• HollyGolightly

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Hej! Ny i den här tråden, och har bara hunnit läsa till sidan 40 än (och nu måste jag gå och lägga mig ...), men här kommer några snabba frågor som jag inte funnit svar på än så länge i tråden. 

Först kort om mig:
    Oförklarligt barnlös, men högt TSH så jag började äta levaxin innan vårt första IVF. Fick ner värdet under 2, vet ej exakt hur lågt dock. Gjorde IVF, blev gravid på första försöket men fick MA i vecka 8. Gjorde sen ett FET, ett nytt IVF och två FET till utan att bli gravid. På Karolinska säger de att det inte är något att oroa sig för, att vi bara ska fortsätta försöka (nån som hört den förut?), men jag känner på mig att nåt är knas. Så jag började i alla fall med att dubbelkolla TSH och nu låg det plötsligt över 2 igen. Har fått höjd levaxindos och ska dit och kolla värdet igen nästa vecka. Vi har 5 i frysen fortfarande, men jag väntar förstås med att försöka tills jag vet att värdet är lägre igen (helst 1-1,5, visst?)

Det jag nu undrar är – skulle ni testa något ytterligare också? Senaste FET så åt jag 1/3 barnalbyl varje dag från insättning till testdag (eftersom Karolinska ej vill skriva ut Trombyl), men då hade jag å andra sidan högt TSH så det gjorde väl varken från eller till. 

Men hur är det med de här andra sakerna ni nämner? Prednisolon? Fragmin? Omega3? Fertile XX? Borde jag kolla upp bakteriell vaginos osv?

Jag blir väldigt sällan sjuk och är allergisk mot lite allt möjligt (pälsdjur, pollen, kvalster) , men har inte direkt några ledbesvär etc. Under det här året när vi gjort behandlingar har jag ofta fått för mig att jag haft urinvägsinfektion, men testar negativt. Känner mig ändå lite obalanserad, det svider ibland när jag kissar osv.

Blir lite ledsen på mig själv att jag inte höll noggrannare koll på TSH hela vägen, jag trodde liksom att när jag väl åt medicin så var den saken biff. Nu har jag ju slösat bort ett antal embryon i onödan. Jag hoppas så klart att när jag väl fått ner värdet igen så ska förutsättningarna vara som vid vårt första försök och då blev jag ju gravid, men eftersom jag nu "misskött" detta ett tag vill jag verkligen göra allt som står i min makt för kommande försök.

Förlåt, detta blev svinlångt. Men ni kloka kvinnor som är så ofantligt mycket mer pålästa än hela svenska läkarkåren – hur skulle ni ha gjort i min situation för att maxa chanserna?

Och jo, denna Ludmila i Sundsvall, vem är det? Min mamma bor i Sundsvall, så om det finns en bra läkare där skulle jag gärna ta kontakt med henne trots att jag själv bor i Sthlm.

• HollyGolightly

Tack Zinfandel, och då ska jag genast börja tjata! Och det ska jag äta en period i förväg, visst? 

Är det något annat ni tycker jag borde tjata mig till eller kolla upp också?

Nu har jag läst hela tråden, vilken fantastisk kunskap ni sitter inne på och jag är så glad att ni börjar få valuta för det också – grattis ni som blivit gravida! 

• HollyGolightly

Ingen fara, jag går redan hos Anette Sjösten! Dock var hon inte alls inne på immunologi när jag utreddes där för tre år sen, men eftersom hon verkar ha intresserat sig för det nu så hoppas jag få hjälp av henne. Tack för Ludmila-tipsen också!

• HollyGolightly

Tack milja08, trodde jag hört alla förkortningar vid det här laget, men just den här (rätt grundläggande) hade jag tydligen missat!

• HollyGolightly

Hörni, nu pratade jag precis med Anette Sjösten (som håller koll på min sköldkörtel), jag ska dit och ta nya prover i morgon för att se om jag lyckats pressa ner TSH igen. Jag frågade henne också ang Prednisolon eftersom hon nämnts här i tråden som en läkare som tror på immunproblematik, men då sa hon att det finns en del risker vad gäller läpp- och gomspalt så det är inget hon bara skriver ut hur som helst. Hon tyckte jag skulle ta upp det med kliniken (dvs Karolinska/Huddinge). Jag ska förstås göra det men hittills tycker jag att jag fått NOLL gehör för mina funderingar där, de säger bara att jag haft otur med äggen och ska fortsätta boka in FET efter FET. 

Hur har ni andra gjort för att få prednisolon? Vilka argument har ni använt?  Vilken läkare har ni gått till? Jag har verkligen ingen lust att köpa på nätet, utan vill gärna gå via en läkare.  

• HollyGolightly
    Vilaa skrev 2012-03-06 12:48:14 följande:
    Jag fick mitt prednisolon av Anette, hon föreslog det själv som behandling. Du ska absolut gå via en läkare tycker jag med, knepigt att det är så olika. Men hon kanske vill testa något annat innan?
    Vilaa, intressant! Hur kommer det sig att hon föreslog det? Hade hon själv teorin om att immunförsvaret var för starkt, och varför trodde hon i så fall det?
    Jag har inte träffat Anette för ett personligt möte på två år nu eftersom hon skötte vår utredning men sen skickade oss vidare till Karolinska, så jag funderar på att be om ett nytt besök i samband med provsvaren. Vill jättegärna veta vad som låg bakom hennes beslut att skriva ut prednisolon till dig, om du vill dela med dig?
  • HollyGolightly
    Vilaa skrev 2012-03-06 13:04:30 följande:
    Som jag förstog det så är det för att jag har antikroppar i sköldkörteln och har ätit levaxin i 3 år men ändå fått missfall.
    Har 5 ma/missfall bakom mig, varav ett sent i v 15. Fick Fragmin med.
    För vår del var det bara så skönt att någon lyssnade på oss och kom med någon medicin vi kunde testa på, tidigare har vi liksom bara harvat på med "otur" som svar av läkarna, innan vi fick remiss till henne, hon sa aldrig något om immunförsvaret utan det är min egna tankar. Har ett barn sedan innan och då hade jag inte problem med sköldkörteln, så får mig känns det som det hänger ihop.
    Jag förstår! Då har vi iofs olika problematik, för mig fäster inte embryot (förutom första gången då sköldkörtelvärdena var tillräckligt låga, men då fick jag en MA istället). Hmm, jag får helt enkelt börja med att ta de här proverna till att börja med och sen fundera vidare. Men STRESSEN i att åren går, den är inte att leka med! 
    Tack snälla för att du bidrog med lite info! 
  • HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-03-06 13:17:06 följande:
    Anette föreslog det för oss med, som jag förstod det nästan oavsett vad våra blodprover kommer att visa. Till oss sa hon att risken för läpp/gomspalt finns, men främst vid höga doser under lång tid...
    Hjärtefröjd, sa hon varför hon tyckte ni skulle testa det? 
    Just nu är jag mest frustrerad över att ingen verkar lyssna på mig, puh.
  • HollyGolightly

Hur funkar egentligen fragmin? Prednisolon dämpar väl immunförsvaret om jag förstått det hela rätt, men vad gör fragmin och i vilka lägen får man det istället?
    Har nu bett att få en konsultationstid med läkare på Karolinska så att vi kan prata igenom alternativ (om det sen verkligen erbjuds några alternativ återstår att se ...) och jag ska också be om en tid med Anette Sjösten när hon ringer om provsvaren. Puh, det tar så mycket energi att hela tiden vara den som tar initiativet ... 

• HollyGolightly

Hjärtefröjd, tack!

Har nu fått min sköldkörtelvärden:
    TSH 1,58
    T3 4,3
    T4 16 

Jag missade tyvärr Anettes samtal så hon läste in detta på min telefonsvarare och sa att allt var bra, men borde jag inte försöka pressa ner TSH under 1,5 åtminstone?

Och är det någon som kan hjälpa mig att tolka TS3 och 4, vad ska värdena ligga på där?

• HollyGolightly

Tack Zinfandel, då ska jag be om en ny testtid om en månad, det borde tajma vårt nästa FET precis så det kan ju vara bra att kolla av precis innan då. 
    Och så har jag beställt Fertile XX och fiskolja, och så får jag väl hoppas att det kan hjälpa också.

Det enda jag har i bakhuvudet är - varför skulle det funka nu när vi haft oskyddat sex i över fyra år och gjort totalt 5 IVF (2 färska, 3 FET) utan att lyckas ... 

• HollyGolightly
    CurlyRed skrev 2012-03-09 17:22:43 följande:
    Holly- jag är levande beviset på din fråga haft oskyddat sex 4,5 år, gjort 2 IVF och 4 frysta återföringar, men blev gravid naturligt på första försöket efter vi börjat med immunologi behandlingen med Intralipid dropp, kortison och blod förtunnande! Om det är immunologiska orsaker, så kan det klicka snabbt om man balanserar immunförsvaret! Så åk dit och ta proverna, ni har inget att förlora utom Tid och förlorade pengar på fler IVFs ! Lycka till!
    Curly, tack för peppen! Jag antar att du menar Grekland då, visst?
  • HollyGolightly
    CurlyRed skrev 2012-09-04 11:36:38 följande:
    ÄP klar med 7 blåsor och 6 ägg😉
    Hejaheja Curly! Håller alla tummar jag har för att de befruktas som de ska och att du får en hel drös till frysen på kuppen!
  • HollyGolightly
    cff skrev 2012-12-08 10:47:47 följande:
    Eftersom jag råkar ha kontakt med läkare i Stockholmstrakten som skulle kunna betecknas som "progressiva" och som behandlar andra (allvarliga) åkommor med metoder som inte är i enlighet med socialstyrelsen anvisningar, men används i utlandet (man behöver en remiss från en utländsk kliniker) tänkte jag iaf höra med dem om de skulle kunna tänka sig att hjälpa till. Men jag behöver då vara rejält påläst så att det inte känns läskigt för dem. Jag ser framför mig ett idealscenario där de kan ta de blodprov som behövs, skicka dem till RFU och sedan delge mig resultaten. Om jag då faller utanför referensintervallen kan jag vända mig t London eller Grekland och om det behövs åka dit för en undersökning. Om jag sen kan få en remiss från dem kan jag ta med den till Sverige och få eventuell behandling (kanske till och med ett omskrivet svenskt recept).

Men, jag har ingen aning om det kommer att fungera, men det är värt ett försök. Om jag hittar ett sätt att lösa detta kommer jag delge det här, men vill inte "outa" läkarna innan jag vet om de kan hjälpa till.
    Oavsett om de kan hjälpa till eller ej så tycker jag att du ska hålla dem hemliga och inboxa uppgifter till de som behöver istället för att skriva ut här. Det har hänt förr att läkare dragit öronen åt sig när det blivit för offentligt att de hjälper till, så bättre att sprida det på need to know-basis. Håller tummarna för att du lyckas övertala dem!
  • HollyGolightly
    cff skrev 2012-12-08 11:18:13 följande:
    HollyGolly - japp, precis så hade jag tänkt göra - men innan jag vet om de ev kan hjälpa till kommer jag inte heller att inboxa deras uppgifter... Glad
    Eftersom det finns människor nära mig som är helt beroende av den vård dessa läkare erbjuder vill jag absolut inte göra något som kan försvåra för dem. 
    Helt rätt! :D
  • HollyGolightly

FineS: Det varierar väldigt, ibland får man svar på tio minuter, ibland får man påminna för att han inte svarat på en hel vecka. Ojämn arbetsbelastning och att han själv bara svarar när han tycker att det behövs (tex att en medicindos måste justeras) gör att svarstiderna kan variera.

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.