• Lillatroll

Hjälp en nybörjare, hur sköter jag bäst sticklingar från krukväxter?u

Fick några sticklingar av en vän. Det är bland annat en Hoya (samma som porslinsblomma väl?) och en begonia. Sticklingarna har rötter så jag satte ner dom i en kruka med jord och vattnade. Och nu då? Behövs inget mer än vatten? Kan jag hjälpa dom på något sätt för att överleva? Har noll koll känner jag. 

• Svar på tråden Hjälp en nybörjare, hur sköter jag bäst sticklingar från krukväxter?u
  • Lena

de brukar vilja ha fukt för att rota sig ordentligt tex genom att ha en genomskinlig plastpåse över gem

• LJF

Hoyor brukar vara tåliga, om det är de "vanliga" sorterna, jag brukar bara köra ner dem i jord och vattna. Jag har "svarta fingrar" men hoyor har jag fått att växa och frodas, samlade ett tag tills jag tappade lusten helt men det tog ganska lång tid att ta död på dem, en del lever fortfarande. Begonior kan jag inget om.

• Lillatroll
    LJF skrev 2011-03-30 21:17:02 följande:
    Hoyor brukar vara tåliga, om det är de "vanliga" sorterna, jag brukar bara köra ner dem i jord och vattna. Jag har "svarta fingrar" men hoyor har jag fått att växa och frodas, samlade ett tag tills jag tappade lusten helt men det tog ganska lång tid att ta död på dem, en del lever fortfarande. Begonior kan jag inget om.
    Hahaha, det låter jättebra. Då kanske Hoyan överlever

• Lillatroll
    Lena skrev 2011-03-30 21:13:30 följande:
    de brukar vilja ha fukt för att rota sig ordentligt tex genom att ha en genomskinlig plastpåse över gem
    Plastpåse var ju en bra idé. Som ett litet växthus. Ska prova det. 
  • LJF
    Lillatroll skrev 2011-03-30 21:21:06 följande:
    Hahaha, det låter jättebra. Då kanske Hoyan överlever

Klart den överlever, ingen är så urusel som jag på blommor, men jag råkade faktiskt ta dö på ett par hoya sticklingar också innan jag blev "frälst", jag tror jag fick 4 st sticklingar och 2 höll sig i livet trots att jag var väldigt dålig på att komma ihåg att jag hade blommor, men en av dem blev väldigt stor och efter ett par år började den blomma och då fick jag upp intresset och köpte fler sticklingar som jag höll i livet, jag hade lite bättre koll på att de inte fick torka för mycket. Hoyor vill gärna ha det trångt om rötterna har jag fattat för då blommar de bättre (med andra ord behöver man inte hålla på och plantera om dem i tid och otid) jag vet inte om det stämmer men jag planterade bara om dem om det behövdes för att inte välta.
Svar på tråden Hjälp en nybörjare, hur sköter jag bäst sticklingar från krukväxter?u