• ZZ12

Hur många par skor, och vilken typ, behövs för våren-hösten till 1.5-åring??

Undrar hur många par skor som kan vara bra att ha till 1.5-åring som går på dagis för tiden nu fram till hösten kommer?  
    (bor mitt i landet så våren börjar definitivt komma här o det börjar bli dags att lägga bort vinterskorna som annars används mest just nu)

Hur många par joggingskor/sneakers? Sandaler? Gummistövlar?
    Ombyte av skor till dagis? 

Vilka märken på skor brukar ni köpa/är bra? 

Tack!!! 

• Svar på tråden Hur många par skor, och vilken typ, behövs för våren-hösten till 1.5-åring??
  • Kanskedinsyrra

vi hade ett par skor på våren, ett par sandaler på sommaren. två par promenadskor å ett par stövlar på hösten då dagis började å har haft ett par vinterskor.

• mithrandil

det beror ju helt på hur många storlekar ert barn gör av med.
    Vår sons fötter växte jättemycket under sommaren och han hade massa skor. men nu under hösten vintern har de inte vuxit något alls så han har bara haft 3 par.

i Somras hade han 1 par crocs, ett par sandaler, 1 par gummistövlar och 4 par joggingskor.
    Vi har samma skor hemma som på dagis, förutom gummistövlar. de har vi ett par hemma och ett par på dagis.
    Man vet aldrig när det börjar regna.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    mithrandil skrev 2011-03-30 22:15:44 följande:
    det beror ju helt på hur många storlekar ert barn gör av med.
    Vår sons fötter växte jättemycket under sommaren och han hade massa skor. men nu under hösten vintern har de inte vuxit något alls så han har bara haft 3 par.

i Somras hade han 1 par crocs, ett par sandaler, 1 par gummistövlar och 4 par joggingskor.
    Vi har samma skor hemma som på dagis, förutom gummistövlar. de har vi ett par hemma och ett par på dagis.
    Man vet aldrig när det börjar regna.
    2 par under vintern och 5par joggingskor under vår/sommar.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Stora Havet

Två par gummistövlar (ett par på dagis/ett par hemma)
    Ett par gympaskor
    Ett par sandaler

Gympaskor/sandaler har varit Addidas.
    Gummistövlar - Polarn o Pyret samt Deichman

Vi har även ett par allvädersskor (från "Vincent"), köpta på rean, under förvåren och senhösten. Toppen!

Jag älskar vinterskor och allvädersstövlar från märket Vincent. Tycker det är bra kvalitet.

POP:s gummistövlar är också en favorit + deras ullstrumpor.

• LillaFlingan

vår äldsta blir snart 2år, och förra året hade han först sneakers från nike, sedan sandaler från ecco över sommaren, de räckte i 2mån sedan var de på TOK för små....! (fanns inte ens 5mm tillgodo!) då köpte vi ett par enkla tygskor som han hade i knappt 1mån sen blev det kallt snabbt..
    då fick han ett par skinnkängor från vincent, bra men kalla...
    och ett par vincent algot (regn/allvädersstövlar,fodrade)
    i november fick han vinterkängor från viking.. dessa har han haft hela vintern..
    och nu använder han sina vincent algot igen, dock klagar han på att de gör ont när vi sätter på dem.. (de är trånga att trä på, så tror han behöver nya..)

så i år blir det:

sneakers från adidas med hög vrist.
    gummistövlar från kavat (regn) eller om vi ska köpa gummistövlar från croc, de var superlätta!
    och så blir det sandaler i sommar...

vet att man ju t.ex på skopunkten kan köpa 3p bet för 2.
    men jag gillar inte deras skor, vet hur osköna deras vuxenskor är..så vill INTE att mina barn ska behöva gå runt i dem....
    även om de är billiga!

vill ha fotriktiga skor, som gynnar deras fötter :)

men iaf, titta gärna på denna: http://www.mixr.se/familj/webbtv-om-barns-fotter-och-barnskor
    enligt dem ska man ju gärna ha några ombyten av skor....
    dvs eg ska vi väl ha 2par sneakers åt äldsta osv :)

• puss

gummistövlar
    fodrade gummistövlar
    lite grövre "gympasko" som är lite varmare
    promenadskor/gympadojjer

det räcker tror jag

up yours
  • alvide

Vår:
    1 par gummistövlar (kompettera med raggsockor vid kallare väder)
    1 par rejälare halvhöga skor i Goretex (viking, Tretorn) eller i skinn (Kavat)
    Sommar:
    1 par luftigare gympadojjor
    1 par billigare reservgympadojjor om de andra skulle bli blöta
    1 par sandaler (gärna med stängd tå)
    Höst:
    Samma som på våren.

• Alexi

I somras var vår dotter 1,5 och hon hade ett par gympaskor, ett par sandaler, ett par gummistövlar och ett par fodrade gummistövlar (som vi bara använde under våren men de var ju kvar). Det räckte utmärkt.

• Spexig

Hemma: 1 sandaler, 1 springskor o 1 stövlar.

På dagis: 1 stövlar o ev 1 springskor. 

• Mamma och Fru
    alvide skrev 2011-03-31 08:59:37 följande:
    Vår:
    1 par gummistövlar (kompettera med raggsockor vid kallare väder)
    1 par rejälare halvhöga skor i Goretex (viking, Tretorn) eller i skinn (Kavat)
    Sommar:
    1 par luftigare gympadojjor
    1 par billigare reservgympadojjor om de andra skulle bli blöta
    1 par sandaler (gärna med stängd tå)
    Höst:
    Samma som på våren.
    Har du tips på var det finns sandaler med stängd tå?? Har ju inte börjat leta än, men vi pratade skor igår och stängd tå ska det vara för våra barn ;)
  • alvide
    Mamma och Fru skrev 2011-03-31 09:35:57 följande:
    Har du tips på var det finns sandaler med stängd tå?? Har ju inte börjat leta än, men vi pratade skor igår och stängd tå ska det vara för våra barn ;)
    Googla på Keen Newport. De ska vara riktigt bra men har inte testat själv.
    Annars har de flesta märken sandaler med stängd tå. Både billiga och dyra märken.
  • jennie88
    LillaFlingan skrev 2011-03-31 08:25:58 följande:
    men iaf, titta gärna på denna: www.mixr.se/familj/webbtv-om-barns-fotter-och...
    enligt dem ska man ju gärna ha några ombyten av skor....
    dvs eg ska vi väl ha 2par sneakers åt äldsta osv :)
    Tittade nyss på länken och det mesta visste jag redan men vad som var nytt för mig var just att man ska byta skor, helst varje dag. Vet någon varför? Fick ingen bra förklaring tycker jag bara att det inte är bra för foten. Hur då? Herregud det blir ju dyrt att köpa 2 par skor, 2 par sandaler och 2 par gummistövlar till en ettåring som växer ur dom på några månader...
  • ZZ12

Har mätt min 1.5 årings fötter här hemma, och det verkar som att fötterna vuxit 1 cm sedan i januari! På 3 mån!
    Kan det verkligen stämma??

• ZZ12
    Kavat har!
  • Suneboll

Vi hara bara haft
    1 par gummistövlar
    1 par ordentliga vattentäta vanliga läderskor, typ kavat el rådis
    1 par sandaler

Har haft detta till barnen varje säsong, först nu när älsta är 6 år som han har mer än 1 par skor...nu har han både vanliga skor o gympadojjor :0)

• Suneboll
    kavat o Rådis (din sko)  superfit
  • Suneboll
    ZZ12 skrev 2011-03-31 22:24:39 följande:
    Har mätt min 1.5 årings fötter här hemma, och det verkar som att fötterna vuxit 1 cm sedan i januari! På 3 mån!
    Kan det verkligen stämma??
    Jepp, låter normalt :0)
    Till så små barn ska skorna vara ca 2.5 cm för stora när man köper dem
  • pp08

Nu: ett par kängor typ Goretex och ett par fodrade stövlar
    Vår/sommar: fodret tas ur stövlarna, tänker köpa gympadöjor typ Nike eller Adidas
    Sommar: sandaler.

Onödigt att ha flera skor i samma storlek samtidigt. Har en tjej så hon får ha sandalerna till byxor och kjol eller klänning (gympadöjor funkar ju också=-

förutom Keen sandalerna kan jag tipsa om sandalerna med stängd tå från Dinsko (229,-). Hade sådana till min tjej förra året (stl20) när hon var ca 1år och mera kröp än gick, fundera att köpa exakt likadana nu också.

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • anchel

Jag är lite sko-tokig så min tjej har ganska många skor. Men det räcker med 1 par stövlar, ett par sneakers och ett par sandaler faktiskt. På dagis har hon stövlar eller sneakers. Aldrig sandaler.

• tessan27

Min son blir 1 år här i april, han har nu 2 par vårskor i skinn ett par från Vincent och ett par som jag inte vet märket på, sen har jag redan köpt 2 par sandaler ett par  med stängd tå och ett par öppna, båda från Vincent. ett par gummistövlar från Po.p och så ett par gympaskor från Timberland.

Dottern är 5 år och hon har nu, allväderstövlar (neopren) från Vincent och gympaskor från InterSport. Sen till sommaren har hon än så länge ett par sandaler från Timberland, vanliga gummistövlar från Viking. Kommer säkerligen köpa några fler skor av olika slag. Hon har haft ca 10 par skor/stövlar under vår/sommar/höst, älskar att köpa skor.

Svar på tråden Hur många par skor, och vilken typ, behövs för våren-hösten till 1.5-åring??