Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

4-månaders ammar mindre? Varför?

Min är fyra månader och ammar plötsligt mer sällan, från att ha gjort det minst varannan timma. Produktionen anpassas, försök att nattamma.
    Det är helt normalt, runt fyra månader har så mycket annat blivit spännande...därför de tjockar till sig så mycket de första månaderna.

• infragilis
    Youngmother skrev 2011-04-01 11:18:13 följande:
    Jag testar utan amningsnappen då och då och ibland suger hon på utan den, men efter några sekunder blir hon arg och ger upp, hon klarar inte få något bra tag. Men det vore ju det bästa om man slapp den j*vla nappen

Ja, jag vet inte jag... ger en flaska ersättning varje kväll, har gjort det ett tag och den sveper hon.

Mmm, har också fått en känsla av att HON är redo att sluta amma ja. Så det är så, att dom kan känna av det själva???
    En fyramånaders är INTE redo att sluta amma! Den "naturliga" amningslängden är flera år.

Amma du minst ett halvår som du ju skriver att du vill. Rekommendationen är trots allt helamning 6 mån, delamning minst ett år. Glad

Varför får hon ersättning på kvällen?
  • infragilis
    Youngmother skrev 2011-04-09 18:33:30 följande:
    Hur vet du det om jag får fråga?

Jag är väldigt kluven faktiskt. Dom två senaste dagarna har jag gett ersättning en gång och gröt en gång per dag. Alltså för att sluta amma. Jag har aldrig haft "mycket" mjölk, och nej, mjölkproduktionen har inte anpassats till bebisen för hon har gått upp dåligt i vikt från och till. Speciellt på kvällen har jag haft lite mjölk, därför gett henne en flaska innan hon somnar.

Hon är ganska liten också och väldigt aktiv, känns som att jag inte räcker längre. Visst kan jag väl amma till hon är ett halvår, men hon blir ju mycket mer nöjd av ersättningen. Jag har nästan inte helammat något, haft problem sedan dag ett, och minsta lilla stress gör att det inte kommer någon mjölk. Ändå har jag stått ut i "hela" fyra månader... Jag vill verkligen fortsätta, men som sagt, hon blir en helt annan bebis när hon äter gröt eller får en flaska ersättning. Och hon vill liksom knappt suga längre... verkar inte vara intressant alls.. och när hon inte suger så försvinner ju min mjölk direkt
    Jag skrev ju det, att den naturliga amningslängden är flera år. Tänk mjölktänder och jämför med andra däggdjur.

Det är ju vanligt att de inte vill amma efter ett tag om de fått flaska, beklagar. Observera att jag inte försöker stressa dig till att amma om du inte vill eller det är för jobbigt, ersättning funkar ju också.
  • infragilis
    Youngmother skrev 2011-04-10 08:19:20 följande:
    OK hon har ju fått flaska från hon var en månad ca!

Jobbigt och jobbigt, jag tänker mest på henne. När hon får flaska vet jag att hon blir mätt. Men jag förstår vad du menar..
    Kanske ska tillägga att med "amning" vad gäller att bebis skulle vara redo att sluta amma även här inkluderar flaskmatning med ersättning, så det är motsvarande. Kort sagt att en fyramånaders inte är redo fysiskt att gå över helt till fast föda.

Jag hoppas att det löser sig (det är jag säker på att det gör!) oavsett om du väljer att fasa in ersättning helt i stället för amning eller om du väljer att jobba vidare med att amma! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden 4-månaders ammar mindre? Varför?