• Anonym (Orolig)

Bihåleinflammation?

De senaste 2 veckorna ungefär har jag fått ett konstigt tryck i bihålorna. Det trycker över kinderna och näsan och är så intensivt att det gör ont ibland, speciellt på höger sida. Ibland går det några dagar utan att det känns nåt och sen kommer det tillbaka och gör riktigt ont. Jag har också blod i snoret, är inte snorig mycket med har mycket torkat blod i näsan och så. Är rädd att det ska vara bihåleinflammation, är nojig över det eftersom jag hade en familjemedlem som fick det och var tvungen att knäcka kindbenet på sjukhus för att få ut allt var och sånt Rynkar på näsan kan det vara bihåleinflammation trots att jag inte är särskilt snorig och inte är täppt i näsan? Vad gör jag isåfall?

• Svar på tråden Bihåleinflammation?
  • Anonym

låter som det. jag är inne på 5 e vackan med ont. har medicin nu men den e snart slut och jag vaknar fortfarande av att det gör ont på mornarna. det går ju aldrig över!

gå till läkarn så får dom ta en titt =)

• Ess

Du kan behandla själv med Rhinocort Aqua nässpray och om du har Rinexin tabletter hemma så använd dem med, då brukar mitt släppa.
    Annars gå till vårdcentralen och låt dem kolla och sen får du troligtvis pennicillin eftersom du dragit det i 2 veckor. Om du går till vårdc. be dem att skriva ut Rinexin.

Men jag tycker framförallt att du ska kontakta vården i första hand och få konstaterat att det verkligen är bihålorna.
    Jag har bihålorna ganska ofta och har aldrig fått kindbenet knäckt.

• Anonym (Orolig)
    Ess skrev 2011-03-30 13:19:31 följande:
    Du kan behandla själv med Rhinocort Aqua nässpray och om du har Rinexin tabletter hemma så använd dem med, då brukar mitt släppa.
    Annars gå till vårdcentralen och låt dem kolla och sen får du troligtvis pennicillin eftersom du dragit det i 2 veckor. Om du går till vårdc. be dem att skriva ut Rinexin.

Men jag tycker framförallt att du ska kontakta vården i första hand och få konstaterat att det verkligen är bihålorna.
    Jag har bihålorna ganska ofta och har aldrig fått kindbenet knäckt.
    Rhinicort har jag hemma pga sambons kroniska nästäppa. Tror du jag kan använda samma spray som han om jag nu har inflammation, eller riskerar jag att smitta honom då?
  • Ess
    Anonym (Orolig) skrev 2011-03-30 13:23:23 följande:
    Rhinicort har jag hemma pga sambons kroniska nästäppa. Tror du jag kan använda samma spray som han om jag nu har inflammation, eller riskerar jag att smitta honom då?
    Köp en egen för säkerhets skull. Jag brukar iofs använda alsolsprit att torka rent den biten man sticker in i näsan när jag använt den. Ta 2 sprayningar i varje näsborre 2 gånger/dag, det gör jag.
  • Jezzysnor
    Anonym (Orolig) skrev 2011-03-30 13:12:42 följande:
    De senaste 2 veckorna ungefär har jag fått ett konstigt tryck i bihålorna. Det trycker över kinderna och näsan och är så intensivt att det gör ont ibland, speciellt på höger sida. Ibland går det några dagar utan att det känns nåt och sen kommer det tillbaka och gör riktigt ont. Jag har också blod i snoret, är inte snorig mycket med har mycket torkat blod i näsan och så. Är rädd att det ska vara bihåleinflammation, är nojig över det eftersom jag hade en familjemedlem som fick det och var tvungen att knäcka kindbenet på sjukhus för att få ut allt var och sånt Rynkar på näsan kan det vara bihåleinflammation trots att jag inte är särskilt snorig och inte är täppt i näsan? Vad gör jag isåfall?
    jag hade bihåleinflammation för nån månad sen! jag hade verkligen inte tid att gå till läkaren så jag fick tips om att ta en vitlöksklyfta och sticka hål i den, sen stoppa den i näsan! 
    ingen vacker syn men det hjälpte. dan efter hade jag bara lite ont och dagen efter det hadde det försvunnit :)

tårarna rinner och man stinker vitlök men det är lätt värt det.

hoppas du kryar på dig

Mvh jezzysnor 
Svar på tråden Bihåleinflammation?