Inlägg från: Modesty Blaise |Visa alla inlägg
  • Modesty Blaise

Kär i min terapeut!! :(

Vad får dig att tro att din förälskelse skiljer sig från den du kallar klassisk?

• Modesty Blaise

Varför tror ni att man måste eller bör byta terapeut för att det uppstått en förälskelse från klientens sida? Det är en vanlig företeelse och kan vara, och är oftast också, utvecklande för processen förutsatt att känslorna bemöts på ett professionellt sätt. Vad som däremot inte är bra för en terapeutisk process är att som klient försöka förlägga känslor och ageranden utanför det terapeutiska mötet. Det viss säga, jag avråder från att ta upp saker som händer i din terapi här och uppmanar dig i stället att ta upp det i rummet och med din grupp. 

Lycka till med fortsättningen på din inre resa.  

• Modesty Blaise
    Anonym (fel av mig) skrev 2011-03-31 11:47:41 följande:
    Menar du att det var fel av mig att ta upp detta ämne här på FL?
    Och att jag ist skulle sätta mig i gruppen och säga
     Nu är det såhär.... och senda berätta att jag radan frö ett år sen var kär i henne och och mina käslo har hållt i sig?

Inte precis så att jag tar upp oroblem som ligger i gruppen, utan mina egna innersta känslor!
    Du gör förstås som du vill och nu har du ju redan tagit upp det här. Jag är dock övertygad om att du skulle få en mycket större personlig vinst och förståelse för vad dina känslor står för om du placerar dem där de hör hemma, vilket jag tycker är i terapisituationen. Under en terapiprocess är det inte sällan så att klienten försöker "fly" från processen genom att förlägga den i något annat sammanhang där klienten är den som orkestrerar och dirigerar och gör sitt bästa för att få andra att tycka kring något specifikt problem. 

Dina innersta känslor är bland annat det här som du ger uttryck för här. Det bör du adresser i gruppen och syna ihop med terapeuterna.  
  • Modesty Blaise
    Anonym (1) skrev 2011-03-31 12:09:37 följande:
    JAg skulle faktiskt inte heller ta upp det i gruppterapi. Vad tjänar det till att andra tycker att man knäpp? Ursäkta ordvalet TS, men det är så de andra gruppmedlemmarna skulle uppfatta det.
    Jag skulle se det som allvarligt slösande med tid att sitta och censurera sig på det viset. Då måste det vara bättre att välja egenterapi. Självfallet bör man ta upp saker som händer under tiden man går i terapi och det gäller förstås också sådant som TS skriver om här. 

TS: jag förstår givetvis att du inte går i terapi för att du blivit förälskad. Däremot begriper jag inte varför de känslor som du går omkring och bär på och funderar över inte skulle passa in eller var för inbillat farliga, känsliga eller konstiga för att tas upp.

Vad är det för gruppterapi du går i egentligen? 
  • Modesty Blaise
    Anonym (kära du) skrev 2011-03-31 12:16:26 följande:
    Men jösses. Vad har du för kompetens egentligen?
    Ingen annan i tråden har ombetts redovisa sin kompetens (eller eventuella kompetens). 

TS: hoppas att du får de svar och den dialog du hoppats på i tråden.  
Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(