• snorkan

Ska du döpa ditt barn?

Jag döpte mitt första barn, då var jag ung och tänkte inte så mycket på anledningen till varför jag gjorde det, det har gått i generationer och det bara blev så.

Men nu med mitt andra barn har jag kommit fram till att jag INTE ska döpa.
    Jag är inte kristen, jag går inte till kyrkan.

Och OM mitt barn vill tillhöra svenska kyrkan sedan så blir det hans val senare i livet, det känns som jag tvingar på honom  kristendomen.

Vi funderar därimot på att ha en namnfest för honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska du döpa ditt barn?
  • En glad tjej

Vi har inte döpt våra barn eftersom vi inte är troende eller medlemmar i svenska kyrkan!

• La Lola

Mina barn är döpta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kazeer

Våra barn är döpta.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Becca1986

Vi har inte döpt första och kommer inte döpa nästa heller. Ingen av oss är döpta och det ligger inte som en tradition i släkten. Tror inte på gud. Så det kändes självklart att inte döpa. Hade ingen namnfest heller och kommer inte ha med nästa. Varför vet jag inte, känns som om det är så mycket ståhej bara.

• Isprinsessan med Borderline

Svår fråga, vi är med i kyrkan men på något vis tycker jag att barnen själva får välja om de vill vara med när de blir äldre och vet vad det handlar om. Tycker inte riktigt om det att man döps in i något redan som liten. De flesta dopen är ju mest av tradition...
    Tror ju det kommer att bli lite trassel med släkten om man säger att man inte vill ha ett dop, jag vet faktiskt inte, vi får se.

• snorkan
    Becca1986 skrev 2011-03-30 13:18:27 följande:
    Vi har inte döpt första och kommer inte döpa nästa heller. Ingen av oss är döpta och det ligger inte som en tradition i släkten. Tror inte på gud. Så det kändes självklart att inte döpa. Hade ingen namnfest heller och kommer inte ha med nästa. Varför vet jag inte, känns som om det är så mycket ståhej bara.
    Min sambo är lite tveksam till namnfesten pga det känns som "tiggeri" men så ser inte jag det, ser det som ett jättebra tillfälle att bjuda in släkt och vänner, få bjuda dom på mat och dryck samt en smaskig tårta Skrattande

Tänkte även göra ett fint bildspel på sonen men fin musik till som vi kan visa

Sen om dom kommer med eller utan present spelar absolut ingen roll.  
  • WmammaW

Jag har döpt mina två första barn. Tror att dom mest är döpta för att "andra" förväntar sig det. Jag själv är inte troende och min man är inte ens med i svenska kyrkan längre.
    Nu har vi fått vårt tredje barn och jag känner att jag måste döpa honom efetrsom dom andra två är döpta. Känns "taskigt" att inte döpa han när hans systrar är döpta.
    Fast jag kan ju helt klart säga att hade det varit mitt första barn så hade jag inte döpt honom idag.

• SilentStar

Nej vi ska inte döpa. Vårt första barn är inte heller döpt. Detta har vi valt eftersom vi inte är troende, dock får barnen självklart bli döpta senare i livet om det är något de känner att de vill göra.

Svar på tråden Ska du döpa ditt barn?