• mommy

Ni som arbetar deltid, 75-85%, fyller ni upp med f-dagar? Fördelar och nackdelar?

Hej!

Jag ska snart gå tillbaka till mitt jobb. Har tänkt arbeta 85% men vet inte om jag ska fylla upp till 100% med föräldradagar.

Hur tänker ni?

Fördelar att fylla ut är ju vid VAB och om jag skulle bli sjukskriven 

Nackdelar är att de få dagar vi har kvar försvinner

Tack för dina synpunkter! 

• Svar på tråden Ni som arbetar deltid, 75-85%, fyller ni upp med f-dagar? Fördelar och nackdelar?
  • cicci85

Nä, jag fyller inte ut. Spar dagarna för extra ledigt tex vid jul, sommar mm.

• Majsan70

Det halvåret jag jobbade deltid så fyllde jag ut med garantidagarna för att klara min SGI.

• snorkan

jobbar 85% natt så jag tjänar som en 100% tjänst kan man säga, så jag tar inte ut extra

• Cia o krabaten

Jag fyllde ut första halvåret för att se att det funnkade ok för mig att jobba så.
    När jag kände att det funkade bra och barnen var ordentligt etablerade på fsk osv så slutade jag fylla ut och sparar resterande dagar till semestrar och annat. 

• Billabong

Ja, vi skyddar våra SGI:er nu när vi jobbar deltid (jag jobbar 85% och pappan ca 90%). Och det har absolut varit helt rätt för oss att göra så mtp alla VAB-dagar som kommit iom att barnen börjat på förskolan.

Vi har dock beräknat detta från början och känner inte att vi på ngt sätt offrar våra sparade dagar, utan vi planerade från början att ha dagar att fylla upp med fram tills barnen iaf gått ett par år i fsk och förhoppningsvis inte åker på lika många förkylningar och magsjukor längre. *peppar peppar...* Dagar att ha till längre sammanhängande ledigheter har vi ändå.

Det hela handlar om aspekter såsom hur många dagar man har kvar, hur gammalt barnet är, vilka ledigheter man har under året (som t.ex. lärare har man ju fördelar på det området), om man planerar att få fler barn och riskerar att bli sjukskriven under den graviditeten, om man prickar in regeln om bibehållen FP för nästa barn och/eller inte bryr sig om det osv.

• Gaytjej

Kan man skydda sin fulla SGI om man jobbar t ex 80% elller måste man jobba t ex 75% eller 87,5% för att kunna göra det?

*blir alltid snurrig av det här*

• Isola80
    Gaytjej skrev 2011-04-01 11:14:54 följande:

Kan man skydda sin fulla SGI om man jobbar t ex 80% elller måste man jobba t ex 75% eller 87,5% för att kunna göra det?

*blir alltid snurrig av det här*

Man kan ju göra registeringar per dag. Jag jobbar 75% men inte samma tider varje dag. Jag tar ut 0,25 dagar mån, tis, tors och lör + söndag för att fylla ut. Det går bra. Du kan ju ta ut 0,25dagar 4 dagar i veckan eller 1 heldag en gång i veckan för att ta ut 20% Om man tar ut lördag eller söndag måste man ta ut en närliggande vardag (av någon konstig anledning) och jag tar ju nästkommande måndag.

Jag tar ut när jag jobbar 75% för att skydda mitt SGI. Mest för att jag ju inte visste när jag skulle bli gravid igen men jag blev det typ en vecka innan dottern var 1 år o 9 månader som gänsen är.
  • ploten
    Isola80 skrev 2011-04-01 11:22:46 följande:
    Man kan ju göra registeringar per dag. Jag jobbar 75% men inte samma tider varje dag. Jag tar ut 0,25 dagar mån, tis, tors och lör + söndag för att fylla ut. Det går bra. Du kan ju ta ut 0,25dagar 4 dagar i veckan eller 1 heldag en gång i veckan för att ta ut 20% Om man tar ut lördag eller söndag måste man ta ut en närliggande vardag (av någon konstig anledning) och jag tar ju nästkommande måndag.

Jag tar ut när jag jobbar 75% för att skydda mitt SGI. Mest för att jag ju inte visste när jag skulle bli gravid igen men jag blev det typ en vecka innan dottern var 1 år o 9 månader som gänsen är.
    Som jag har förstått det kan man inte ta ut 0,25-dagar om man jobbar 80% fördelat på veckans alla dagar, för då blir det ju 105% sammanlagt de dagar man tar ut fp. Men det går bra att ta en hel lägstanivådag på helgen och på så sätt skydda SGI (med lägstanivå behöver man inte ta ut en intilliggande vardag). Eller om man jobbar 4 hela dagar i veckan och tar en hel dag fp på valfri nivå.
  • Linastrumpan

Jag jobbar 85% och skyddar SGI genom att ta ut 1 hel dag på helgen av LN. Det är värt mycket för mig eftersom min minsta har astma och ganska ofta är sjuk och jag är ensamstående.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
Svar på tråden Ni som arbetar deltid, 75-85%, fyller ni upp med f-dagar? Fördelar och nackdelar?