• ComicBookGuy

Svårt att få lgh i Jönköping?

Jag sitter o funderar över var jag ska söka mig till hösten när jag ska plugga. Just nu står det mellan Jönköping o Karlstad. Har tidigare bott i Karlstad o vet att jag kan få lägenhet ganska lätt där, då jag stått i deras kö o samlat poäng i snart 5 år. Nackdelen med Karlstad är att det är så låååångt till mamma o brorsorna då...

Så, då tänkte jag mig Jönköping. Men frågan är då, är det svårt att få en vettig lägenhet där, som inte kostar satan? Jag kommer ju ha 8200 att leva på då, så jag känner att lägenheten får kosta absolut högst 4000 med driftskostnader o allt (allra helst med internet också...). Finns det några sånna o finna tro? O hur svårt är det att få dom?

• Svar på tråden Svårt att få lgh i Jönköping?
  • Pappa G
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-03-31 18:20:39 följande:
    Det beror på vad du menar med "lite längre"... Men runt en halvtimme, 45 min har jag inget problem alls med.
    Jönköping har bra tåg/bussförbindelser med ex. Tenhult (20 min), Bankeryd (15-25 min), Nässjö (35 min) och Vaggeryd (35 min). Men då snackar vi ju mindre orter naturligtvis.

Du skriver inte vart du kommer ifrån, och vilket håll som är hemåt..?
  • ComicBookGuy
    Pappa G skrev 2011-03-31 19:47:05 följande:
    Jönköping har bra tåg/bussförbindelser med ex. Tenhult (20 min), Bankeryd (15-25 min), Nässjö (35 min) och Vaggeryd (35 min). Men då snackar vi ju mindre orter naturligtvis.

Jag är från Göteborgsområdet, så om det är längre hitåt är det ju faktiskt ganska nice :) Sen gillar jag mindre orter, är sååå trött på storstan. Men sen gillar jag ju inte för små orter heller, där den enda krogen som finns är pizzerian typ :P
  • Pappa G
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-03-31 20:49:37 följande:
    Jag är från Göteborgsområdet, så om det är längre hitåt är det ju faktiskt ganska nice :) Sen gillar jag mindre orter, är sååå trött på storstan. Men sen gillar jag ju inte för små orter heller, där den enda krogen som finns är pizzerian typ :P
    Västerut från Jönköping är ju kommunikationerna som sämst tyvärr..

Ja, är man van vid Göteborg så blir ju Tenhult litet.. Pizzerian heter förresten Tenhultskrogen..
  • hhönan
    QueenK skrev 2011-03-31 17:41:14 följande:
    Jag kan tipsa om Huskvarna! Jag och min sambo bodde i en stor jättefin tvåa i "källarnivå" (var källarnivå jämfört med vägen jämte men vid ingången så var det markplan, svårt att förklara). Vi betalade 4000kr i månaden inklusive el så det var väldigt bra hyra. Den var också lätt att få. Vi stod inte i någon kö alls när vi sökte den och fick den på direkten.

Det finns många lägenheter runt om i Huskvarna och det tar bara ca 10 min med buss in till centrum Glad.
    Nja från huskvarna till högskolan tar det snarare 20-25 min.
    Råslätt är typ jönköpings slumområde, men det finns nog en del ledigt där.
    Att få en lägenhet i stan är nog ganska omöjligt, vet inte hur det är med studentlägenheter dock.
  • QueenK
    hhönan skrev 2011-03-31 21:34:29 följande:
    Att få en lägenhet i stan är nog ganska omöjligt, vet inte hur det är med studentlägenheter dock.
     Jo det kanske du har rätt i. Särskilt om det är mycket folk på bussen.

Vi bodde faktiskt i en studentlägehet mitt inne i centrum (på Östrastorgatan, mellan Hovrättstorget och Kristinekyrkan) och den var inte heller svår att få. Dock var det ett rum man hade med ytterdörr, så delade man toalett med grannen och köket som var "dubbelt" delades mellan alla som bodde där (ca 8 lägenheter kanske). Det var dock inte så många som använde det så det gick faktiskt väldigt bra.

Detta var inte mer än några få år sedan. Jag vet inte om vi har haft tur eller om vi bara ansträngt oss ordentligt när vi letat lägenhet.
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • clembke
    Pappa G skrev 2011-03-31 19:47:05 följande:

Vaggeryd tar mer än 35 min. Med bil tar det knappt 30 min från v-ryd till jkpg.Tar runt 50 min med buss. Dessutom är just bussförbindelse rätt så dåliga tycker jag mellan v-ryd o jkpg. Tåg går oftare o då tar det ca 40-50 min. (bor i skillingaryd)
    Går in o kolla på jlt.se så kan du söka på de tåg o buss från olika orter till Jkpg. På vänstersidan finns det så man kan söka resor.

Sök från t.ex. Bankeryd, Habo, Huskvarna, Tenhult, Norrahammar, Barnarp, Vaggeryd, Skillingaryd o vad det nu finns mer.
  • ComicBookGuy
    hhönan skrev 2011-03-31 21:34:29 följande:
    Vad innebär jönköpings slumområde då? För när jag tänker slum tänker jag som i göteborg, alltså bergsjön o angered typ...
    clembke skrev 2011-04-01 08:14:57 följande:
    Vaggeryd tar mer än 35 min. Med bil tar det knappt 30 min från v-ryd till jkpg.Tar runt 50 min med buss. Dessutom är just bussförbindelse rätt så dåliga tycker jag mellan v-ryd o jkpg. Tåg går oftare o då tar det ca 40-50 min. (bor i skillingaryd)
    Går in o kolla på jlt.se så kan du söka på de tåg o buss från olika orter till Jkpg. På vänstersidan finns det så man kan söka resor.

Sök från t.ex. Bankeryd, Habo, Huskvarna, Tenhult, Norrahammar, Barnarp, Vaggeryd, Skillingaryd o vad det nu finns mer.
    Smart idé! Det ska jag definitivt göra. Det är ju det som gör mkt. Typ en timmes avstånd till skolan är ju inte för roligt när man börjar vid 8...
  • Pappa G

Jag sökte tiderna hos just Länstrafiken..
  • clembke
    Pappa G skrev 2011-04-01 11:34:39 följande:
    Jag sökte tiderna hos just Länstrafiken..
    Ok, jag tog med gångtiden till Juneporten. Men det få man ju räkna med oxå då skolan inte ligger vid resecentrum. Så man behöver ju antingen gå eller åka stadsbuss till skolan.

Här är exempel på om man tar tåg/buss från V-ryd till Jkpg. Men sen är det ju en liten bit till själva högskolan.
    Den som tar över 1 timme kan man räkna bort för den går via Nässjö o det är en omväg som heter duga.

Giltig   Avgång   Ankomst   Restid   Byten   Valda trafikslag   Pris   Trafikinfo      2011-04-01   06:45   07:30   00:45  0   Länsbuss 136   65,00 SEK   Avvikelse       2011-04-01   06:52   07:31   00:39  0   Krösatågen tåg 8500   65,00 SEK   Avvikelse       2011-04-01   07:00   08:20   01:20  1   Krösatågen tåg 8528  Östgötapendeln tåg 8707   110,00 SEK   Avvikelse       2011-04-01   08:07   08:41   00:34  0   Krösatågen tåg 8540 
     65,00 SEK   Avvikelse 
  • Pappa G
    clembke skrev 2011-04-01 11:50:57 följande:
    Ok, jag tog med gångtiden till Juneporten. Men det få man ju räkna med oxå då skolan inte ligger vid resecentrum. Så man behöver ju antingen gå eller åka stadsbuss till skolan.

Här är exempel på om man tar tåg/buss från V-ryd till Jkpg. Men sen är det ju en liten bit till själva högskolan.
    Den som tar över 1 timme kan man räkna bort för den går via Nässjö o det är en omväg som heter duga.

Giltig   Avgång   Ankomst   Restid   Byten   Vald a trafikslag   Pris   Trafikinfo      2011-04-01   06:45   07:30   00:45  0   Länsbuss 136   65,00 SEK   Avvikelse       2011-04-01   06:52   07:31   00:39  0   Krösatågen tåg 8500   65,00 SEK   Avvikelse       2011-04-01   07:00   08:20   01:20  1   Krösatågen tåg 8528  Östgötapendeln tåg 8707   110,00 SEK   Avvikelse       2011-04-01   08:07   08:41   00:34  0   Krösatågen tåg 8540 
     65,00 SEK   Avvikelse 
    Jag gjorde inte någon sådan djupgående analys, utan valde bara Jönköping/Resecentrum och Vaggeryd/Torsbo med buss, och fick då svar mellan 27-37 minuter (valde bort de med byten..)
  • clembke
    Pappa G skrev 2011-04-01 12:03:15 följande:
    Jag gjorde inte någon sådan djupgående analys, utan valde bara Jönköping/Resecentrum och Vaggeryd/Torsbo med buss, och fick då svar mellan 27-37 minuter (valde bort de med byten..)
    Ok.
  • hhönan
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2011-04-01 09:16:40 följande:
    Vad innebär jönköpings slumområde då? För när jag tänker slum tänker jag som i göteborg, alltså bergsjön o angered typ...

Smart idé! Det ska jag definitivt göra. Det är ju det som gör mkt. Typ en timmes avstånd till skolan är ju inte för roligt när man börjar vid 8...
    Ja alltså 90% av majoriteten är utlänningar på råslätt. Det är lite liv där ibland, lite bränder i lägenheter och så. Vet inte hur det är i bergsjön men jag antar att det är lite lugnare på råslätt.
  • QueenK
    hhönan skrev 2011-04-01 20:23:53 följande:
    Ja alltså 90% av majoriteten är utlänningar på råslätt. Det är lite liv där ibland, lite bränder i lägenheter och så. Vet inte hur det är i bergsjön men jag antar att det är lite lugnare på råslätt.
    Det är mycket lugnare på Råslätt än vad folk påstår. Ganska mysigt där faktiskt med fina lägenheter.
    Har en vän där (svensk om ni behöver veta det) som bor där med sin man och deras barn. Jag har varit hos dem många gånger och även sovit där på en helg. Det var hur lugnt som helst och det tycker även de och dem har bott där i ett par år nu.

Jag har varit där tidigare tidigare också, när jag var yngre och då var det kanske lite mer livat men fortfarande inte så livat som folk påstår.
  • asdfghj

I norrahammar brukar det väl finnas rätt mycket lägenheter har jag för mig..hur området är vet jag dock inte

• mysifer

Jag bor på Råslätt, dock inte i studentlägenhet, och det stämmer att det är känt som Jönköpings slumområde eller "ghetto", men här är väldigt lugnt. Det har varit betydligt stökigare här förr och det ryktet hänger tyvärr kvar.

I centrum finns Willy's, pizzeria och lite småaffärer men att ta sig in till stan eller A6 tar 15-20 minuter. Till högskolan tar det ca 15 minuter, beroende på vilken av skolorna du ska till, och bussarna går i princip hela tiden på vardagarna. 

Blev mamma till underbara Alice 2010-06-20
  • tinaa86
    QueenK skrev 2011-03-31 17:41:14 följande:
    Jag kan tipsa om Huskvarna! Jag och min sambo bodde i en stor jättefin tvåa i "källarnivå" (var källarnivå jämfört med vägen jämte men vid ingången så var det markplan, svårt att förklara). Vi betalade 4000kr i månaden inklusive el så det var väldigt bra hyra. Den var också lätt att få. Vi stod inte i någon kö alls när vi sökte den och fick den på direkten.

Det finns många lägenheter runt om i Huskvarna och det tar bara ca 10 min med buss in till centrum Glad.
    Vilken hyresvärd var det?
  • QueenK
    tinaa86 skrev 2011-05-17 16:05:20 följande:
    Vilken hyresvärd var det?
    DB Bostäder.
  • tinaa86
    QueenK skrev 2011-05-19 00:48:15 följande:
    DB Bostäder.
    Tack :)
Svar på tråden Svårt att få lgh i Jönköping?