• Anonym (eva)

Bvc psykolog?

Har fått tid till en psykolog som är kopplad till Bvc för barnets Bvcsköterska tyckte det skulle vara bra.
    Men nu är jag nervös för att gå dit, vad kommer hända? Är rädd att hon vill veta allt för första mötet, men har alltid haft svårt att prata om mig själv och hon är en främling för mig.
    Sen kanske hon inte alls tycker jag behöver hennes hjälp för hon tycker jag mår så bra och egentligen inte har några problem, eller tvärtom att jag har såna stora problem att hon inte tycker jag klarar av barnen :(

Blev ett rörigt innlägg, precis lika rörigt som det är i mitt huvud.

Men undrar om det är någon annan som varit hos en psykolog som är kopplad till Bvc, vad prata ni om? Hjälpte det dig?

• Svar på tråden Bvc psykolog?
  • Anonym (Annika)

Efter att jag fick min son så mådde jag dåligt och fick gå hos en psykolog via BUP, det blev jag rekommenderad av BVC.
    Du ska inte vara orolig för at hon/han ska dömma dig för det är inte deras jobb. Personen kommer säkert att fråga varför du har sökt och hur då mår. Var inte rädd för att berätta hur du verkligen känner dig. Även om du har svårt att prata om dig själv så försök att berätta hur det verkligen är. Försök att ha en öppen inställning när du går det och ha i tanken att personen är där för att hjälpa just dig.
    Jag tyckte det var lättare att prata med någon som inte känner mig och inte dömmer mig, utan har aytt lyssan på hur jag mår och kan hjälpa mig.
    Önskar dig lycka till och är säker på att det kommer att gå bra även om det kommer säkert vara jobbigt från och till!! 

• Anonym (eva)

Tack, ska tänka på det du sagt och försöka berätta hur jag mår, men kommer bli svårt när jag knappt vet det själv :S

• Anonym (Varit där)
    Anonym (eva) skrev 2011-04-01 23:07:48 följande:
    Tack, ska tänka på det du sagt och försöka berätta hur jag mår, men kommer bli svårt när jag knappt vet det själv :S
    Jag har på sätt och vis varit i samma sits som dig och känner såväl igen att det inte är lätt att ens förklara för sig själv alltid hur man mår men det är psykologen till för att hjälpa dig med. Har fått väldigt bra hjälp av psykologen på bup samt min psykiatrisjuksköterska att sätta ord på vad jag känner och tänker. Mitt tips är egentligen att var dig själv så kommer det säkert gå jättebra bara det fungerar bra mellan dig och psykologen vad gäller personkemin vill säga. De flesta jag gått hos (har även haft kontakt med kuratorer via öppenvårdspsykiatrin) har det fungerat väldigt bra med.

Om det är en psykolog som är värd att vara det kommer han/hon att förstå att du behöver tid och att det inte alltid är så lätt själv att veta vad man känner och tänker när det är mycket runtomkring, då blir det ju desto svårare att berätta för någon annan men som sagt var, det är jag övertygad om att du kommer få hjälp med om du vill.

Många varma styrkekramar
  • Anonym (eva)
    Anonym (Varit där) skrev 2011-04-02 01:43:56 följande:
    Jag har på sätt och vis varit i samma sits som dig och känner såväl igen att det inte är lätt att ens förklara för sig själv alltid hur man mår men det är psykologen till för att hjälpa dig med. Har fått väldigt bra hjälp av psykologen på bup samt min psykiatrisjuksköterska att sätta ord på vad jag känner och tänker. Mitt tips är egentligen att var dig själv så kommer det säkert gå jättebra bara det fungerar bra mellan dig och psykologen vad gäller personkemin vill säga. De flesta jag gått hos (har även haft kontakt med kuratorer via öppenvårdspsykiatrin) har det fungerat väldigt bra med.

Om det är en psykolog som är värd att vara det kommer han/hon att förstå att du behöver tid och att det inte alltid är så lätt själv att veta vad man känner och tänker när det är mycket runtomkring, då blir det ju desto svårare att berätta för någon annan men som sagt var, det är jag övertygad om att du kommer få hjälp med om du vill.

Många varma styrkekramar
    Tack, ska försöka vara mig själv och berätta. Men känns så mycket enklare att sätta på leendet och säga att allt är bra. Det är så jag alltid gjort ju, men snart brister det nog.
Svar på tråden Bvc psykolog?