lövet2 skrev 2011-04-04 08:21:00 följande:
Nej, jag har inte haft någon anledning att ändra på mina föräldrars fungerande koncept. Ungefär som Kazeer beskrev det, så hade de några tydliga gränser, och utöver dem så respekterade de oss, lyssnade och uppmuntrade oss också att ifrågasätta saker. "Lyssna och lyda" var det aldrig tal om annat än i akuta och potentiellt farliga situationer.
Det som jag gör annorlunda med mina barn har mer att göra med rent praktiska detaljer. Vi var trångbodda när jag var liten, och vi hade sura grannar i lägenheten under, så mina föräldrar var tvungna att införa vissa regler som inte alls är nödvändiga i vår familj nu - som bor i ett 7-rumshus ...
Jag känner igen mig i det du skriver att "lyssna och lyda" bara var aktuellt i akuta och potentiellt farliga situationer. I sådana situationer kunde jag höra på mina föräldrars tonfall att det inte fanns utrymme för ifrågasättande. I de allra flesta fall fanns det utrymmet och vi barn kunde få en förklaring till varför det skulle vara på ett visst sätt.
Men ibland, mycket sällan, så kunde vi också få svaret "Därför att jag säger det", när vi frågade varför vi skulle göra en viss sak eller varför vi inte fick göra något annat. Även om man är en förälder som respekterar och lyssnar på sitt barn så är man just en förälder, en vuxen i barnets närhet. Man har inte abdikerat från sitt föräldraansvar bara för att man inte kör med en "sträng uppfostran".