• smula86

Magkatarr

Hej!

Någon som haft magkatarr tidigare?
    Jag har fått det enligt vad doktorn sa och jag har haft ont i magen sedan i söndags.
    I onsdags tog jag min första Omeprazol  och sen tog jag en igår morse och en på kvällen fast jag vet att man inte ska ta två samma dag.
    Så nu är det ca 12 timmar sen jag tog min tredje tablett, men ändå vaknar jag med ont i magen.
    Någon som vet hur lång tid det ska ta?
    Någon med nån erfarenhet av magkatarr? 

• Svar på tråden Magkatarr
  • MajaMaria79

Stackars dig. Det är få saker som kan göra så jäkla ont som magkatarr.

Tyvärr kan det ta tid att få omeprazolen att funka. Kanske tom några dagar.
    Försök att att äta lite och jämnt fördelat under dagen, det brukar hjälpa litegrann.
    Snälla saker ska du äta, lite rostat bröd kanske, eller ris.  Yoghurt brukar jag äta.

Hoppas att du blir bättre snart

• GrodanHopp

Omeprszol ska du ta varje dag, annars hjälper dom inte. Tar du dom som du ska så börjar dom verka efter någon dag.
    Ett tips är bikarbonat. Smakar skit, men är oerhört effektivt. Jag brukar blanda bikarbonat och mjölk. Det lindrar tills omeprazolen börjat verka.
    För övrigt så lider jag med dig! Jag vet exakt hur det är!

• smula86

Tack för svar!

Ah jag hoppas att den börjar fungera snart, för detta är inte kul. Av någon anledning så känns det lite bättre efter att jag ha ätit något.
    Känns som om magsäcken då inte är ensam med magsyran.
    Usch, jag hoppas det går över snart!
    Jag ska äta snälla saker, tänkte göra lite fisk i ugn och potatismos, det borde gå? 

• smula86

Då ska jag prova bikarbonat, såg nåt annat tips om det på internet med :)
    Åh hoppas det funkar innan Omeprazolen slår till !

Tack för svar! 

• GrodanHopp

Maten suger upp en del av den överflödiga magvätskan. Så vitt bröd kan hjälpa. Själv så brukar jag äta Tom o Jerry kex:) Mariekex eller Brago funkar också:)

• tussill

Gaviskon (osäker på stavning) finns receptfritt. Den är rätt så bra då det bildas som en hinna över magsyran. Omeprazol brukar vara mest effektivt enligt mig (har också magkatarr). Unvik stress, kaffe, starkt och välstekt mat, juice och citrus frukter allmänt, choklad, chips ja tung mat överhuvudtaget.
    Andra knep är att dricka mjölk eller äta en banan. Jag kan inte ligga på sidan när jag får ont, känns som revbenen har gått av. Ryggläge är att rekommendera.

• cherrycupecake83

Jag har haft magkatarr några ggr men tycker inte att omperazol är det bästa utan brukar alltid köpa en kur losec tror de har ett annat värksamt ämne. Brukar behöva äta 1kur motsvarande 14tab tills magen är helt återställld. När det är som värst brukar jag äta cultura yoghurt en tallrik morgon och en kväll.. den får magen i balans igen.

Samt äter lite och ofta. Vanliga smörgåsrån utan något på är bra, eller mariekex...

GAviskon är också bra finns i tuggtab eller flytande form..

• Solgläntan

Du kan ta två omeprazol om dagen men du kanske ska kolla med läkaren innan. Det är inte särskilt ovanligt att man gör det och för mig gjorde det stor skillnad. Du kan även komplettera med inside samtidigt som du tar omeprazol, det kan vara skönt tills de börjat verka ordentligt. Men det brukar absolut ta ett tag innan det hjälper ordentligt och det är riktigt jobbigt fram tills dess... Hoppas du snart bli bättre!

• smula86

Tack alla för svar. Ska kila ut lite senare och införskaffa, vitt bröd, mariekex (mums), bikarbonat och yoghurt.
    Kan man äta Losec samtidigt om de nu har annat verksamt ämne? Eller bara en sort i taget? 

• Solgläntan

Jag kan inte just Losec men jag vet att du kan kombinera Inside och Omeprazol i alla fall. Ät ofta och lite. Lycka till!

• Nea92

Har haft magkatarr i ca 3 år och har det väldigt ofta.. Nu när jag är med barn har jag valt att inte äta medicinen hur ont jag än har då jag inte vill äta så mkt medicin när ja är gravid...
    Jag har haft omepracol, nexium och losec..

Omepracolen tog jag morgon och kväll med vart så konstig i magen av dom så fick nexium istället helt klart mycket bättre enligt mig för dom har inte gjort mig konstig i magen..
    Losec funkar oxå bra..

Omepracol  ska du ju ta varje dag?

• cherrycupecake83
    smula86 skrev 2011-04-01 08:55:03 följande:
    Tack alla för svar. Ska kila ut lite senare och införskaffa, vitt bröd, mariekex (mums), bikarbonat och yoghurt.
    Kan man äta Losec samtidigt om de nu har annat verksamt ämne? Eller bara en sort i taget? 
    det är okej att äta losec och gaviskon eller novalukol det sa iaf min läkare... men ät ompeprazol nu till en början 7 dar tycker du fort att det är ofärndrat kan du äta en vecka till.. men är det fort inte bra så gå tillbaka till din läkare. Vissa dagar kan man ta två 20mg ompeprazol 2ggr/dagen inte mer!
  • smula86

Då ska jag prova en alternativ medicin samtidigt.
    Och i dag är det fredag och jag är nu (när det faktiskt är lite bättre) sugen på att gå ut att äta på Jensens.
    Otroligt jobbigt, får hoppas att suget går över och jag nöjer mig med ett mariekex och vatten ;)
    Eller kanske ungsbakad fisk med potatismos, det är ju faktiskt också gott :) 

• Houdini

Först så är omeprazol och Losec samma sak, Losecen är orginalet bara och dyrare.
    Sammarin är suveränt mot magont det är fruktsalt finns i mataffären jag tycker det hjälper bättre ände flesta tabletterna som finns på apoteket.

Jag äter Omeprazol var dag men har ändå kramper i magen då tar jag samarin.

Bästa rådet jag kan ge är att prata med apotakspersonalen om magbesvären. De kan medicinerna ofta bättre än läkarna

• 9 9 9 9

Jag har haft magkatarr och det enda som verkligen fungerat för min del är att äta enligt LCHF (Low Carb High Fat) Att ta bort kolhydraterna hjälpte mig och jag mår mycket bättre när jag avstår från det. Jag märker direkt när jag ätit lite kolhydrater att jag får känningar av magkatarren igen eller om jag äter för stark mat. Jag behöver inga tabletter. Jag har haft magkatarr från och till i 6 år och prövat massa receptfria tabletter inget har funkat så bra som att ändra på kosten.

• Houdini

Okej då tar jag lite diet råd också Flört

Vid magsår och magkatarr bör man generellt undvika syrerika frukter, exempel apelsiner citrus äpplen osv och joser (kommer inte på hur man brukar stava till jos ;) ) kryddstark mat stekt och grillad mat, friterad mat, fet mat.
    Kolsyrad läsk.  Fläskkött kan ofta vara både för fett och hårdsmällt för en irreterad mage bacon rena döden.
    Kål Tomat morot lök är dom grönsaker jag kommer på just nu som inte är bra.

Det brukar faktiskt räcka att man håller en ganska strikt diet någon vecka för att magen ska bli bra men man bör inte kasta sig över allt ovannämda på en gång utan ta det lugnt och ge magen tid att återhämta sig.
    Kokt mat är bra mat. och även lättstekt mat går an.  Filmjölk yugurt och sånt är jättebra för magen snällt.
    Har man väldigt ont och svårt att äta prova barnmat på burk det brukar det flesta magar tåla även om det kan kännas bäst att inte äta alls förstör det magen i långa koppet tro mig det har jag lyckats med.

Sen får man prova sig fram för det jag tål kansk inte någon annan tål att äta och tvärtom.
    Tex jättemånga får lindring av att äta bananer när de har magkatarr jag får skitont av banener även när jag är frisk. så man får prova sig fram

Svar på tråden Magkatarr