• Dägan

Varför spjälsängsskydd

Hej!
    Som rubriken säger... Varför ska man ha spjälsängsskydd i sängen till bebben!?

(Fick frågan av min sambo. o de enda jag sa var DÄRFÖR... ha ha)

• Svar på tråden Varför spjälsängsskydd
  • En Åsa

För att bebisen inte ska trycka ut sitt huvud eller arm eller så genom spjälorna och fastna. Därför köpte jag det iaf.

• Julia08

För att slippa gräva efter nappen på golvet när den trillar bakom sängen, hehe

• Vickan I

Så att bebisen inte ska råka få ut ben el armar mellan spjälorna samt att en del små gärna ålar och ligger upptryckta ned huvudet i spjälorna. När de är helt nykläckta rör de sig kanske inte så mkt men det kommer.

• Liten Mjau

För att bebisen inte fastna med armar och ben i spjälorna. Och när bebisen börjar röra sig så skyddar det mot att den rullar in i spjälorna. Sen är det sjukt praktiskt när man har barn som använder napp. Man slipper jaga nappar på golvet på nätterna

• Fru Kwasthilda

Fastnar med ben eller armar gör de ändå, det är lätt att ta sig över eller under. Huvudet kan INTE fastna, det är för smalt. Mitt svar är iställer: en del barn sover så livligt att de riskerar att bank i huvudet och väcka sig själv (och därmed föräldrarna..).

• Dägan

vad bra med svar direkt! Hoppas min sambo nöjer sig med detta. :)
    Kom inte på något bra svar när han frågade. Skrattande

• Viktorsmamma2010

för det ska va mjukt för huvet som kan åka in i spjälorna o för att d ska bli mysigt. bebisar gillar o ha d ombonat runt sig. Dom har ju haft d trångt o mysigt i magen. :)

• Namaste72

För att om du har en vispig bebis så kommer du ligga vaken hela natten när han/hon spelar harpa på spjälorna!

{ Mamma till världens finaste dotter } { vecka 10 av 52-78}
  • brokig

Men rekommendationen är väl att fästa spjälskyddet först innan man lägger i madrassen, då borde inga ben ta sig under skyddet. Sen har jag hört flera som tycker att man inte ska välja IKEAs som lätt viker sig utan istället lite högre och tjockare varianter för att undvika att få benen över.

Själv har jag köpt ett från IKEA men får väl uppgradera framöver om det behövs...

• Lindreas

Haha, det enda vårt spjälskydd hjälpt till är att plutten inte dunkat huvudet i själva spjälorna när han snurrat runt och haft sig. Armar och ben brukar sticka ut ovanför...

Svar på tråden Varför spjälsängsskydd