagis som har mask fast ingen har märkt det. Jag vet en liten pojke som var lite dålig i magen en gång när han satt på pottan. När pottan skulle tömmas upptäckte de att det krälade och kröp överallt - fullt med mask och ingen har märkt nåt på pojken. Gissa hur många han har gått och smittat?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-20 10:09:46 följande:
    att FK inte godkänner vab. vid dessa smittor borde inte ha något med saken att göra. Har man barn med dessa smittor så stannar man hemma tills man vet att barnet inte smittar längre.

Det är helt otroligt att man som förälder kan överväga skicka sitt barn till förskolan/skolan. Har flera gånger pratat med uppgivna personal som tycker samma sak. Fast det är klart, ni har betalt för barnomsorg så självklart ska barnet dit..

Fast det finns inget som hindrar, inte förskolan heller. äSäger inte att det är rätt, berättar bara fakta. Och vem har ett barn hemma i 10 dagar vid löss?
    Vis springmask är du egentligen smittfri så fort du har tagit medicinen. Fast du kan ju såklart omsittas hemma, så då antar jag att man borde vara hemma 10 dagar då också.
  • Anonym (Hur?)

Hur märker man om barnet har springmask? Kan man vara symtomfri eller kliar det alltid? Jag har själv haft springmask vid några tillfällen om vuxen, det har kliat som satan nattetid, men alltid försvunnit efter att jag fått bort masken, utan storstädningar och dyligt. 

Svar på tråden springmask på dagis