Inlägg från: Kazeer |Visa alla inlägg
  • Kazeer

Anledning att ändra på fungerande koncept?

Jag fick, tack och lov, ingen sträng uppfostran men det blev en vettig och välmående individ av mig (om jag får säga det själv) ... och av min bror också. Jag brukar säga att jag inte känner mig "uppfostrad". Mina föräldrar satte tydliga gränser och de lyssnade mycket på oss barn. Vi kände att vi möttes av respekt för de människor vi var. När jag idag läser Jesper Juul och Lars H Gustafsson, känner jag igen många tankegångar och jag skulle nästan kunna tro att mina föräldrar hade läst dessa böcker fastän de inte var skrivna, när jag var liten.

Om jag kan göra mitt jobb som förälder hälften så bra som mina föräldrar gjorde det, så kommer jag att vara glad och nöjd.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    heliora skrev 2011-04-01 18:52:36 följande:
    Fast du lärde dig ändå hur du skulle bemöta andra människor, säga "tack", vara artig och ha respekt och så vidare? För det är ju en form av uppfostran :)
    Ja, det lärde jag mig absolut. Och du har alldeles rätt i att det är en form av uppfostran. Det jag menar är att mina föräldrar lärde oss detta på ett sätt som nästan inte märktes. Det fanns avskräckande exempel på uppfostran i kompisars familjer och det är i jämförelse med dessa som jag känner att jag och min bror inte "uppfostrades".

Att säga "tack" och vara artig och visa respekt är lätt att lära sig, när ens närmsta förebilder (=föräldrarna) föregår med gott exempel både i och utanför hemmet, oavsett om de interagerade med vuxna eller med barn.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Raskask skrev 2011-04-01 19:03:36 följande:
    Just att barn gör som man gör och inte som man säger verkar på något vis många ha glömt bort. De tror att bara de bestämmer och låter bli att ändra sig oavsett hur rimligt det är att erkänna att man tagit ett galet beslut så ska de framkalla respekt i barnet. Vilket de inte gör. Att vara konsekvent verkar ha blivit (som det var under min uppväxt) en ersättning för att vara klok. Inte speciellt lyckat kan jag tycka.
    Konsekvens i lagom doser. Jag tror att det är viktigt att barn vet var gränsen går, att gränsen inte flyttar sig beroende på vilket humör föräldrarna är på. Men att rista allt i sten och inte kunna rucka på ett beslut bara för att man ska framstå som konsekvent, blir också fel. Det är mänskligt att fela. Ibland gör även vuxna fel och det är inte farligt att barn ser och lär sig detta.
  • Kazeer
    Leoella skrev 2011-04-03 20:59:31 följande:
    Ungefär så som jag känner. Uppfostran var en slags naturligt förhållningssätt i familjen. "Såhär beter man sig mot sina medmänniskor" var väl ungefär vad det hela gick ut på.

Är det du som är mitt syskon?? ;)

Om du är en 38-årig man som bor i Kalifornien, så kanske...
  • Kazeer
    lövet2 skrev 2011-04-04 08:21:00 följande:
    Nej, jag har inte haft någon anledning att ändra på mina föräldrars fungerande koncept. Ungefär som Kazeer beskrev det, så hade de några tydliga gränser, och utöver dem så respekterade de oss, lyssnade och uppmuntrade oss också att ifrågasätta saker. "Lyssna och lyda" var det aldrig tal om annat än i akuta och potentiellt farliga situationer.

Det som jag gör annorlunda med mina barn har mer att göra med rent praktiska detaljer. Vi var trångbodda när jag var liten, och vi hade sura grannar i lägenheten under, så mina föräldrar var tvungna att införa vissa regler som inte alls är nödvändiga i vår familj nu - som bor i ett 7-rumshus ...
    Jag känner igen mig i det du skriver att "lyssna och lyda" bara var aktuellt i akuta och potentiellt farliga situationer. I sådana situationer kunde jag höra på mina föräldrars tonfall att det inte fanns utrymme för ifrågasättande. I de allra flesta fall fanns det utrymmet och vi barn kunde få en förklaring till varför det skulle vara på ett visst sätt.

Men ibland, mycket sällan, så kunde vi också få svaret "Därför att jag säger det", när vi frågade varför vi skulle göra en viss sak eller varför vi inte fick göra något annat. Även om man är en förälder som respekterar och lyssnar på sitt barn så är man just en förälder, en vuxen i barnets närhet. Man har inte abdikerat från sitt föräldraansvar bara för att man inte kör med en "sträng uppfostran".
Svar på tråden Anledning att ändra på fungerande koncept?