Inlägg från: Raskask |Visa alla inlägg
  • Raskask

Anledning att ändra på fungerande koncept?

Jag fick en sån där typisk "det är vi som är vuxna och vi som bestämmer" uppfostran själv och det tog väl sisådär till jag blev drygt 30 innan jag alls blev en självständig individ. Visst jag klarade mig, men mådde pyton. Så vill jag verkligen inte att mina barn ska ha det, eller må. Alltså är det därför mina barn får en annan uppfostran än jag fick. Nu är det väl inte oss som fick en auktoritär uppfostran och mådde illa av det som du vänder dig till, förmodar jag.

• Raskask
    heliora skrev 2011-04-01 18:41:07 följande:

Ptja... man kan ju ha en "det är vi som är vuxna och vi som bestämmer"-uppfostran utan att för den delen gå till överdrift. Många barn mår nog bra av att inte få löpa fria och göra sina egna dålig genomtänkta val.

Mina föräldrar hade definitivt den inställningen att vuxna bestämmer över barn, men om jag hade fått bestämma själv som litet barn hade jag inte gjort något rätt alls, eftersom jag inte besatt samma kunskap som dem om vad man ska äta/göra/bete sig.

Men det lättades ju på allt eftersom jag blev äldre och jag flyttade hemifrån vid 19 och är extremt självständig.

Så alla påverkas ju inte likadant... en del har helt enkelt problem med att inte få bestämma allt och trivs inte med att bli tillsagda oavsett om det är föräldrar eller andra vuxna Tungan ute

Ja, jag flyttade (eller flydde) när jag var 16 år. Flyttade 40 mil för säkerhets skull. Det gjorde vi alla tre syskon vid 16. Det handlade naturligtvis inte alls om att inte få bestämma allt eller att inte tåla tillsägelser. Det är en mycket märklig teori att det var det som var problemet.
  • Raskask
    heliora skrev 2011-04-01 18:51:42 följande:
    Fast nu vet jag ju inte allt om er situation heller, i många fall är det säkert som jag skrev. Att bara ha den inställningen att vuxna bestämmer är i sig inget destruktivt, det är allt annat man gör samtidigt som kan göra att saker går åt helvete...
    Om grunden för uppfostran är att vuxna alltid vet vad som är bäst tror jag det är tämligen destruktivt. (Vuxna människor står trots allt för det mesta av allt eländet i världen). Vissa vuxna vet onekligen bättre än vissa andra, olyckligtvis kan vilken stolle som helst bli förälder bara biologin fungerar.

Detta med tack, artighet och respekt lärde jag mig av en moster, hon visade nämligen respekt för andra, inklusive barn, och föregick med eget gott exempel. Just att barn gör som man gör och inte som man säger verkar på något vis många ha glömt bort. De tror att bara de bestämmer och låter bli att ändra sig oavsett hur rimligt det är att erkänna att man tagit ett galet beslut så ska de framkalla respekt i barnet. Vilket de inte gör. Att vara konsekvent verkar ha blivit (som det var under min uppväxt) en ersättning för att vara klok. Inte speciellt lyckat kan jag tycka.
Svar på tråden Anledning att ändra på fungerande koncept?