• Ellismamma

Matfett..

Kan man rentav blanda i flytande " Milda culinesse" i barnmaten? står att den är bra för barn? men jag har hört att margarin inte är så bra? någon som är mera insatt?

Hälsn// Lilla jag!

• Svar på tråden Matfett..
  • Lumo

Mammaanna - det finns saltfria, du vet, som man bakar med tex. Valio har praktiskt smör i praktisk bytta (istället för papper som alla andra har), både saltfritt, med salt o en mjukare variant. De gillar jag! :) vi vuxna kör bregott mellan, magert o tillsatsfritt, bara bra ingredienser.

• Loreena

Rapsolja skulle jag tipsa om! Naturligt, nyttigt, billigt och närproducerat.

• Ingiz

Vårt BVC förespråkar olja eftersom, jag citerar, "..man inte vet vad den sortens fett gör med kärlen i det långa loppet". Jag tycker det låter vettigt men samtidigt så tycker jag att var och en får välja själv.

Vi kör med olja annars hade jag nog använt saltfritt smör och inte margarin.

• Niillis

jag tar i vanligt smör eller bregott eftersom vi inte använder margarin hemma:D

• Ingiz
    Niillis skrev 2011-04-03 21:38:20 följande:
    jag tar i vanligt smör eller bregott eftersom vi inte använder margarin hemma:D
    Beror ju på hr gammalt barnet är. Under året ska de ju inte ha salt i kosten och vanligt smör och bregott är väl saltat?
  • Niillis
    Ingiz skrev 2011-04-03 21:41:50 följande:
    Beror ju på hr gammalt barnet är. Under året ska de ju inte ha salt i kosten och vanligt smör och bregott är väl saltat?
    osaltat smör används här jag använde bregott ett tag men slutade pga saltet men  sa de ändå
  • Lumo

Gällande oljor kan man ju köpa en kallpressad olja, de är nyttigare! Olivolja, rapsolja o avokadoolja är goda o nyttiga oljor.

• Dr Mupp
    Ingiz skrev 2011-04-03 21:41:50 följande:
    Den lilla mängd som finns i smör och bregott är inte farlig. Kosten måste inte vara helt saltfri utan det är ok med det salt som finns i tex smör, korv osv. Man ska dock inte salta extra.
  • Ingiz
    Dr Mupp skrev 2011-04-03 21:50:09 följande:
    Den lilla mängd som finns i smör och bregott är inte farlig. Kosten måste inte vara helt saltfri utan det är ok med det salt som finns i tex smör, korv osv. Man ska dock inte salta extra.
    Nä, men många bäckar små känns det som. Kan man undvika så gör åtminstone jag det. Jag hade ju sparkat mig själv för resten av livet OM något skulle gå fel.

Enligt vårt BVC så var det osaltat smör som gällde om smör skulle användas. Men det är väl som vanligt olika bud
  • Dr Mupp
    Ingiz skrev 2011-04-03 21:52:36 följande:
    Nä, men många bäckar små känns det som. Kan man undvika så gör åtminstone jag det. Jag hade ju sparkat mig själv för resten av livet OM något skulle gå fel.

Enligt vårt BVC så var det osaltat smör som gällde om smör skulle användas. Men det är väl som vanligt olika bud
    Ja nu är ju smör inget problem eftersom finns osaltat. Men det går bra med normaltsaltat också. Dumt dock att ta extrasaltat.
  • vittra

Vi använder och har alltid använt vanligt smör.
    Margarin skulle aldrig falla mig in att använda.

Angående salt så gäller att man ej ska tillsätta EXTRA salt, inte att det är förbjudet med alla produkter som innehåller en gnutta salt. Det är bara överdrivet enligt mig, det är inte farligt med lite smör i maten, herregud...

• gammeltacka

Här rekommenderar dietisterna hälften smör, hälften rapsolja för att få med de olika sorters fettsyror som barnen behöver. Vill man göra det enkelt för sig pyttsar man i Arlas flytande smör-raps på flaska (glömt vad den heter).

• Dr Mupp
    gammeltacka skrev 2011-04-03 21:59:21 följande:

Här rekommenderar dietisterna hälften smör, hälften rapsolja för att få med de olika sorters fettsyror som barnen behöver. Vill man göra det enkelt för sig pyttsar man i Arlas flytande smör-raps på flaska (glömt vad den heter).

Den innehåller en massa annat äckel förutom just smör och rapsolja.
  • Lumo

Arlas smör o rapsolja:

Ingredienser Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, ohärdat vegetabiliskt fett, salt 1,25%, emulgeringsmedel
    (solroslecitin), naturlig smörarom

Bjuäck...

• gammeltacka
    Dr Mupp skrev 2011-04-03 22:02:33 följande:
    Den innehåller en massa annat äckel förutom just smör och rapsolja.
    Visst gör den det men för den som ändå inte bryr sig om sånt så kommer i alla fall rätt fettsyror med. Det stora flertalet konsumenter tycks inte vara så nogräknade när det kommer till "äckel" om man tar en titt på vad som ligger i deras kunvagnar. Måste vara skönt att inte bry sig så mycket
  • vittra
    Gwempa skrev 2011-04-03 22:06:05 följande:
    Arlas smör o rapsolja:

Ingredienser Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, ohärdat vegetabiliskt fett, salt 1,25%, emulgeringsmedel
    (solroslecitin), naturlig smörarom

Bjuäck...
    Exakt, bläää! Vill man verkligen ge detta till sin bebis??
  • gammeltacka
    gammeltacka skrev 2011-04-03 22:06:22 följande:
    Visst gör den det men för den som ändå inte bryr sig om sånt så kommer i alla fall rätt fettsyror med. Det stora flertalet konsumenter tycks inte vara så nogräknade när det kommer till "äckel" om man tar en titt på vad som ligger i deras kunvagnar. Måste vara skönt att inte bry sig så mycket
    Kundvagnar alltså
  • Ellismamma
    Gwempa skrev 2011-04-02 18:39:12 följande:
    Mammaanna - det finns saltfria, du vet, som man bakar med tex. Valio har praktiskt smör i praktisk bytta (istället för papper som alla andra har), både saltfritt, med salt o en mjukare variant. De gillar jag! :) vi vuxna kör bregott mellan, magert o tillsatsfritt, bara bra ingredienser.
    Ok låter utmärkt!
  • Pemmel

Vi har använt både det, smör och olja till dottern sedan hon var fyra månader. Fungerade vilket som. Hon lever än i alla fall.

Svar på tråden Matfett..