Anledning att ändra på fungerande koncept?
heliora skrev 2011-04-01 18:30:19 följande:
Ni som tycker att ni själva fick en bra uppfostran... vad har ni för skäl att ändra på metoden med era egna barn? Att experimentera med teorier och pedagogers tycke och smak även fast det motsatta fungerade på er?
Det finns egentligen bara två små detaljer som jag aktivt försöker ändra på. Dels att det ibland sades "men då blir ju mamma/pappa ledsen" under min uppväxt; som en slags indirekt "hotelse" eller någon slags övertalning till t ex kram eller att städa eller annat. Jag gillar inte riktigt det. Men det skedde inte så ofta. Och sen är det också "vad säger man?" när barnet får en present - och den använder jag själv alldeles för ofta. Jag försöker och vill hitta en annan formulering på det där, att lära barnet tacka utan att säga det som någon slags "kommando".
I övrigt är min mamma min stora föräldraförebild! Och när jag läser Juul (har läst en av hans böcker) känner jag snarast "ja, just det, precis!" och tycker det mesta stämmer med hur min mamma fostrade oss. Med kärlek, förtroende, tillit och ändå med auktoritet och tydlig föräldraroll. Hon sa aldrig Nej bara för att; det fanns alltid ett bemötande av oss som människor, respektfullhet. En respektfullhet som liksom per automatik gjorde att jag/vi också kände respekt för våra föräldrar. Ett naturligt sätt att möta medmänniskor; även när de är små.
Jag fick också en mycket bra självkänsla och ett gott självförtroende med mig hemifrån. Har aldrig någonsin tvivlat på mina föräldrars absoluta villkorslösa kärlek för mig/oss.