• SilverEmma

Hjälp med DVD-förvaring! Kaos...

Ni som har en snygg och smart förvaring för era filmer, kan ni inte slänga upp en bild på hur ni gjort?? Jag blir knäpp på det...

Jag vill ju ha filmerna inom räckhåll, alltså helst i vardagsrummet. Sen vill jag kunna "titta igenom" vilka filmer vi har på ett enkelt sätt. Vi köpte skitsnygga lågor att ha dem i och organiserade dem efter vilken typ av film det var. Men efter hand som man köpte nya filmer blev det fel ändå och sen var det lite irriterande att behöva öppna 12 lådor varje gång man letade efter en speciell film, för självklart låg filmjäveln i sista lådan varje gång.

Vi har dem nu öppet i en bokhylla, men jag vill helst bara ha böcker i den hyllan och det ser ärligt talat inte snyggt ut när man bara packar dem i en hylla...

Hjälp mig snälla!

Då var man fru då!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 15:53
    Är inte intresserad av att ha skivorna i en väska eller liknande...jag vill alltså ha filmen i fodralet och sen förvara dem på något bra sätt.
  • Svar på tråden Hjälp med DVD-förvaring! Kaos...
  • Kazeer

Vi köpte "väskor" för CD/DVD-skivor. Så nu tar alla DVD-filmer minimalt med plats och de behöver inte stå i bokhyllan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MamaB

Vi har köpt likadana förvaringslådor på IKEA (cd storlek) och plastfodral, alltså mjuka med plats för skivan sen skriver man på lappen på lådorna ex a-g eller komedier osv...ser snygg och ordningsamt ut och tar lite plats.

Barnet har ett stort "fodral" med dragkedja där han har alla sin filmer, skivor, pc spel. Lätt att bläddra och hitta det man vill ha.

• SilverEmma

Tack för era tips, men jag vill gärna ha kvar skivorna i fodralen. När jag bodde med mit ex hade vi det ungefär som ni beskriver, men jag trivdes aldrig med det. Jag är dålig på att hålla reda på vilken en film är om jag bara hör namnet, jag behöver ofta kunna se fodralet för att veta vilken det är.

Då var man fru då!
  • Kazeer
    SilverEmma skrev 2011-04-01 12:23:52 följande:

Tack för era tips, men jag vill gärna ha kvar skivorna i fodralen. När jag bodde med mit ex hade vi det ungefär som ni beskriver, men jag trivdes aldrig med det. Jag är dålig på att hålla reda på vilken en film är om jag bara hör namnet, jag behöver ofta kunna se fodralet för att veta vilken det är.

Jag har plockat ut "omslaget" ur fodralen, innan jag kastade fodralen, och "omslagen" har jag i en pärm.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • liveandlearn

Vi har våra filmer i korgar, i en öppen hylla, nerstoppade med ryggen uppåt:)

• SilverEmma
    Kazeer skrev 2011-04-01 12:26:05 följande:
    Jag har plockat ut "omslaget" ur fodralen, innan jag kastade fodralen, och "omslagen" har jag i en pärm.
    Hmm...det är ju en bra ide! Tråkigt bara om man plötsligt vill ha det på något annat sätt och inte har några fodral kvar.
    Då var man fru då!
  • SilverEmma
    liveandlearn skrev 2011-04-01 12:28:13 följande:
    Vi har våra filmer i korgar, i en öppen hylla, nerstoppade med ryggen uppåt:)
    Det har jag funderat på...även att köpa en djup byrå där man kan packa filmerna med ryggen uppåt. Vad är det för korgar och hur många filmer ryms i en? Fixa foto!!
    Då var man fru då!
  • Jessa med 3

Jag följer tråden med stort intresse - vi har samma bekymmer! Jag funderar på att köpa ett skåp från Ikea att sätta högt över soffan -då är filmerna inte överallt och jag kan ha dem kvar i fodralen (jag gillar inte heller att ha filmer utan originalfodral).

• M Y L F

Vi har köpt ikeas bestå skåp och där har vi satt in lådor där vi satt in DVD/cd förvaring så sätter man ner dvd och ser ryggen på den när man drar ut lådan. Men det är ju kanske inte så kul att köpa nya möbler.

Vi har också satt in en hel del film och spel i väskor, det tar mindre plats. Du kan ju köpa dvd/cd väskor där det är en liten ficka brevid, kopiera dina omslag till modell mindre och sätt in de med skivan.

Då kan man ha olika väskor för olika kategorier av film. 

• SilverEmma
    M Y L F skrev 2011-04-01 13:10:18 följande:
    Vi har köpt ikeas bestå skåp och där har vi satt in lådor där vi satt in DVD/cd förvaring så sätter man ner dvd och ser ryggen på den när man drar ut lådan. Men det är ju kanske inte så kul att köpa nya möbler.

Vi har också satt in en hel del film och spel i väskor, det tar mindre plats. Du kan ju köpa dvd/cd väskor där det är en liten ficka brevid, kopiera dina omslag till modell mindre och sätt in de med skivan.

Då kan man ha olika väskor för olika kategorier av film. 

Jag köper gärna en ny möbel, hellre det än har filmerna i väskor. Har som sagt haft det tidigare och trivdes inte med det...att fixa mindre kopior av omslagen var ju smart men det kräver ju lite pyssel och vi har inte ens en skrivare just nu... Nej jag vill helst ha dem snyggt i en möbel.

Då var man fru då!
Svar på tråden Hjälp med DVD-förvaring! Kaos...