• ComicBookGuy

Svårt att få lgh i Jönköping?

Jag sitter o funderar över var jag ska söka mig till hösten när jag ska plugga. Just nu står det mellan Jönköping o Karlstad. Har tidigare bott i Karlstad o vet att jag kan få lägenhet ganska lätt där, då jag stått i deras kö o samlat poäng i snart 5 år. Nackdelen med Karlstad är att det är så låååångt till mamma o brorsorna då...

Så, då tänkte jag mig Jönköping. Men frågan är då, är det svårt att få en vettig lägenhet där, som inte kostar satan? Jag kommer ju ha 8200 att leva på då, så jag känner att lägenheten får kosta absolut högst 4000 med driftskostnader o allt (allra helst med internet också...). Finns det några sånna o finna tro? O hur svårt är det att få dom?

• Svar på tråden Svårt att få lgh i Jönköping?
  • Pappa G

Det är brist på studentlägenheter även i Jönköping. Det är stora skriverier och debatt varje höst.
    Väljer du att bo längre från centrum så ökar ju chanserna. På stadens största "externa" område Råslätt finns större möjligheter.
    Om det går för 4 000, beror ju på dina krav..

• ComicBookGuy

Ja jag är ju inte den som behöver bo i mittersta centrum. Bara det går smidigt o ta sig in till stan så är jag nöjd :)

Vad är Råslätt för område då?

• clembke
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-03-31 15:46:01 följande:
    Ja jag är ju inte den som behöver bo i mittersta centrum. Bara det går smidigt o ta sig in till stan så är jag nöjd :)

Vad är Råslätt för område då?
    Ett område med ett gäng "höghus" (tror det är 5-6 våningar).
    Där finns Willys o lite annat smått o gott. T.o.m. en lite bar har jag för mig finns där (välbesökt vet jag inte).
    Dom jag känner som bor/bott där har trivts bra.

Sen kan du kolla Österängen, tror det finns lite "billigare" där oxå. Vet inte standarden på dom.
    Öxnehaga, Huskvarna finns oxå, men vet inte hyrorna där.
  • ComicBookGuy
    clembke skrev 2011-03-31 15:52:39 följande:
    Går in på bla Vätterhem (största bolaget m lgh där)
    Tack för tipsen :D Har gjort en anmälan på Vätterhem nu, så hoppas att det löser sig till hösten :)
  • Pappa G

Är du beredd att pendla lite längre, så finns det ju mindre orter strax utanför och då får du ju betydligt bättre utbud och mer för pengarna..

• QueenK

Jag kan tipsa om Huskvarna! Jag och min sambo bodde i en stor jättefin tvåa i "källarnivå" (var källarnivå jämfört med vägen jämte men vid ingången så var det markplan, svårt att förklara). Vi betalade 4000kr i månaden inklusive el så det var väldigt bra hyra. Den var också lätt att få. Vi stod inte i någon kö alls när vi sökte den och fick den på direkten.

Det finns många lägenheter runt om i Huskvarna och det tar bara ca 10 min med buss in till centrum Glad.

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • ComicBookGuy
    Pappa G skrev 2011-03-31 17:32:42 följande:
    Är du beredd att pendla lite längre, så finns det ju mindre orter strax utanför och då får du ju betydligt bättre utbud och mer för pengarna..
    Det beror på vad du menar med "lite längre"... Men runt en halvtimme, 45 min har jag inget problem alls med.
    QueenK skrev 2011-03-31 17:41:14 följande:
    Jag kan tipsa om Huskvarna! Jag och min sambo bodde i en stor jättefin tvåa i "källarnivå" (var källarnivå jämfört med vägen jämte men vid ingången så var det markplan, svårt att förklara). Vi betalade 4000kr i månaden inklusive el så det var väldigt bra hyra. Den var också lätt att få. Vi stod inte i någon kö alls när vi sökte den och fick den på direkten.

Det finns många lägenheter runt om i Huskvarna och det tar bara ca 10 min med buss in till centrum Glad.
    Som i min lägenhet nu då, med markplan på ena sidan, o en trappa upp på andra :P
    Men det låter ju kanonbra, ska jag definitivt kolla upp :)
  • clembke

Googla på hyresvärdar i Jönköping så få du fram en sida med många som hyr ut lgh om du vill skicka in på nån mer.

Svar på tråden Svårt att få lgh i Jönköping?