• Mettebus

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Vilken fantastisk tråd! Jag börjar luta åt att vi har immunologiska problem; har försökt i drygt 7 år - 5 IVF i Sverige, 3 FET, 3 inseminationer och nu senast en ÄD och en FET på ÄD på EGV i Riga. Mitt AMH ligger på 0.6, vilket Huddinge avfärdade som "ovetenskapligt" och uppmanade oss att "fortsätta jaga guldägg genom IVF". har även haft BV, som Dr Ondrasek i Sundsvall upptäckte (en månad efter att min ordinariew gyn först avfärdat BV som trams och sedan motvilligt testat mig  och konstatera att jag INTE led av det). Annars säger varenda gyn man åker runt och visar udnerlivet för att "det här ser ju jättebra ut, ni borde ju kunna bli gravida denna gång, det är verkligen er tur nu" Det handlar för tusan inte om tur eller turordnign. det handlar om kunskap och envishet, samt om ork att slåss mot svensk sjukvård och försäkrningskassa. Igår så visade HCG på FET ÄD att vi även denna gång inte ens blivit gravida och för vilken gång i ordningen klappade livet igen. Tjöt hela kvällen, sitter hemma idag med igensvullna ögon och funderar desperat på en plan B. Jag är 38 (39 i sommar) och maken 10 år äldre, så adoption är uteslutet. Jag har beställt Dr Beer bok och är helt säker på att jag kommer återkomma till denna tråd med frågor - det är ju uppenbart att det är här som kunskapen finns! Tack snälla ni för att ni delar med er och tänder en strimma av hopp i mörka tider.

• Mettebus

Zinfandel: Haninge kommun har meddelat att givet makens ålder kommer vi aldrig kunna bli aktuella för ett medgivande, så adoption är tyvärr uteslutet. plus att vi efter det beskedet tappade sugen hårt och inte har någon kötid.-..
    Jag föröker komma på återbesök, men har inte kjunnat komma fram på telefon till Sundsvall; försöker igen. inga allergier, inte tröttare än andra efter sju år i IVF-cykeln. född med bara en njure, kanske det påverkar? Annars inga symptom vad jag känner av. Men va tusan, det är väl bara att leta fram papprena, invänta boken och sätta igång.  

• Mettebus

en fråga - ni som går hos kliniken i London: hur etablerade ni kontakt? Jag har mailat och fyllt i kontaktformuläret på hemsidan men över en vecka har gått utan ett livstecken från dem. Hur snabba/långsamma brukar de vara att återkoppla på e-kontakt. jag har súttit så illa till med möten att jag inte haft möjlighet att ringa, vilket ju vore den snabbaste lösningen. får kanske prova den varianten nästa vecka, men jag hade hoppats på en initial brevkontakt...

• Mettebus

Vg BV sa min ordinarie gyn att det var oventeskapligt.- Då tvingade jag tillmig en tid vid bästa väninnans gyn, som testade för BV utan att kolla i mikroskop - hon menade att jag inte hade BV. När jag kom till Ondrasek kunde även jag se bakterierna i mikroskopet.... Fick hennes superkur, nu får vi väl se. INGEN förutom Ondrasek (7 år i IVF_träsket) har påtalat BVs eventuella inverkan på resultatet...

• Mettebus

Vad jag menade var att ingen av de läkare eller sjukvårdspersonal som jag stött på under dessa sju år ens lyft frågan,än mindre testat för BV, och när jag själv framfört frågor har dessa avfärdats. Det var först när jag lyckats skaffa en tid i Sundsvall (bor i Stockholm) - efter att ha åkt runt till Falun, uppsala  ch riga som en dåre - som någon inte bara tog farhågorna på allvar utan även hävdar att BV har stor inverkan på framgångsfrekvensen. Matt blir man. Någonstans utgår man ju faktiskt ifrån att de man möter inom vården vill ens bästa och är redo att fundera över varför behandlingar misslyckas. Att bara få till svar att "kör en IVF till så går det nog bra" är så oerhört nonchalant; fattar folk inte vilken påfrestning emotionellt, fysiskt och finansiellt IVF kan vara? Och om då underliggande problem omöjliggör framgång - hur länge tycker folk att man skall orka då? Jag vill inte ha fler klappar på axeln och tröstande kommentarer typ "oj va ni är starka som orkat alla dessa år, att ni ännu orkar är fantastiskt". Va fan är alternativet - att lägga sig ner och dö elllr acceptera barnlösheten, då makens ålder inte tillåter adoption? Vi måste orka. och i det läget vore det nice om nån av alla dessa läkare man stött på sagt att "orimligt lång tid utan framgång, msåte finnas nåt mer vi kan testa" och vågat tänka lite utanför boxen!

• Mettebus

Finafina och andra: jag tog flyget till Sundsvall, med lite Eurobonuspoäng gick resan på typ 300. Om man sen låter bli att missa flygbussen där så går den på typ 40 pix (taxin 400) enkel resa. Inga som helst problem. Det trixiga är att lyckas komma fram på telefon till dr Ondrasek och få en tid... Hon ordinerar sen en hästkur mot BV, som jag tror dödar det mesta:-S

• Mettebus

Här går det också undan. Fick tid i London 21 mars för både läkarbesök och provtagning. Tips inför resan? Jag komemr skicka de provresutlat vi redan har, tagna i samband med IVF o ch ÄD.

• Mettebus

Bling 1975: Tack för svar och tips! Det blir dock bara jag som åker över på konsultation och provtagning, makens blodprov och övriga prov sa sköterskan att vi kunde ta hemma. Jag skall nämligen ändå till London med jobbet på möten den 22 och tänkte bara ta ett tidigare plan. Eller har jag tänkt helt galet, och borde släpa med mig maken?

• Mettebus

Bling 1975: jag kommer nog inboxa dig när det närmar sig du verkar ha koll... Maken sitter stenhårt fast på jobbet. Pratade med kliniken idag, och de tyckte inte det var katastrof om han inte dök upp. Vi får väl helt enkelt försöka lösa det bäst vi kan. JAg åker iallafall; tur man kan kombinera jobb med prioriterade projekt...

• Mettebus

Jag tror också att maken bara inte orkar med ännu en "lösning" på barnlöshtsproblematiken just nu och helt enkelt gått i strejk. Förra veckan sa adoptionscentrum plötsligt att de ansåg att vi visst borde kunnat fått ett medgivande. Detta två år efter att kommuntanten fullkomligt krossade oss när vi var i slutfasen på IVF nr 5 (som inte heller lyckades). Plus att ÄD i Riga inte funkat - tror liksom at thans kvot för mirakelmedel är full, och att när jag föreslog en radda nya teorier och test för ganska mycket pengar gick liksom luften lite ur honom. För tänk om det är autoimmunt - då har vi kastat alla dessa år och alla dessa pengar direkt i sjön, och ackumulerat all denna ångest.... Det är nog därför en trip till London - med eller utan fotboll som lockbete - inte tilltalar.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.