• Nea88

Tips på Fantasy böcker?

Är så sugen på att läsa lite fantasy, mer om troll och häxor än vampyrer.. Tipas någon?

• Svar på tråden Tips på Fantasy böcker?
  • Diablo

Silverdolken, är en av de bästa fantasyböckerna som jag har läst, jag hela serien är superbra.

Har man tur behöver man inget vett!
  • lövet2

Listar mina favoriter:

Sagan om Ringen
    Belgarion
    Sanningens svärd
    Raymond Feists serier som hör i hop och börjar med Kriget om Rämnan
    Silverdolken (men en varning om du läser den på svenska - det verkar inte som om förlaget tänker översätta de sista böckerna i serien)

• ashera

Håller med #1, Deverry-serien är underbar. Skriven av Katharine Kerr. 15 böcker varav de 3 sista inte kommer ut på svenska, men de är lätta att läsa på engelska.

Vill du hellre läsa enstaka böcker så är Neil Gaiman väldigt bra, Neverwhere, Stjärnstoft och Amerikanska gudar är bäst.

• Kimmice

Samma Katharine Kerrs böcker är de bästa jag läst. (Äger 200 fantasyböcker själv).
    12 böcker är utgivna på svenska, engelska fungerar bra också.

Enda som kan vara lite mindre roligt med dem, är väl om man har dåligt namnminne. ^^
    Underbaraste böcker jag läst. Inga troll dock... tyvärr. ;)

• Tazzme
    Robin Hobbs böcker är ett verkligt bra exempel på fin fantasy! Glad

Hon har 4 serier, som alla hänger ihop.
    Den första serien heter Berättelsen om Fjärrskådarna, andra serien heter Handelsmännen och de magiska skeppen, tredje serien heter Den gyllene manne och den fjärde, sista serien (som ännu inte finns utgiven på svenska) så heter The Rain Wild Chronicles.
    Dessa böcker är nog några av de bästa jag någonsin läst!

Hon har också en annan triologi som heter Soldier Son Triology, som är helt fristående från de andra serierna.

Robin Hobb är en pseudonym och hon skriver också under namnet Megan LIndholm. Men de böckerna har jag inte läst (än).

En annan favoritförfattare är Terry Pratchett och hans böcker om skivvärlden. De är ganska annorlunda. Lite satirisk humör kan man väl säga, och de gör rätt mycket parodi på klassiska fantasy-klichéer. De första böckerna jag läste tyckte jag inte riktigt om, man måste helt enkelt vänja sig med hans stil Glad Men jag rekommenderar starkt att man läser dom på engelska, mycket går tyvärr förlorat i översättningen då det kommer till hans böcker!

Om det "räcker" med vanliga romaner som endast är lite fantasyinspirerade så kan jag varmt rekommendera böckerna om Jamie och Claire, av Diana Gabaldon. Också de några av de bästa böcker jag någonsin läst!

Lanyrinten av Kate Moss (inte modellen!) är också en bra fantasy-inspirerad roman.
  • Kimmice

Sant Robin Hobbs serie om Fjärrskådarna var en serie jag verkligen drunknade i också.
    Gillade även Tad Williams tolv böcker i Minne, Sorg och Törne, som de heter på svenska.

• piratprinsessan

Hej
    Har inget att komma med men jag vill gärna spara alla boktips så jag gör så här. Hoppas ni inte misstycker!

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel
    Henrik Larssons serie Blodsarvet:

Krigarhjärta och isöhäxan är jättebra tycker jag!
    Medeltida forn nordisk fantasy typ

nya frächa och tredje är på G

om du gillade Eragon så tror jag detta är nått för dig
  • Diablo
    Kimmice skrev 2011-03-30 19:26:42 följande:
    Samma Katharine Kerrs böcker är de bästa jag läst. (Äger 200 fantasyböcker själv).
    12 böcker är utgivna på svenska, engelska fungerar bra också.

Enda som kan vara lite mindre roligt med dem, är väl om man har dåligt namnminne. ^^
    Underbaraste böcker jag läst. Inga troll dock... tyvärr. ;)
    Men författaren har en lathud för namnen längst fram i böckerna om inte jag mins fel
    Har man tur behöver man inget vett!
  • Tazzme
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2011-03-30 22:18:42 följande:
    Henrik Larssons serie Blodsarvet:

Krigarhjärta och isöhäxan är jättebra tycker jag!
    Medeltida forn nordisk fantasy typ

nya frächa och tredje är på G

om du gillade Eragon så tror jag detta är nått för dig
    Nu går jag ju lite OT här. Men jag måste ändå säga en sak om den serien. Har i princip endast läst bra kritik om dessa böcker då jag kollade upp dem på nätet. Men personligen tyckte jag serien var väldigt dålig Rynkar på näsan Barnsligt formulerad text, för simpel story, klyschig, handlingens framskridning var konstig etc. Förstår verkligen inte hur denna serie kan ha fått så bra kritik! Och jag har läst MYCKET fantasy (och andra böcker också) så jag anser mig ha rätt mycket material att jämföra med. Och jag blev grundligt besviken av dessa böcker. Del ett tog mig en evighet att läsa klart, bara för att den var så dålig. Påbörjade del två, men läste den inte ens klart till hälften, för jag tyckte att det bara var skräp...
    Men, den kanske bara inte passade just mig.
Svar på tråden Tips på Fantasy böcker?