Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

7 månaders vill inte äta efter sjukdom

Hej!

Jag tycker absolut att ni skall kontakta BUMM eller VC för att få hjälp med hennes torsk, som helt säkert påverkar hennes humör och aptit negativt.

Normalt går den över av sig själv, men går det lång tid och barnet är uppenbart påverkad, är min erfarenhet att man skall behandla. Det finns ett svampdödande läkemedel som man kan behandla med. ibland ger dock torsken med sig om man ihärdigt penslar med Vichy-vatten (inget annat mineralvatten) i barnets mun. Använder hon nappflaska eller ammar behöver man även behandla nappen och bröstvårtorna med vichy-vatten, för att minska risken att smittan skall "gå runt".

I normala fall brukar BVC kunna hjälpa till med att behandla svamp, men då er dotter verkar ha haft upprepade infektioner och hon fortsatt inte är helt bra, så är det nog inte fel om en läkare tittar på henne.

Under tiden skulle jag erbjuda yoghurt och det som ni vet hon gillar. Nu handlar det helt enkelt om, att hon skall få tillbaka aptiten, för att kunna få energi och komma igen. Fortsätt erbjuda mat på regelbunda tider och när det känns aktuellt går ni tillbaka till att sitta vid matbordet.
    Att hon äter under avledning men helst inte annars, tycker jag tyder på att hon är besvärad av sin torsk. Konsekvensen av att inte äta är naturligtvis att hon inte får tillräckligt med energi och det gör henne både otillfredsställd och extra gnällig (med all rätt).

Hoppas ni kan få bukt med detta snart.

MVH Christine

• BVC Sköterskan

Hej Igen!

Hoppas att ni får bukt med torsken/svampen om det fortfarande är ett bekymmer. Min erfarenhet är att det abslout kan göra ont och vara väldigt besvärligt för barnet. Se efter om hon har vit beläggnig i gomen, på tungan och/eller kinderna då tycker jag absolut att ni kontaktar VC eller BVC igen. Vid det här laget har det gått så lång tid.

Vad gäller hennes sömn, är min erfarenhet att barn som är runt sex-åtta månader ofta får problem med sömnen. Oavsett om de sovit bra tidigare eller inte. Det kan naturligtvis ha fler orsaker, men mycker beror förmodligen på den enorma utvecklingen som sker. Dels utvecklas motoriken, de blir mer och mer rörliga, och dels sker mycket i deras psykosociala utveckling. Framför allt är det i denna ålder som första separationsfasen brukar inträda.

Min uppfattning är att man under denna period gärna ska hålla fast vid rutiner. Som att somna själv till exempel. Det inger en viss form av trygghet, att allt omkring är det samma som när det somnade. Minsta förändring gör att barnet söker tröst genom att börja gråta. Förr kunde hon förmodligen tryggt somna om när hon vaknade, men nu behöver hon hjälp.
    Det är naturligvis bra om ni kan se till att hon är mätt på natten, så slipper hon vakna för att hon är hungrig. Jag förstår dock att det är svårt då hon verkar matvägra i största allmänhet.

Uppenbarligen har ni kämpat ett bra tag och gjort allt ni kunnat vid det här laget. Därför tycker jag att du skall kontakta ert BVC igen och denna gång verkligen förtydliga hur ni upplever situationen. Även om det förmodligen inte kommer lösa sig på dagen, så är det inte meningen att man skall känna sig så maktlös och villrådig som förälder.

Det är inte altid så lätt att tolka sitt barns siganler och känna att det man gör är rätt. Men, som sagt, BVC finns där för att bland annat stötta och råda föräldrar vid behov. Utnyttja det!

MVH Christine

Ps: skulle önska att jag kunde göra mer, men ert BVC kan göra så mycket mer än vad jag kan göra i detta forum.

Svar på tråden 7 månaders vill inte äta efter sjukdom