• Annielee

IVF nr 3...nu med Menopur och Kortison pga förhöjda TPO-antikroppar.

Ja nu ska vi göra vårat tredje och sista landstingsbetalda IVF-försök...denna gång provar vi med Menopur istället för som tidigare Gonal-F. Denna gång får jag även äta kortison 1v innan äggplock pga att man upptäckt att jag har förhöjda TPO-antikroppar.

Någon som har varit i samma situation och vill berätta sin historia??? Lyckades ni bättre med kortison??

• Svar på tråden IVF nr 3...nu med Menopur och Kortison pga förhöjda TPO-antikroppar.
  • Annielee
    callimero skrev 2011-04-04 10:39:29 följande:
    Hur kommer det sig att du fick göra test som visade på förhöjda antikroppar? Jag har efterfrågat det flera gånger men det var inget min fd klinik "trodde på". Har sedan vi bytte klinik testat Prednisolon vid några försök, tyvärr utan framgång. Kan tillägga att jag börjat ta kortisonet först vid ET, intressant att du börjar tidigare, kan nog vara bra så att det hinner få effekt i kroppen.
    Jag hade något förhöjt TSH och bad därför att få kolla om jag hade TPO-antikroppar vilket jag hade. Vid våra tidigare IVF-er har vi fått dålig kvalité på embryona och de tror att det kan bero på dessa antikroppar och därför får jag kortison men bara fram till äggplock för att äggen skall bli bättre antar jag.
  • Annielee
    callimero skrev 2011-04-04 11:40:00 följande:
    Ok. Har annars bara hört talas om teorin att man tror att kroppen ser embryona som något främmande och därmed stöter bort dessa. Kortison sänker immunförsvaret och ska på så sätt motverka detta. Är du säker på att du ska sluta med kortisonet efter äggplocket?
    Hej Kalimero!

Från början sa de att jag skulle äta kortison bara fram till äggplock men nu ska det visst vara fram till testdag...eller blödning som för min del har dykt upp några dagar innan testdag.

Ja jag vet inte om det är bara för TPO antikropparna jag äter kortison eller i allmänhet för att trycka ned hela mitt immunförsvar...men värt ett försök iallafall. Hoppas bara att jag inte går och får någon diabetes eller nåt nu...för det är väl en biverkan av att äta kortison.
  • Annielee
    Zinfandel skrev 2011-04-05 20:43:19 följande:
    Det är alltså Prednisolon du tar..?
    jepp....har du också gjort det??
  • Annielee
    Zinfandel skrev 2011-04-05 20:57:59 följande:
    Bra! Nej men ska. Var inte orolig för diabetes, det är inte större risk än i vårt vanliga liv med vår enorma kolhydratkonsumtion! Flört
    Oki ska försöka att inte oroa mig =). Vad ska du ta för dos och varför får du prednisolon??
  • Annielee
    Vårtur2010 skrev 2011-04-06 09:12:56 följande:
    Annielee: var går du. Har också funderingar på det här med antikroppar och prednisolon. Ska väl tillägga att jag i många år åt prednisolon i höga doser, tycker inte du ska vara orolig för diabetes. Var det ivf-kliniken som såg till att du fick kontrollera TPO värdet?

Zinfandel: ska du få testa prednisolon nästa gång, hur fick du igenom det?? Nyfiken som vanligt Skrattande

Hur stora/höga doser kommer ni att ta??
    Hej vårtur2010! Nej anledningen till att jag ville kolla TPO-antikroppar var att jag vid fertilitetsutredningen hade ett TSH på 4,2 vilket de då sa var normalt(detta är ett år sedan)...sedan har jag läst mycket på internet och så och fick då fram att vissa tycker att detta värde är alldeles för högt för att ha bra chans till graviditet. Det rekommenderades att man skulle kolla ett helt sköldkörtelstatus så jag vände mig till min vårdcentral och fick ta proverna där, då kom det fram att jag hade TPO-antikroppar på ca 240(normalvärde <25). Sedan berättade jag detta för min IVF-läkare och då togs beslutet om kortison.
    Jag äter 20mg/dag under ca 3-4v.
  • Annielee
    callimero skrev 2011-04-06 09:53:58 följande:
    I Falun ordinerar de 10 mg / dag men jag har läst att man förmodligen behöver högre doser för att det ska ha riktig effekt. Vilken dos ska du ta TS?
    Prednisolon 20 mg/dag i 3-4 v.
  • Annielee
    callimero skrev 2011-04-08 12:28:14 följande:
    Låter bra det Zinfandel, återkom gärna när du fått mer besked. Väntar också på resultat från TSH + T4.

Hur går det för dig TS?
    Hej! Vi gjorde äggplock igår och fick ut 8 ägg, fick samtal från kliniken idag...3 st blev befruktade så i morgon lördag ska vi dit och se om något embryo fortsatt utvecklas och kan återinsättas. Har aldrig blivit så få befruktade så är lite orolig nu att det ej blir något ET. Men vi håller tummarna, väntar, våndas och hoppas!

Jag knaprar kortison enl. ordination och ger det ett försök...försöker att inte tänka på biverkningar och sånt...tror att planen är att jag bara skall äta det fram till testdag...för att sedan trappas ut.

Detta är ju vårat sista ivf-försök betalt av landstinget, fungerar det inte denna gång får vi ta nya tag i höst eftersom de stänger alla kliniker nu i sommar. Men då tänker jag nog försöka tjata till mig att få äta levaxin snart...man kan ju iaf prova...jag menar jag har ju ändå TPO antikroppar över 240 och ett TSH på 4,2.....och kan det påverka min fertilitet så är det ju värt ett försök.....jag menar man är ju beredd att prova det mesta...man längtar ju så desperat efter att få bli mamma...
  • Annielee
    Zinfandel skrev 2011-04-08 16:51:04 följande:
    Lycka till Annielee! Men det klubbades ju förra veckan att alla med TSH över 2,5 tror jag det var ska erbjudas Levaxin..?! Glöm inte heller T4 som kan vara mer avgörande än TSH.
    Okej visste inte det....var klubbades det beslutet?? kan man läsa om det någonstans på internet??

Mitt T4 är normalt än så länge....
  • Annielee
    callimero skrev 2011-04-20 10:41:12 följande:
    Så fantastiskt bra att du får ta utförliga prover Zinfandel! Mycket intressant att läkaren föreslog Prednisolon. Visst har det sina nackdelar men hjälper det oss att bli gravida är det helt ok för mig. Jag är osäker på om det hjälper i mitt fall då jag testat det vid 3 försök nu. Tog hela 20 mg nu sist och har mått rätt kasst efteråt trots att jag trappat ned. Åt mycket kortison som liten mot astma som jag förstått kan vara en bov immunologiskt vad jag förstått.

Har din läkare sagt något om dos? Falun ordinerar 10 mg vilket jag tror är litet lågt. En annan frågeställning är också om det räcker att börja vid ET som de flesta ordinerar, hinner det få effekt? Kan blodförtunnande som Fragmin ha någon negativ effekt, annars är det kanske bra att gå på det också.

Hur går det för dig Annielee?

Vilken dos har du på preparaten Busan?

Själv väntar jag på svar på TSH + T4.
    Hej!
    Vad är det för nackdelar med prednisolon? Jag äter nu 20mg/dag ord. från Falun. Varför har du mått kasst efter nedtrappningen av kortisonet?? Symtom???

Jag är inne på ruvardag 12 i dag men tror mensen kommer när som helst nu....trodde i början efter ET att det skulle gå vägen denna gång...jag hade ömma bröst och upplevde stick och mol i magen som jag hoppades skulle vara något bra tecken då jag inte upplevt det tidigare efter ET. Men för några dagar sedan försvann alla symtom och jag svettas nu mycket på nätterna vilket jag gör innan jag ska få mens...så när som helst kommer den nog nu tyv'ärr.

Nästa vecka ska jag till en läkare och få provsvar på TSH,TPO,TRAk mm...får se om jag blir insatt på levaxin och om det kan hjälpa oss att bli gravida. Har ni hört om någon som lättare blivit gravid efter att ha fått levaxin?? Jag ligger ju på gränsen till hypotyreos(enl. tidigare tagna prover) och tänker att det kanske kan vara värt att prova levaxin just för fertiliteten även om jag inte har så mycket andra symtom, vad tycker ni?
  • Annielee
    callimero skrev 2011-04-20 11:07:42 följande:
    Nackdelarna är att det bla kan leda till benskörhet, men jag tror det är om man äter hög dos under längre tid. Jag har varit oerhört trött, lite darrig och uppsvälld, kan dock bero på att kroppen är slutkörd efter många försök och stress över åldrern som tickar.

Intressant att du blev ordinerad 20 mg av Falun, låter som en mer verksam dos än de 10 jag fått. Tog du 20 redan under spruttiden? Ditt TSH bör ner under 2 efter vad jag lusläst mig till i ferilitetssyfte. Bra att du får ta alla prover! Vet flera som blivit gravida efter att ha börjat med Levaxin. Nu behöver det inte vara hopplöst för det, jag håller tummarna för dig nu! Vet dock vad du menar med att svettas på natten, men det behöver inte bero på mensens antågande. Fick ni till frysen?
    Hej igen!
    Jag började ta kortison några dagar innan äggplock....så inte under hela spruttiden då men jag har tagit 20 mg hela tiden. Jag mitt TSH har tagits vid tre tillfällen och varit: 4,2------1,9--------3,0.......så det har ju varierat mycket...däremot har jag ju TPO-antikroppar på ca 240 vid sista tillfället detta togs så känns som det kan vara det här som spölkar ändå???
    Har du också svettningar på natten??
  • Annielee

Glömde skriva....nej inte något till frysen tyvärr...har vi aldrig fått....

Vet inte om jag och min sambo inte är någon bra kombination rent fertilitetsmässigt.....???

• Annielee
    callimero skrev 2011-04-20 11:22:01 följande:
    Där ser man att TSH hoppar och att man bör få ta det regelbundet, något min fd klinik aldrig brydde sig om. Bra att du fått testa antikroppar, jag har bara fått nobben då jag frågat. Det är själva f-n att det ska vara så svårt att få hjälp i detta land. Jo jag brukar svettas på nätterna sista ruvarveckan, men det kan lika gärna vara en biverkning på Progesteronet som PMS-symptom!

Har heller aldrig fått till frysen tyvärr. Detta med att man som kombination inte skulle funka ihop bortfärdades bara raskt som en skröna då jag frågat.
    Alltså jag har sedan ett år tillbaka svettats nattetid veckan innan varje mens...alltså inte bara när jag ruvat...utan alltid svettats veckan innan mens på nätterna....apdrygt är det....jag vaknar i en pöl av svett flera ggr per natt och måste flytta mig i sängen till nånstans där det är torrt.....jättejobbigt...jag hoppas att det är något som beror på min sköldkörtel och därför kanske kan medicineras bort...för jag sover så dåligt och är så trött hela den veckan....

Därför känns det inte så hoppfullt nu när jag svettas....men men vi får vänta och se.

Var är du nu i ivf karusellen? och har du hypotyreos och äter levaxin´??
  • Annielee
    Snösport skrev 2011-04-20 14:13:23 följande:
    zinfandeln: Kortison och levaxin har jag inte fått höra att det krockar..tar Symbicort på morgonen och inom en timme tar jag Levaxin....har inte märkt att de påverkar varandra.

De har sagt att Levaxin och mineraler ska man ha 2 timmar emellan.
    Men levaxinet kan man ju ta när som helst på dygnet så då kan man ju ta kortison på morgonen och levaxin på kvällen om man är orolig att de ska krocka?

Mitt T4 var normalt sist det kollades men får ju som sagt nya provsvar nästa vecka.
  • Annielee
    Snösport skrev 2011-04-20 16:17:35 följande:
    Jo, är det så det påverkas så ska man ju ändra tider.   
     jag tycker det är svårt att komma ihåg allt mitt på dagen i mitt jobb så jag tar Levaxin på morgonen..tog det alltid på em innan men det var svårt och blev inte så exakta tider som nu för möten, kundbesök mm som gjorde att det blev svårt eller glömdes i någon timme hit och dit och min läkare sa att du bör ta det på morgonen..tar vitaminer mm lite senare istället men brukar ta symbicort inom de 2 timmarna.  Får se hur jag ska göra eller om jag behöver göra ngt för det funkar ju för mej.

Mitt värde åker nedåt men hoppas nu det stabiliserats..T4 har legat på 18 de sista ggr och TSH runt 0,1 och 0,17 så lite högre vill jag se nu därför jag nu väntar en månad med IVF...fattar inte att det åker neråt men fortsäåtter det så är jag väl av med medicinen snart

ha en skön påsk, nu blir det att gå upp för en topp och åka skidor ner igen...med lite sol i ansiktet på vägen upp några av dagarna verkar det som.
    vad jag har hört spelar det ingen roll om du tar levaxin på morgonen eller kvällen...vet ej om det stämmer men det är vad jag hört och då känns det ju mycket smidigare att ta det på kvällen precis innan man går och lägger sig så slipper man tänka på vad man inte ska äta samtidigt och så.....
  • Annielee
    callimero skrev 2011-04-21 09:35:47 följande:
    Nu fick jag mina resultat från senaste testet. Togs dock nära efter testdag (minus) efter IVF så jag vet inte om alla preparat jag pumpat i mig påverkar resultatet?

TSH = 0,8mE/L
    S-T4,fritt = 9pmol/L

Lägst THS hittills var i november 1,8. Helt normala värden enligt kliniken men är inte T4 för lågt?

Håller tummarna för dig Annielee!
    TSH ligger ju jättebra! T4 ska väl ligga mellan 10-19 tror jag....men det är ju vissa skillnader lab emellan också....det kan skilja på mätmetoder och referensvärden....så du borde ta reda på referensvärdena från just det labbet där ditt prov analyserats.

Tackar för tumhållningen Kalimero!!!! =)
  • Annielee

Vad tror ni förresten...tror ni att det skulle vara farligt för kroppen att provbehandla med levaxin i ca 1 år för att se om man då lyckas bli gravid??? Och om man inte lyckas...kan man sluta med levaxin då eller har man lurat kroppen att sluta tillverka hormon helt???

Svar på tråden IVF nr 3...nu med Menopur och Kortison pga förhöjda TPO-antikroppar.