7 månaders vill inte äta efter sjukdom
Hej!
Jag tycker absolut att ni skall kontakta BUMM eller VC för att få hjälp med hennes torsk, som helt säkert påverkar hennes humör och aptit negativt.
Normalt går den över av sig själv, men går det lång tid och barnet är uppenbart påverkad, är min erfarenhet att man skall behandla. Det finns ett svampdödande läkemedel som man kan behandla med. ibland ger dock torsken med sig om man ihärdigt penslar med Vichy-vatten (inget annat mineralvatten) i barnets mun. Använder hon nappflaska eller ammar behöver man även behandla nappen och bröstvårtorna med vichy-vatten, för att minska risken att smittan skall "gå runt".
I normala fall brukar BVC kunna hjälpa till med att behandla svamp, men då er dotter verkar ha haft upprepade infektioner och hon fortsatt inte är helt bra, så är det nog inte fel om en läkare tittar på henne.
Under tiden skulle jag erbjuda yoghurt och det som ni vet hon gillar. Nu handlar det helt enkelt om, att hon skall få tillbaka aptiten, för att kunna få energi och komma igen. Fortsätt erbjuda mat på regelbunda tider och när det känns aktuellt går ni tillbaka till att sitta vid matbordet.
Att hon äter under avledning men helst inte annars, tycker jag tyder på att hon är besvärad av sin torsk. Konsekvensen av att inte äta är naturligtvis att hon inte får tillräckligt med energi och det gör henne både otillfredsställd och extra gnällig (med all rätt).
Hoppas ni kan få bukt med detta snart.
MVH Christine