Hirundinidae skrev 2011-04-29 08:49:09 följande:
Sen en tid tillbaka blir sonen ledsen när man försöker rutin-potta honom. Och frågar man honom så säger han alltid nej, även om man "vet" att han egentlgien är nödig. Det är inte förrän han verkligen börjar sitt behov som man kan sätta honom på pottan, och då är det ju ofta försent (detta gäller kisssandet, det andra har han inte missat än då han har tydligare signaler då..)
Förut satte jag honom på pottan efter sov och mat, men nu får jag alltså inte längre göra det om det inte är så att han verkligen verkligen är nödig exakt då. Han är väldigt "regelbunden" så jag vet när han behöver gå, alltid en stund efter att han vaknat, alltid en stund efter mat, så det borde ju gå att tajma in ordentligt, men så icke, då han blir ledsen.
Känner att jag absolut inte vill stressa honom på något sätt, men något har ju uppenbarligen stressat honom lite. Han blir "ledsen" om han misssar också, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra... Nu nmär det blivit varmare är han utan blöja hela tiden som vi är hemma, annars har han tygisar på sig.
Någon annan med liknande problem?
Någon med tips och råd?
Jag lånade den här tråden till miin fråga, då jag tyckte många varit inne lite på detta område....
Bra att du tog upp det. Vi har samma problem här hemma. Inte alltid men nästan varje gång han jag försöker få honom att sitta på pottan så blir han ledsen. Det går mycket bättre när han inte är kissnödig då sätter han sig där en stund och tycker det är roligt men behöver han kissa blir han frustrerad om jag frågor om han ska gå på pottan. Ett fåtal gånger har det nu hänt att han står och drar sig i snoppen och verkar lite fokuserad (som man kan bli när man är nödig), då erbjuder jag pottan och en bok att läsa men han blir ledsen och kissar sedan på golvet. Då säger jag bara lugnt: "Har du kissat nu, Valter? Vet du vad man kan sitta på pottan och kissa också!" och så pekar jag på pottan. Han verkar liksom din son lite stressad över det här men jag upplever det inte som att vi stressat alls med det här, ev att vi använt den för sällan isf.
Ska vi vänta/ Är han inte redo eller ska vi bara ändra "metod"?