Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
Hej! Ny i den här tråden, och har bara hunnit läsa till sidan 40 än (och nu måste jag gå och lägga mig ...), men här kommer några snabba frågor som jag inte funnit svar på än så länge i tråden.
Först kort om mig:
Oförklarligt barnlös, men högt TSH så jag började äta levaxin innan vårt första IVF. Fick ner värdet under 2, vet ej exakt hur lågt dock. Gjorde IVF, blev gravid på första försöket men fick MA i vecka 8. Gjorde sen ett FET, ett nytt IVF och två FET till utan att bli gravid. På Karolinska säger de att det inte är något att oroa sig för, att vi bara ska fortsätta försöka (nån som hört den förut?), men jag känner på mig att nåt är knas. Så jag började i alla fall med att dubbelkolla TSH och nu låg det plötsligt över 2 igen. Har fått höjd levaxindos och ska dit och kolla värdet igen nästa vecka. Vi har 5 i frysen fortfarande, men jag väntar förstås med att försöka tills jag vet att värdet är lägre igen (helst 1-1,5, visst?)
Det jag nu undrar är – skulle ni testa något ytterligare också? Senaste FET så åt jag 1/3 barnalbyl varje dag från insättning till testdag (eftersom Karolinska ej vill skriva ut Trombyl), men då hade jag å andra sidan högt TSH så det gjorde väl varken från eller till.
Men hur är det med de här andra sakerna ni nämner? Prednisolon? Fragmin? Omega3? Fertile XX? Borde jag kolla upp bakteriell vaginos osv?
Jag blir väldigt sällan sjuk och är allergisk mot lite allt möjligt (pälsdjur, pollen, kvalster) , men har inte direkt några ledbesvär etc. Under det här året när vi gjort behandlingar har jag ofta fått för mig att jag haft urinvägsinfektion, men testar negativt. Känner mig ändå lite obalanserad, det svider ibland när jag kissar osv.
Blir lite ledsen på mig själv att jag inte höll noggrannare koll på TSH hela vägen, jag trodde liksom att när jag väl åt medicin så var den saken biff. Nu har jag ju slösat bort ett antal embryon i onödan. Jag hoppas så klart att när jag väl fått ner värdet igen så ska förutsättningarna vara som vid vårt första försök och då blev jag ju gravid, men eftersom jag nu "misskött" detta ett tag vill jag verkligen göra allt som står i min makt för kommande försök.
Förlåt, detta blev svinlångt. Men ni kloka kvinnor som är så ofantligt mycket mer pålästa än hela svenska läkarkåren – hur skulle ni ha gjort i min situation för att maxa chanserna?
Och jo, denna Ludmila i Sundsvall, vem är det? Min mamma bor i Sundsvall, så om det finns en bra läkare där skulle jag gärna ta kontakt med henne trots att jag själv bor i Sthlm.