• Annielee

IVF nr 3...nu med Menopur och Kortison pga förhöjda TPO-antikroppar.

Ja nu ska vi göra vårat tredje och sista landstingsbetalda IVF-försök...denna gång provar vi med Menopur istället för som tidigare Gonal-F. Denna gång får jag även äta kortison 1v innan äggplock pga att man upptäckt att jag har förhöjda TPO-antikroppar.

Någon som har varit i samma situation och vill berätta sin historia??? Lyckades ni bättre med kortison??

• Svar på tråden IVF nr 3...nu med Menopur och Kortison pga förhöjda TPO-antikroppar.
  • callimero

Hur kommer det sig att du fick göra test som visade på förhöjda antikroppar? Jag har efterfrågat det flera gånger men det var inget min fd klinik "trodde på". Har sedan vi bytte klinik testat Prednisolon vid några försök, tyvärr utan framgång. Kan tillägga att jag börjat ta kortisonet först vid ET, intressant att du börjar tidigare, kan nog vara bra så att det hinner få effekt i kroppen.

• Annielee
    callimero skrev 2011-04-04 10:39:29 följande:
    Hur kommer det sig att du fick göra test som visade på förhöjda antikroppar? Jag har efterfrågat det flera gånger men det var inget min fd klinik "trodde på". Har sedan vi bytte klinik testat Prednisolon vid några försök, tyvärr utan framgång. Kan tillägga att jag börjat ta kortisonet först vid ET, intressant att du börjar tidigare, kan nog vara bra så att det hinner få effekt i kroppen.
    Jag hade något förhöjt TSH och bad därför att få kolla om jag hade TPO-antikroppar vilket jag hade. Vid våra tidigare IVF-er har vi fått dålig kvalité på embryona och de tror att det kan bero på dessa antikroppar och därför får jag kortison men bara fram till äggplock för att äggen skall bli bättre antar jag.
  • callimero

Ok. Har annars bara hört talas om teorin att man tror att kroppen ser embryona som något främmande och därmed stöter bort dessa. Kortison sänker immunförsvaret och ska på så sätt motverka detta. Är du säker på att du ska sluta med kortisonet efter äggplocket?

• Annielee
    callimero skrev 2011-04-04 11:40:00 följande:
    Ok. Har annars bara hört talas om teorin att man tror att kroppen ser embryona som något främmande och därmed stöter bort dessa. Kortison sänker immunförsvaret och ska på så sätt motverka detta. Är du säker på att du ska sluta med kortisonet efter äggplocket?
    Hej Kalimero!

Från början sa de att jag skulle äta kortison bara fram till äggplock men nu ska det visst vara fram till testdag...eller blödning som för min del har dykt upp några dagar innan testdag.

Ja jag vet inte om det är bara för TPO antikropparna jag äter kortison eller i allmänhet för att trycka ned hela mitt immunförsvar...men värt ett försök iallafall. Hoppas bara att jag inte går och får någon diabetes eller nåt nu...för det är väl en biverkan av att äta kortison.
  • Zinfandel
    Annielee skrev 2011-04-05 20:39:45 följande:
    Ja jag vet inte om det är bara för TPO antikropparna jag äter kortison eller i allmänhet för att trycka ned hela mitt immunförsvar...men värt ett försök iallafall. Hoppas bara att jag inte går och får någon diabetes eller nåt nu...för det är väl en biverkan av att äta kortison.
    Det är alltså Prednisolon du tar..?
  • Annielee
    Zinfandel skrev 2011-04-05 20:43:19 följande:
    Det är alltså Prednisolon du tar..?
    jepp....har du också gjort det??
  • Zinfandel

Bra! Nej men ska. Var inte orolig för diabetes, det är inte större risk än i vårt vanliga liv med vår enorma kolhydratkonsumtion! Flört

• Annielee
    Zinfandel skrev 2011-04-05 20:57:59 följande:
    Bra! Nej men ska. Var inte orolig för diabetes, det är inte större risk än i vårt vanliga liv med vår enorma kolhydratkonsumtion! Flört
    Oki ska försöka att inte oroa mig =). Vad ska du ta för dos och varför får du prednisolon??
  • Vårtur2010

Annielee: var går du. Har också funderingar på det här med antikroppar och prednisolon. Ska väl tillägga att jag i många år åt prednisolon i höga doser, tycker inte du ska vara orolig för diabetes. Var det ivf-kliniken som såg till att du fick kontrollera TPO värdet?

Zinfandel: ska du få testa prednisolon nästa gång, hur fick du igenom det?? Nyfiken som vanligt Skrattande

Hur stora/höga doser kommer ni att ta??

Svar på tråden IVF nr 3...nu med Menopur och Kortison pga förhöjda TPO-antikroppar.