pigglet skrev 2011-03-31 19:52:31 följande:
Var bara där som snabbast, eftersom lillen inte mådde bra. Du kommer säkert få fler och bättre kommentarer av de som varit inlagd länge...
För oss skulle det varit bättre om personalen varit ännu tydligare i informationen till oss föräldrar. Det var de kanske också - men jag var nyförlöst, hormonstinn, vi var supertrötta, lite oroliga... informationen kanske inte gick fram?
Det kändes i alla fall som att de mest tyckte vi var jobbiga och i vägen. Stökigt att jag ville amma hela tiden, hade varit smidigare för dem att få ge ersättning själva?
Känslan att barnet liksom slutar vara ens eget, och blir något som personalen bestämmer om och gör som de vill med - att inte ha något att säga till om... det var inte kul (han var några dagar innan vi blev inlagda, så vi var "vana" att det var vi själva som tog hand om honom).
Själva omvårdnaden om barnet är säkert det bästa möjliga. För mig var det känslan att liksom ifråntas sin identitet som förälder som var jobbigt och är mitt starkaste minne av den tiden.
Usch, vilken tråkig erfarenhet ni fick av neonatal

Så ska det ju inte vara.
Min erfarenhet är den rakt motsatta. Vi föräldrar involverades i allting från början och det var aldrig någon tvekan om att vi var barnens föräldrar. Vi uppmuntrades att göra så mycket som möjligt själva och att jag skulle amningsträna med barnen sågs som en självklarhet, eftersom jag ville amma dem.
Det jag tyckte var jobbigast var alla olika råd jag fick för att få amningen att fungera med andra barnet. En i personalen sade att jag skulle göra si, sedan kom en annan och sade att jag skulle göra så och så kom en tredje och en fjärde med ytterligare andra råd ... och vissa råd gick tvärs emot vad jag fått höra några timmar tidigare.