• Ceo

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Lully Hill: när jag läser det du skrivit känner jag en jätte lycka för dig! GRATTIS! Sen känner jag bara panik! Aaaah kan det vara jag?!? Måste jag ta denna kamp oxå? Om sjukvården inte tror på detta så man måste hävda sig för att få den hjälp man behöver. Hur ska man orka det?! Jag och min sambo har varit tillsammans i 12 år för ca 8 år sen började vi våra planer på att "skaffa" barn. Vi blev sedan varse att man inte bara kan skaffa barn. Efter ca 3 år fick hjälp med Ivfbehandling. Det tog sig på en gång och vi fick en fantastisk son. Som nu är 3,5 år sen har vi inte fått till några syskon. Vi har gjort försök med embryon som vi hade fryst, fler Ivfbehandlingar och nu väntar vi på ett embryo som vi har i frysen....

• Ceo

Tack snälla lully Hill för svaret. Jag fyllde 30 alldeles precis så jag hoppas att jag har tid än. Jag var ju 26 när vi fick våran son. Sen har det som sagt inte hänt ngt men jag ska ta till mig dina råd. Tyvärr har jag inga mediciner kvar för jag fick använda varje liten droppe sist. Men lycka till!!! Kram

• Ceo

Jag har ingen aning om vad läkare tycker är ok i Sverige. Men vi tog upp det med våran läkare i Umeå. Vi frågade om det här med att ens immunförsvar kan ställa till det och då skrev han ut en blodförtunnande medicin, Trombyl, för det är även immunförsvarssänkande. Vet inte om det var den som gjorde det men vi fick ett plus! :)

• Ceo

Mikki: men fy vilket bemötande. Vi hade som sagt en väldigt lugn och empatisk läkare som lyssnade och skrev ut Trombyl, dels för att lugna oss och dels för att det är ju ingen hälsorisk med att ta det. Och ja det är acetylsalisylsyran i som för det. Men i en liten liten mängd för i Ipren är det ju för mkt acetylsalisylsyra så det är skadligt istället...

• Ceo

Jag var hos våran fertilitetsläkare, de andra har inte alls lyssnat... Men håller med sök dig vidare och förklara det du hört och känner! Lycka till!!!

• Ceo

JoR110618: jag har inte så mkt erfarenhet kring detta mer än det att vi tog upp frågan kring immunförsvaret efter ett misslyckat Ivf försök då vi skulle sätta in ett fryst ägg som vi lyckats spara. Han sa på en gång att han inte trodde att det berodde på mitt immunförsvar, men det skadade inte att sätta in blodförtunnande, Trombyl. Vet inte heller om det berodde på det men jag blev gravid. Nu när jag går på specmv så tyckte dom inte alls det var konstigt att jag åt detta för det var tydligen vanligt hos Ivfpatienter. Så det är tydligen jätte olika beroende på vem man hamnat hos. Sen att mensen kan bli sen när man börjar försöka på allvar och att man får gravidsymtom är inte alls ovanligt för det kan vara våran starka vilja som spelar kroppen att spratt. Så var det för oss. Vi försökte tre år innan vi fick vårt första Ivf försök. Under den tiden höll vi på att vi galen...

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.