Min son matvägrar plötsligt!
Hej!
Runt sex månader sker mycker i barnets utveckling, som till stor del kan påverka både humör, aptit och sömnbeteende.
Dels arbetar hjärnan på högvarav under natten, med att samla och bearbeta intryck. Även på dagen krävs det enorma "hjärnprestationer" för att till exempel få till olika motoriska moment, under tiden som allt annat runt omkring också pockar på uppmärksamhet.
Psykosocialt börjar barnen, i denna ålder, närma sig sin första separationsfas och det får många barn "ur gängorna".
Jag rekommenderar att du först och främst utesluter att det rör sig om någon form av infektion.
När du vet att han mår bra generellt, så tycker jag att du kör på som vanligt (med era väl inarbetade rutiner). Förmodligen skulle du kunna servera lite mindre mängder under en period. Det är bättre att fylla på om han mot förmodan inte blev mätt, än att hela tiden behöav slänga överbliven mat.
Att bara servera det som han gillar, kan absolut vara aktuellt om han är sjuk. Däremot om han mår bra, växer och utvecklas väl, tycker jag att du kan utgå ifrån att han reglerar sin hunger själv. Under förutsättning att ni (som ni gör) serverar mat regelbundet naturligtvis.
Är du orolig för hans allmäntillstånd tycker jag att du kontaktar BVC för vidare råd.
MVH Christine