• Youngmother

    4-månaders ammar mindre? Varför?

    Nu har jag märkt i ett par dagar att lillan ammar mer sällan än vanligt och mycket mindre. Kortare stunder också. Vanligtvis så tömmer hon båda brösten, ca 10 minuter per bröst MINST. Idag har hon ammat kanske 5-10 min på bara ena bröstet och somnat, sedan har det gått flera timmar mellan amningarna men hon verkar helt enkelt inte vara lika hungrig som vanligt. Varför?
    Är rädd att mjölken ska försvinna eller att produktionen minskar...

  • Svar på tråden 4-månaders ammar mindre? Varför?
  • merenwen

    Bebisen blir ju allt mer effektiv i sitt sugande. Min son åt 30-40 min när han var spädis. Nu är han 5 mån. och äter 5-10 min. Och går upp i vikt finfint! Var glad att du har en effektiv bebis! Glad

  • Youngmother
    merenwen skrev 2011-03-30 17:56:00 följande:
    Bebisen blir ju allt mer effektiv i sitt sugande. Min son åt 30-40 min när han var spädis. Nu är han 5 mån. och äter 5-10 min. Och går upp i vikt finfint! Var glad att du har en effektiv bebis! Glad
    Men det ändrade sig under väldigt kort tid, från en dag till en annan liksom.. och så använder vi amningsnapp så då borde det ju ta längre tid oavsett tycker jag Obestämd 
    Känns inte alls som att hon suger lika "hårt" heller, tycker mest hon snuttar lite, rinner till i brösten, snuttar lite och somnar med den i munnen. Hmmm...?
  • Youngmother

    Försöker igen då

    Jo, idag har hon ammat lite bättre men ändå mindre än vanligt. Ingen som varit med om samma? Att det väldigt plötsligt ändrar sig så? Och vad händer med mjölkproduktionen??

  • infragilis

    Min är fyra månader och ammar plötsligt mer sällan, från att ha gjort det minst varannan timma. Produktionen anpassas, försök att nattamma.
    Det är helt normalt, runt fyra månader har så mycket annat blivit spännande...därför de tjockar till sig så mycket de första månaderna.

  • Miang

    Jag tror det är normalt. Det är vanligt med lite amningsstrul vid 4-5 månader. Bäbisarna ammar mer effektivt men blir också mer nyfikna på omvärlden. Utvecklingssprång, tillväxt etc. Det är mycket som händer. Om hon inte stökar och verkar missnöjd vid bröstet tror jag inte du behöver oroa dig för mjölkproduktionen. Om hon gör det får du försöka truga lite och amma oftare. Amma på båda sidor så stimuleras mjölkproduktionen. Pumpa mellan amningarna om hon inte vill äta oftare. Ge henne lugn och ro när hon äter så hon kan koncentrera sig.

  • Youngmother
    infragilis skrev 2011-03-31 21:17:42 följande:
    Min är fyra månader och ammar plötsligt mer sällan, från att ha gjort det minst varannan timma. Produktionen anpassas, försök att nattamma.
    Det är helt normalt, runt fyra månader har så mycket annat blivit spännande...därför de tjockar till sig så mycket de första månaderna.
    Okej, jag har haft lite problem med mjölkproduktionen tidigare pga stress och jag är rädd att det kanske skiter sig helt om det blir problem igen. Men hon är så nöjd så och vi ammar på natten. Ja, hon verkar inte ha tid att äta. Hehe, men det är väl kanske en "fas" ja
  • Youngmother
    Miang skrev 2011-03-31 21:44:17 följande:
    Jag tror det är normalt. Det är vanligt med lite amningsstrul vid 4-5 månader. Bäbisarna ammar mer effektivt men blir också mer nyfikna på omvärlden. Utvecklingssprång, tillväxt etc. Det är mycket som händer. Om hon inte stökar och verkar missnöjd vid bröstet tror jag inte du behöver oroa dig för mjölkproduktionen. Om hon gör det får du försöka truga lite och amma oftare. Amma på båda sidor så stimuleras mjölkproduktionen. Pumpa mellan amningarna om hon inte vill äta oftare. Ge henne lugn och ro när hon äter så hon kan koncentrera sig.
    Ja, det kanske är så det är ja! Nej hon är väldigt nöjd men jag fattar inte att hon blir mätt på så lite amning. Ibland suger hon bara en kort kort stund på ena bröstet, försöker ju att ge henne det andra men icke - hon ÄR mätt! Vanligtvis så ammar vi alltid båda brösten.

    Jag har redan kämpat med amningen en gång, väldigt mycket, pumpat dagarna långa och intensivammat osv osv och det tog så hårt på mina krafter och min psykiska hälsa så det vet jag inte ens om jag vågar ge mig in på igen... Men försöker att bara vara hemma i några dagar nu och ta det lugnt, så hoppas jag att det löser sig ändå

    Vet inte varför, men jag känner mig inte redo att sluta amma än heller. Fast dom flesta verkar inte amma så länge (förutom här på fl) Jag är den enda i alla spädbarnsgrupper som ammar ännu... Och som sagt, jag vet inte varför jag så gärna vill amma men åtminstone till 6 månader om det inte krånglar för mycket.... kanske längre ändå? Hehe
  • Youngmother
    Vissla skrev 2011-04-01 11:07:57 följande:
    Du ammar ditt barn diar
    Ok      
Svar på tråden 4-månaders ammar mindre? Varför?