Matfett..
Kan man rentav blanda i flytande " Milda culinesse" i barnmaten? står att den är bra för barn? men jag har hört att margarin inte är så bra? någon som är mera insatt?
Hälsn// Lilla jag!
Kan man rentav blanda i flytande " Milda culinesse" i barnmaten? står att den är bra för barn? men jag har hört att margarin inte är så bra? någon som är mera insatt?
Hälsn// Lilla jag!
Mammaanna - det finns saltfria, du vet, som man bakar med tex. Valio har praktiskt smör i praktisk bytta (istället för papper som alla andra har), både saltfritt, med salt o en mjukare variant. De gillar jag! :) vi vuxna kör bregott mellan, magert o tillsatsfritt, bara bra ingredienser.
Rapsolja skulle jag tipsa om! Naturligt, nyttigt, billigt och närproducerat.
Vårt BVC förespråkar olja eftersom, jag citerar, "..man inte vet vad den sortens fett gör med kärlen i det långa loppet". Jag tycker det låter vettigt men samtidigt så tycker jag att var och en får välja själv.
Vi kör med olja annars hade jag nog använt saltfritt smör och inte margarin.
jag tar i vanligt smör eller bregott eftersom vi inte använder margarin hemma:D
Gällande oljor kan man ju köpa en kallpressad olja, de är nyttigare! Olivolja, rapsolja o avokadoolja är goda o nyttiga oljor.
Vi använder och har alltid använt vanligt smör.
Margarin skulle aldrig falla mig in att använda.
Angående salt så gäller att man ej ska tillsätta EXTRA salt, inte att det är förbjudet med alla produkter som innehåller en gnutta salt. Det är bara överdrivet enligt mig, det är inte farligt med lite smör i maten, herregud...
Här rekommenderar dietisterna hälften smör, hälften rapsolja för att få med de olika sorters fettsyror som barnen behöver. Vill man göra det enkelt för sig pyttsar man i Arlas flytande smör-raps på flaska (glömt vad den heter).
Här rekommenderar dietisterna hälften smör, hälften rapsolja för att få med de olika sorters fettsyror som barnen behöver. Vill man göra det enkelt för sig pyttsar man i Arlas flytande smör-raps på flaska (glömt vad den heter).
Arlas smör o rapsolja:
Ingredienser Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, ohärdat vegetabiliskt fett, salt 1,25%, emulgeringsmedel
(solroslecitin), naturlig smörarom
Bjuäck...
Vi har använt både det, smör och olja till dottern sedan hon var fyra månader. Fungerade vilket som. Hon lever än i alla fall. ![]()