• hummelhonung

Skötbord! Frågor..

Är inte ens gravid men har ändå några frågor till er föräldrar.

Har alla skötbordet i badrummet? Det känns ju som det mest praktiska eftersom det finns rinnande vatten där. Problemet att vi har en så minimal toalett att det inte skulle rymmas.

Så för oss skulle alternativet vara att ha skötbordet i sovrummet, men det känns inte så fräscht om det luktar mycket?

Vi kanske flyttar till något större sen när det (förhoppningsvis) blir dags, men jag skulle ändå vilja ha lite synpunkter av er.

Tack och kram!

• Svar på tråden Skötbord! Frågor..
  • Titti2

Jag har inte börjat fundera på skötbord ännu men jag vet att det finns många alternativ till den "vanliga" golvmodellen som tar mycket plats. Det finns tex. väggmodeller som man skruvar fast i väggen och som man kan fälla upp när det inte används. Kan vara bra ovanför toaletten tex. Det finns också en modell som man ställer på kanten av badkaret när det ska användas.

Jag skulle nog välja någon av dessa modeller framför en golvmodell i sovrummet om det vore möjligt. Jag tycker inte det låter något vidare att ha skötbordet i sovrummet med tanke på rinnande vatten och lukt men ibland måste man ju stå ut med nödlösningar :o)

Hoppas det löser sig
    Titti

• hummelhonung

Jo men toaletten är så liten att vi skulle behöva sätta upp det på väggen i duschen isåfall!

Och det betyder att det skulle behöva vara helt vattentätt och vattentåligt isåfall! ;)

• Nova

Vi har vårt skötbort i sovrummet - det har vi alltid haft eftersom det ej får plats i badrummet.
    Det fungerar mkt bra. Har en soptunna med lock på så det luktar inget heller.

/nova

• clara02

Hej..
    Vi har ett uppblåsbart skötbord i plast som vi köpte på ikea som vi har på golvet, fungerar jätte bra...

• cia med felicia

Jag trodde innan jag fick barn att man absolut måste ha skötbordet i badrummet, men har kommit fram till att det inte alls behövs.

Rinnande vatten behövs inte för rengöring av rumpa. Jag använder Pampers sensitive (jo, det är väl dem?!) för rengöring. De tvättlappar som är torra är så hårda och de blir inte mjuka av vattnet, tycker jag.

Sangenic blöjhink kan man ju införskaffa för att slippa bajslukt. Vi har en. Den har i och för sig en rejäl lukt den i sig, men jag tycker jag bara känner den när jag öppnar. Den stör mig inte.

Vill avsluta med att säga att vi har skötbordet i badrummet, men som sagt... =)

• Majsan70

vi har i badrummet nu, men kommer att ha i sovrummet när vi flyttar. Använder våta tvättlappar o tycker att det är kanon för de är ju alltid färdiga så att säga. Lukt är inga problem. Blöjorna får ändå inte ligga kvar inne. De åker ut omgående

• Villebusen

det finns de skötbord väggmodell som är vattentäta helt eller oxå så finns det en modell typ elfa som bara är att ta bort underlägget på..

Sedan är det inte billilgaste och miljövänligaste dessa våtservetter/tvättlappar som man köper i affären de anänder vi enbart när vi är borta. Hemma kör vi med Ikeas tvättlappar i frotte 29 kr /10 st.

Även sangenic blöjhink är SVINDYR över 300 kr samt påsarna detsamma. Vi har en helt vanlig pedalhink från ikea tror det kostar 79 kr för en stor och en liten.. Vi har inga problem med lukt.

• Majsan70

Villebusen!!
    Måste bara få inflika att jag tycker att det är jättebekvämt med våtservetterna. Gör inget att dessa är lite dyrare. När mina andra barn var små hade jag tvättlappar som vättes i vatten gillade inte dessa. Tvättlappar i frotte må vara billigare...men......en jäla massa tvätt blire. HIHI! Tänker bara som så att min dotter bajsar en fyra fem gånger om dagen... Sen tycker jag att det skulle vara lite äckligt oxå när de blir större o bajset ändrar konsistens o lukt..;) Men smaken är som...Just det. *S*

• Sunshine81

Jag har ett skötbord från ikea som är i trä och står i hans rum, sen när maninte ska byta blöja mera så kan han fortfarande ha kvar det i sitt rum för det blir en byrå sen, jätte fiffigt.

• Fisen

Glad mamma: Vad heter skötbordet som blir en byrå? Låter supersmart.

• MalinI

Tror en variant heter Diktad som har sköntbord som blir byrå. Jag har en modell somheter Narvik, men den skulle de ta ur sortimentet. Vet inte om de har gjort det ännu.
    Fin byrå blir det.

• Leonesse

vi har skötbordet i vardagsrummet, får inte plats nån annanstans, vi bor i en tvåa. WCn är så liten, och i sovrummet tar garderoberna och sängarna upp all plats.... vi har oxå det bordet som kan bli en byrå. Väldigt fiffigt faktiskt!

• MiaD

Man kan sätta ett skötbord på väggen övanför toletten, det har min vännina och det fungerar aldeles utmärkt.

• Jessi

Okej, alla ni som är anhängare av våtservetter, jag bara måååste fråga en grej jag har tänkt på... är det inte VÄLDIGT kallt för en liten känslig bebis med en "färdigblött" servett? Borde vara obehagligt ju, och det ska ju inte behöva vara en urjobbig upplevelse varenda gång... Annars hade jag tyckt det varit sååå bekvämt, jag också, och det hade kvittat vad de kostade...
    Vad säger ni? För/mot?

• cia med felicia

Ibland har väl Felicia reagerat på våtservetten, men absolut inte så att hon skulle tycka att det var jobbigt, inte som jag har märkt. Skulle hon gråta/gny (när hon var liten, liten) eller spjärna extremt mycket och jämt så skulle jag självklart pröva och se om det var servetterna. Men som jag uppfattar det så är det inget som är jobbigt.

• Majsan70

Jessi!!
    Som svar på din fråga om kalla servetter. JApp de är svinkalla, men jag värmer dem i handen innan jag torkar i lilla rumpen. =)
    Som tur är så har liten inte heller reagerat med röd rumpa eller nåt liknande av dem heller...=)

• Villebusen

som jag har sagt tidigare så är frottetvättlapparna extremt mycket bättre och då tar man hetvatten i från kranen och blöter de då är de lagom varma när de är urvridna och ska torkas lilla rumpan.... sedan är det bara skölja ur den hä nga på tork och lägga i smutstvätten...

• Anna m Elias och Selma

Vi har skötbord i badrummet och jag skulle inte klara det utan rinnande vatten. Jag sköljer direkt under kranen och använder inga tvättlappar. (Bara när vi är ute etc) Det är så pass mycket lättare, tycker jag, att tvätta rent med rinnande vatten i st f tvättlappar. (Speciellt sedan när barnen börjar äta riktig mat )

• Anne Yone

Här var det åsikter åt alla håll...

Vi har inte heller plats med skötbordet i badrummet så vi har det på övervåningen, i hallen. Ja det låter konstigt men det är som en liten egen plats skyddat i ett hörn.. Jaja svårt att förklara.
    Det funkar jättebra tycker jag!
    Vi har förresten också ett som blir en byrå sen... Köpt på Barnens Hus.

Jag använder våtservetter, de funkar jättebra!!
    Han blir mer irriterad i rumpan av andra, de är inte alls lika mjuka...

Och ang lukten... Det är ju bara att ta ut blöjan på en gång.
    Luktar det mkt vill man inte ha den lukten i badrummet heller!

Svar på tråden Skötbord! Frågor..