Umgänge med pappan - är det för barnets bästa?
Hej.
Jag undrar vad som är rimmliga krav att ställa på pappan för att man skall gå med på ett umgänge.
Bakgrunden är kortfattat så, att min x-make lämnade mig samma dag som jag fick veta att jag var gravid (vi hade varit gifta i 6 år) med motiveringen att jag kunde välja på honom eller barnet. Jag ville att vi skulle gå i familjerådgivning o prata ut, han vägrade. Barnet föddes, han träffade det några gånger när det var nyfött och upp till 2 månaders ålder, men han vägrade ta ut några pappadagar trots att jag bad honom om det. Han fortsatte att påstå att jag hade förstört vår relation genom att föda barnet.
Sedan kom det fram att han hade levt dubbelliv under större delen av vårt äktenskap, han hade en fru i utlandet och även en son på 5 år där. Bara några veckor efter att han lämnade mig gravid, vårt hem och allt, inledde han dessutom en tredje relation och även hon väntade nu barn. Det behövs ingen expert till att förstå min chock och min oerhörda sog efter dessa brutala svek.
Vi har sedan inte träffats utan haft en sporadisk och syrlig mailkontakt.
Jag har försökt att tänka på min sons bästa, men det är så svårt att veta vad det är...
Jag ställde ett ultimatum till pappan för ett år sedan, jag sade att om han hade en seriös önskan om att ha en sund relation till oss i framtiden, så måste han acceptera att förklara allt för mig och vara ärlig, och att vi inledningsvis skulle ses hos en tredje samtalspart. Jag föreslog honom två olika alternativ och skickade med telefonnummer dit. Hans respons var att han hellre avstod att träffa vårt barn.
Nu är det bara det att han fortsätter att påstå att han älskar min son och har inga ord för sin oerhörda kärlek, att han vill inget annat än att träffa honom, men att det är JAG som förhindrar honom.
Jag blir till slut osäker på mig själv. Är det jag som förhindrar umgänge? Är det inte rimmligt att kräva att vi vuxna ses hos en samtalsterapeut för att tala ut om de svek och lögner han utsatt mig för? Att jag villkorar att vi skall prata ut han och jag innan det kan bli aktuellt att han får träffa vårt barn... är det egoistiskt? eller är det så att jag skyddar mitt barn mot en emotionellt störd galning?
Jag har så svårt att ta hans ord om kärlek på allvar, när han fortfarande inte kan säga att han ångrar att han bad mig göra abort. Han blev inbjuden både till barnets dop och 1-års kalas, men avstod för han "skulle äta middag och fira ramadan med kompisarna". Han har hittills aldrig på eget initiativ tagit kontakt med mig för att fråga hur barnet mår eller visa något genuint intresse.
Barnet är nu 19 månader gammalt.
Har du något råd att ge mig kring vad som är för barnets bästa här? Jag blir så förvirrad av allting.
MVH
En mycket trött och ledsen mamma