• Äldre 30 Mar 19:40
    17431 visningar
    30 svar
    30
    17431

    Tjock, trött och långsam. En fråga om sköldkörtelproblem.

    Jo det är såhär. Jag har sökt dietist eftersom jag under några år har gått upp 18 (!) kg i vikt utan någon egentlig anledning. Förr var jag smal, men sedan började magen svullna och jag ser ständigt gravid ut, typ 4-5 månaden och får ofta pikar om detta från folk som "grattar till bebisen" (ja, jättekul, när man inte är gravid längre). Hursomhelst, mitt THS var: 
    2008: 0,7
    2009: 0,8
    2011: 1,3

    Min läkare säger att hon absolut inte kan ordinera Levaxin eftersom mitt TSH värde ligger inom normalvärdet.
    Det gjorde det på min mamma också, men efter besök hos endokrinolog får hon nu otroliga 350 mg Levaxin och mår bra och magsvullnaden är borta. Visst måste man ibland komplettera med fler prover för att kunna säga säkert att man inte har för låg ämnesomsättning?
    Någon som har erfarenhet av detta? Jag är så less på att vara orkeslös, tjock och dödstrött. Har på sista tiden fått ont i leder, ögonen känns torra och blodtrycket är förhöjt. Är frisk för övrigt, men "något" är fel, det känner jag ju.
    Jag går ju hos dietist, äter bra kost och motionerar. Ändå går jag inte ner i vikt. Om någon har efrafenhet av detta och vet vilka fler prover jag kan be om. Snälla skriv ett par rader! Tacksam för svar:0)

  • Svar på tråden Tjock, trött och långsam. En fråga om sköldkörtelproblem.
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 30 Mar 20:05
    #1

    T4 fritt, T3 fritt, antikroppsprover, B12, Järn,
    Har hon endast tagit TSH är hon helt inkompetent....typ..MINST T4 också!

  • Äldre 30 Mar 20:12
    #2
    Probably the best in the skrev 2011-03-30 20:05:17 följande:
    T4 fritt, T3 fritt, antikroppsprover, B12, Järn,
    Har hon endast tagit TSH är hon helt inkompetent....typ..MINST T4 också!
    Ja, hon har bara tagit TSH-värde.
    Dietisten tog blodvärde=151 (mkt bra) samt att jag hade väldigt bra kolesterol. Så detta förlitar hon sig helt på.
    Säger alltså att jag omöjligt kan ha fel på ämnesomsättningen, men gud, jag känner ju att något är helt tokigt med min kropp. Jag är svullen som en gris och trött, trött, trött. Båda min mamma och mormor har haft samma fel, så jag är ganska säker på att endast TSH-värde inte kan påvisa om ämnesomsättningen är låg. Tack för svaret! Jag tar gärna emot andras erfarenheter om att få diagnos, för jag tror att många har normalt TSH men ändå kan vara sjuka (har googlat på det här och det verkar ju som om många läkare bara går på TSH värdet och inget annat).
  • Probab­ly the best in the
    Äldre 30 Mar 20:19
    #3
    modesty74 skrev 2011-03-30 20:12:31 följande:
    Ja, hon har bara tagit TSH-värde.
    Dietisten tog blodvärde=151 (mkt bra) samt att jag hade väldigt bra kolesterol. Så detta förlitar hon sig helt på.
    Säger alltså att jag omöjligt kan ha fel på ämnesomsättningen, men gud, jag känner ju att något är helt tokigt med min kropp. Jag är svullen som en gris och trött, trött, trött. Båda min mamma och mormor har haft samma fel, så jag är ganska säker på att endast TSH-värde inte kan påvisa om ämnesomsättningen är låg. Tack för svaret! Jag tar gärna emot andras erfarenheter om att få diagnos, för jag tror att många har normalt TSH men ändå kan vara sjuka (har googlat på det här och det verkar ju som om många läkare bara går på TSH värdet och inget annat).
    Läkaren gör fel! Rejält fel!
    Själv har jag fått diagnos trots "normalt" TSH, dock högre än dig. Normalt T4.
    www.hypo2.info kan nog vara en bra sida för dig att läsa på.
    Du låter klockren, om man säger så Har hon kännt på din hals?
    Och du, byt doktor, bums!
  • Äldre 30 Mar 20:20
    #4
    Probably the best in the skrev 2011-03-30 20:19:08 följande:
    Läkaren gör fel! Rejält fel!
    Själv har jag fått diagnos trots "normalt" TSH, dock högre än dig. Normalt T4.
    www.hypo2.info kan nog vara en bra sida för dig att läsa på.
    Du låter klockren, om man säger så Har hon kännt på din hals?
    Och du, byt doktor, bums!
    Hur högt TSH hade du? *nyfiken*
    Hur fick du diagnos?
  • Äldre 30 Mar 20:22
    #5

    Nä, halsen känner man ju knappt för dubbelhakorna:0) Nä, skojar bara...nej, hon har bara klämt på magen. Jag påstår att det är vatten (ödem),  men hon säger att det är fett. Konstigt, för vart tar fettvävnaden vägen när jag kör Modifast i några dagar och svullnaden lägger sig? Jag får endast bort svullnaden om jag svälter mig. Äter jag mer än 800 kcal så sväller jag upp som en gris *nöff*

  • Probab­ly the best in the
    Äldre 30 Mar 20:27
    #6
    modesty74 skrev 2011-03-30 20:20:29 följande:
    Hur högt TSH hade du? *nyfiken*
    Hur fick du diagnos?
    2,2
    Min läkare sa, innan prover var tagna att du är å typiskt hypotyreos rent kliniskt. Dessutom hade jag struma (förstorad sköldkörtel). Så när proverna kom och dom var "normala" var han lite konfunderad. Men öppen i sinnet och väldigt vettig så jag fick testa Levaxin, tyckte inte det hjälpte, slutade och insåg att jag visst mått bätter. MEN jag är inte hel tok, trots att jag nu även äter Liothyorin (T3). Jag har också mkt ödem som bla gett mig karpaltunnelsyndrom (opererad), rent psyksikt mår jag ok nu, men tror att jag skulle behöva naturligt hormon för att må helt bra även fysiskt. Vi får väl se...
  • Äldre 30 Mar 20:34
    #7
    Probably the best in the skrev 2011-03-30 20:27:25 följande:
    2,2
    Min läkare sa, innan prover var tagna att du är å typiskt hypotyreos rent kliniskt. Dessutom hade jag struma (förstorad sköldkörtel). Så när proverna kom och dom var "normala" var han lite konfunderad. Men öppen i sinnet och väldigt vettig så jag fick testa Levaxin, tyckte inte det hjälpte, slutade och insåg att jag visst mått bätter. MEN jag är inte hel tok, trots att jag nu även äter Liothyorin (T3). Jag har också mkt ödem som bla gett mig karpaltunnelsyndrom (opererad), rent psyksikt mår jag ok nu, men tror att jag skulle behöva naturligt hormon för att må helt bra även fysiskt. Vi får väl se...
    Tack för svaret! Usch, det låter jobbigt för dig. Naturligt hormon? Jag har hört talas om Armour Thyroid  som skall vara mycket bättre. Men det är tydligen mycket dyrare. Är det detta du menar? Hoppas att du blir bättre och tusen tack för infon. Jag skall ringa doktorn igen och om hon inte ger sig så får jag söka privat. Det finns en privatläkare här i Göteborg som utreder på cellnivå. Ja, så får det bli!
  • Äldre 30 Mar 20:38
    #8

    Jag är också typiskta symtom på hypotyreos. Kan ju gissa min förvåning när THS kom tillbaka som 1,6 och T4 kom tillbaka som 15.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Äldre 30 Mar 20:40
    #9
    Dr Mupp skrev 2011-03-30 20:38:43 följande:
    Jag är också typiskta symtom på hypotyreos. Kan ju gissa min förvåning när THS kom tillbaka som 1,6 och T4 kom tillbaka som 15.
    Vad säger din läkare då? Får du behandling? Antar att svaret är nej?
  • Äldre 30 Mar 20:56
    #10
    modesty74 skrev 2011-03-30 20:40:08 följande:
    Vad säger din läkare då? Får du behandling? Antar att svaret är nej?
    Ingen behandling. Så jag fortsätter gå runt som en zombie. Sover ca 10-14 timmar per natt. Och är konstant trött.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Tjock, trött och långsam. En fråga om sköldkörtelproblem.