Inlägg från: Anonym (fel av mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fel av mig)

Kär i min terapeut!! :(

Hej alla fina människor där ute!

Jag vill ha råd och stöd i en situation som jag anser vara fruktansväårt jobbig...

Jag har blivit förälskad/kär i min terapeut. Inte på det klassiska sättet man kan läsa om utan på riktigt! Precis som man träffar på någon privat/på krogen eller så, så kan man bli upp över öronen förälskad... Svårt att förklara kanske men hoppas ni förstår!

Jag är verkligen kär, gillar att bara drunkna i dennes blick. Dennes personlighet är verkligen.fin!  Resonemangen och åsiktererna är klockrena.... Jag skulle vilja visa H'*n hur jag känner men förstår så klart att det inte går!! Förstår att oavsett OM h*n skulle känna något för mig så är det förbjudet! Men vad sa jag göra? Det är inte terapistörande på något sätt.. jag kan fortafarnde ta till mig det personen säger och respekterar personen högt så att sluta bara för en dum förälskelse är inte ok... jag behöver terapin men samtidigt är jag faktiskt uppriktigt förälskad i denna person!!! :)

Ska jag bara hålla det för mig själv och (eftersom jag kan) Konsentrera mig på just terapin?

Så svårt att inte fastna i ögonen, i blicken.... Och svårt att inte helt och ärligt bara älska denna personligheten!!!!!

Hjääälp..

Åsikter???

Vad skulle du ha gjort? Har du varit med om liknande? Är du kanske terapuet och har fått veta att din klient varit förälskad i dig, hur tog du det?? Avslutade ni terapin? Är du terapeut och blivit förälskad i den klient? Vill gärna se alla synvinklar av detta!

Tack till er som svarar!

• Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(
  • Anonym (fel av mig)

Har funderat på det där med att tala om det för denna prsonen... Men om jag håller det för mig själv och det inte stör terapin så borde det väl fungera ändå liksom?

Detta är inte på det klassiska viset med att bli kär i sin terapeut... Tro mig jag har vänt ut och in på detta och det ÄR VERKLIGEN INTE SÅ!! Inte en såndär körlek som uppstår bara för att denna har auktoritet ställning o s v.. jag ade GARANTERAT blivit förälskad i denna männsika oavsett var jag träffat H*n!!

• Anonym (fel av mig)

Men snälla nån... jag tror absolut INTE att H*n tittar på mig på nått vis allt förutom så som H*n säkert tittar på alla andra som är klienter..... Faktum är att jag har funderat över hur det ligger till och precis som jag skriver, hade jag träffat denna person i ett annat sammanhang hade jag blivit förälskad ändå.. pga dennes personlighet...

Hur jag vet detta?
    Jo för jag går inte nesam i min terapi, vi är flera i en gruppterapi med TVÅ treapueter och det är bara henne jag är kär i, hon tittar inte konstigare på mig än någon annan utan just bara henne som person jag är förälskad i! Dessutom är hon av samma kkön som mig och det ska till MYCKET för att jag över huvudtaget ska kunna förälska mig i en person av samma kön!

Vi har alltså ingen klient-terapeut relation alls då dessa terapeuter jobbar med undervisnings modell ( som att sitta på ett föredrag varje vecka eller som att gå en kurs där hon då är kursledare.... Man diskuterar, pratar o so v!!

• Anonym (fel av mig)
    Anonym (1) skrev 2011-03-31 11:24:20 följande:
    Håller med anonym 3. Nej, terapin kommer inte vara optimalt om du sitter och drömmer om personen när denne försöker som terapeut hjälpa dig. Byt till en annan!
    Jag sitter inte där och drömmer.. hehe =)

Men jag kan helt klart konstatera att jag har känslor för henne!

Att byta är komplicerat som du kanske förstår om du läser mitt senaste inlägg.. då detta är en gruppterapi och det inte finns någon annan grupp att byta till

Hade detta varit det klassiska fallet av kära ner sig i sin terapeut problemet hade jag såklart bara bytat terapeut! Och som jag har skrivit innan så stör detta inte min terapi alls då jag fullständigt respekterar henne som terapeut /lärare... och lyssnar på alla vad alla säger där!
  • Anonym (fel av mig)

Vad som får mig att tro detta är att jag har varit ute för den klassiksa klient-terapeut förälskelsen tidigare... När man sitter två och två kan man såklart lätt misstolka blickar o s v men kan också bli förälskad för att personen är i aoktoritetsställning och dessutom hjälper en med ens problem.... men så är det inte nu!

Nu är det helt annorulnda!

När jag såg henne första gången var hon inte min terapeut.. min första tanke var då, herre gud så fin hon är! (ska kanske tillägga att hon är mer än 10 år äldre än mig)  Första gångerna jag pratade med henn insåg jag att hon och jag delade åsikter om det mesta och jag fick direkt känslor för henne, känslor som vem som helst som blir kär får! Hela hennes person tyckte jag redan då var UNDERBAR! Och jag var redan då förälskad i henne =)

Senare visade det sig att hon och en annan skulle hålla i den gruppterapi som jag skulle gå i och hela tiden har mina känslor för henne stannat kvar...

Jag blev altså förälskad i denne person innan hon blev min terapeut!! Så nej... jag tror på rent kärlek här och inte på det klassiska fenomenet klienten förälskar sig i teraputen!!

• Anonym (fel av mig)
    Anonym (kära du) skrev 2011-03-31 11:33:30 följande:
    Självklart är detta en klassisk crush du har? Vadå bytt annars, du är ju till och med förblindad? Jag skäms lite över ditt resonemang, alltså jag tycker det låter väldigt pinsamt.

Det du måste förstå är att din terapeut inte är ett dugg intresserad av dig.
    Alltså jag har inte påstått att hon är det heller faktiskt!! Jag vill inte heller att hon ska vara intresserad.. Du som läsare tolkar detta på ditt sätt =)

Klart att jag hade bytt annars! Men eftersom det inte går att byta grupp då detta är den ändå så går det ju inte heller eller hur?

Jag vart dessutom redan förälskad i männsikan redan innan hon blev mit terapeut... =)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (1) skrev 2011-03-31 11:37:31 följande:
    Även om hon skulle vara det så får hon inte inleda något med TS.
    Nä och jag vill inte heller inleda något och absolut tror jag INTE att hon skulle vara intresserad av mig!
  • Anonym (fel av mig)
    Modesty Blaise skrev 2011-03-31 11:39:37 följande:
    Varför tror ni att man måste eller bör byta terapeut för att det uppstått en förälskelse från klientens sida? Det är en vanlig företeelse och kan vara, och är oftast också, utvecklande för processen förutsatt att känslorna bemöts på ett professionellt sätt. Vad som däremot inte är bra för en terapeutisk process är att som klient försöka förlägga känslor och ageranden utanför det terapeutiska mötet. Det viss säga, jag avråder från att ta upp saker som händer i din terapi här och uppmanar dig i stället att ta upp det i rummet och med din grupp. 

Lycka till med fortsättningen på din inre resa.  
    Menar du att det var fel av mig att ta upp detta ämne här på FL?
    Och att jag ist skulle sätta mig i gruppen och säga
     Nu är det såhär.... och senda berätta att jag radan frö ett år sen var kär i henne och och mina käslo har hållt i sig?

Inte precis så att jag tar upp oroblem som ligger i gruppen, utan mina egna innersta känslor!
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (1) skrev 2011-03-31 11:45:51 följande:
    OK. Då vet du att det är en omöjlig situation. Du ville alltså bara få ut dina känslor genom att skriva hit, förstår jag dig rätt?
    Jag ville bara dela med mig av det jag känner ( på ett anonymt sätt) för att få höra flers erfarenheter mm

Japp såklart har jag insett att detta är en omöjlig situation...

Jag är bara kär thats it...  men ville höra om det fanns fler med erfarenhet eller åt andra hållet kanske
  • Anonym (fel av mig)

Hahaha måste ju bara ursäkta min extremt dåliga svenska här... blir så när jag skriver snabbt, hoppar över bokstäver då :)

Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(