• Skehamn2012

Snälla rara hundrädda människor. Försök komma över er rädsla/fobi istället för att hoppa på oss hundägare hela tiden!

Om inte för er skull, så åtminstone för era barns. Ni inser väl att ni för över er rädsla på era barn. Även om ni inte tror det så gör ni det. Jag lovar.

Jag har nu dom senaste åren jobbat med mina fobier som jag haft för att jag inte ska föra över dom på mina barn. Det är jätteviktigt för mig.

Sen vore det underbart att vara hundägare om man inte hela tiden skulle behöva avbryta träning eller annat och kalla in hunden för att en hundrädd råkar trippa förbi.

En sak till. Vore det inte underbart att kunna gå runt i samhället och vistas bland hundar utan problem? Det skulle jag tycka om jag vore er.

Ni har allt att vinna på att komma över er rädsla. Jag säger inte att det är lätt MEN det går.

• Svar på tråden Snälla rara hundrädda människor. Försök komma över er rädsla/fobi istället för att hoppa på oss hundägare hela tiden!
  • mosterYster
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-01 14:57:36 följande:
    Det är oftast koppeltvång på hund.
    Kollade nyss hur det är i Gävle och det är koppeltvång på alla offentliga platser (parker, torg, vägar, gångbanor, badplatser osv osv osv) så det ska inte vara några problem för hundrädda då hundägare enbart får ha hundarna okopplade i anordnade hundrastplatser eller vid kontrollerade former som
    vid tävling eller träning där det finns tävlingsledare, instruktör eller utsedd gruppledare.
    Problemet är ju när hundägare inte bryr sin om koppeltvång utan vill "träna" sin hund utan koppen där de behagar. Samt blir irriterade när "hundrädda trippar förbi" eftersom de då måste avbryta träningen
    Skehamn2011 skrev 2011-03-31 07:03:51 följande:
    Om inte för er skull, så åtminstone för era barns. Ni inser väl att ni för över er rädsla på era barn. Även om ni inte tror det så gör ni det. Jag lovar.

Jag har nu dom senaste åren jobbat med mina fobier som jag haft för att jag inte ska föra över dom på mina barn. Det är jätteviktigt för mig.

Sen vore det underbart att vara hundägare om man inte hela tiden skulle behöva avbryta träning eller annat och kalla in hunden för att en hundrädd råkar trippa förbi.

En sak till. Vore det inte underbart att kunna gå runt i samhället och vistas bland hundar utan problem? Det skulle jag tycka om jag vore er.

Ni har allt att vinna på att komma över er rädsla. Jag säger inte att det är lätt MEN det går.
    Beträffande  just ts ovan, blir jag så besviken att jag inte ens orkar svara emot. Trådstartaren startar ofta trådar och söker empati, men för hundrädda har hon själv absolut ingen sådan.
  • Fidelis ad urnam
    mosterYster skrev 2011-04-01 15:35:52 följande:
    Problemet är ju när hundägare inte bryr sin om koppeltvång utan vill "träna" sin hund utan koppen där de behagar. Samt blir irriterade när "hundrädda trippar förbi" eftersom de då måste avbryta träningen
    Skehamn2011 skrev 2011-03-31 07:03:51 följande:

Ja det påvisar ju enbart att det är hundägarna som är problemet och inte de med hundrädsla.
    Det är hundägaren som ska ha koll på vilka lagar som gäller där de bor och de ska sedan följa dessa lagar.
  • mosterYster
    Fidelis ad urnam skrev 2011-04-01 15:41:36 följande:
    Ja det påvisar ju enbart att det är hundägarna som är problemet och inte de med hundrädsla.
    Det är hundägaren som ska ha koll på vilka lagar som gäller där de bor och de ska sedan följa dessa lagar.
    Definitivt. Håler med dig 100%.

Eller ska det vara OK att bära runt sin tama fågelspindel eller boaorm på stan, och bara "äh men lille ludenben vill bara klättra lite på dig, gör nåt åt din fobi!" eller "men kramis är såååå snäll, hon vill bara slicka lite, gör nåt åt din fobi så jag slipper linda ihop henne när du ska förbi!"
  • MaNiMi

Visst är det bra att jobba på sina fobier, MEN!!!!
    INTE för oss hundägares skull, jösses!
    Vi som valt att skaffa oss hund får allt göra vad vi kan för att inte
    ställa till otrevnad för andra!
    Inte pipa om att behöva kalla in sin hund när det är folk omkring.
    Se det som ett bra övningstillfälle ist både på inkallning och passivitet.

• mosterYster
    MaNiMi skrev 2011-04-01 19:15:22 följande:
    Visst är det bra att jobba på sina fobier, MEN!!!!
    INTE för oss hundägares skull, jösses!
    Vi som valt att skaffa oss hund får allt göra vad vi kan för att inte
    ställa till otrevnad för andra!
    Inte pipa om att behöva kalla in sin hund när det är folk omkring.
    Se det som ett bra övningstillfälle ist både på inkallning och passivitet.
    I like your style, honey!
  • hervor

Jag ser att TS inte har skrivit några fler inlägg. Kanske för att ursprungsinlägget inte var så genomtänkt?

I tätortsområden ska man hålla hunden KOPPLAD. På inhägnade rastgårdar samt ute i skogen kan man släppa hunden - det får hundrädda leva med. Men då måste man ha DRESSERAT hunden så att den inte utan vidare springer fram till främlingar!

Nej, jag är inte hundrädd. Jag älskar hundar. Och ja - jag tycker att man ska jobba på sina fobier. Men TS - du kan inte räkna med att kuna träna en lös hund var som helst! Nu kanske du bor ute på landet, vad vet jag. Men i så fall borde det inte dyka upp nån hundrädd person mer än... tja... två gånger om året...

Detta är nästan uteslutande ett problem i tätortsområden, där många människor rör sig samtidigt. Och där ska man ha hunden KOPPLAD, utom i särskilda rastgårdar Att vissa skiter i det är en annan sak, men då får de också ta ansvaret för att kalla in hunden vid behov. 

• Babylove88

Hej
    Jag har varit hundrädd tidigare. Sen efter bearbetning har jag haft 2 hundar själva, en liten hund när jag var 18 och nu har jag min rottweiler/dobbermann.

Jag förstår att vissa människor blir rädda när hundar är lösa. Jag har min i koppel, men min hund är uppväxt med småbarn sedan 8 veckors ålder. En dag skyddade han ett barn(som han inte känner) från bråk. Han skrämde bort den andra personen utan att skada personen (eftersom jag är oerhört strikt med att han inte ska vara en aggressiv hund).

• Esther M

Snälla rara hundägare. Försök förstå att vi andra skiter i era hundar, och inte har någon som helst anledning att anpassa oss efter dem. Ni får ha era hundar bäst ni vill, men ni måste koppla dem och se till att de inte anfaller någon. 

Hur svårt kan det vara? 

• puss

men vilket tjat.
    det är inte rädsla som gör att vi (jag) inte gillar era äckliga hundar!!
    de är ÄCKLIGA och jag TYCKER INTE OM DEM.

men nåt sån är ju heeeeeelt omöjligt, så ni fortsätter tjata om att vi är rädda rädda rädda, buhuuu.

up yours
Svar på tråden Snälla rara hundrädda människor. Försök komma över er rädsla/fobi istället för att hoppa på oss hundägare hela tiden!