Varför spjälsängsskydd
Hej!
Som rubriken säger... Varför ska man ha spjälsängsskydd i sängen till bebben!?
(Fick frågan av min sambo. o de enda jag sa var DÄRFÖR... ha ha)
Hej!
Som rubriken säger... Varför ska man ha spjälsängsskydd i sängen till bebben!?
(Fick frågan av min sambo. o de enda jag sa var DÄRFÖR... ha ha)
Jag skaffade spjälsängsskydd så att napparna inte skulle ramla iväg hela tiden. Nu vet dock sonen att han får min uppmärksamhet om han "tappar ut" sina nappar, så om han vill bli upplyft ställer han sig upp och slänger ut alla nappar han hittar på golvet.
Vi köpte för att sonen har en tendens till att slå i huvudet i spjälorna hela tiden Han rör sig mycket i sömnen. Men att fastna med huvud mellan spjälorna är omöjligt då alla spjälsängar som tillverkas idag har ett och samma mått emellan spjälorna så att inte ett huvud ska kunna komma emellan. Äldre modeller dock har inte samma regler som idag.
Och så är det jäkligt bra för att slippa ha alla nappar under sängen, då hamnar dom ändå i sängen, om han inte kastar ut dom vill säga
Det blir ju lite mer ombonat tycker jag. Tror även att en liten kan uppfatta det. Tänk er själva att bara ligga med ett stort hål (med spjälor framför hålet) framför er.
Man har ju legat tätt och "ombonat" i magen i nio månader.
Själv tyckte jag inte ens spjälsängen var tillräckligt ombonad. Hon sov länge i vagnsinsatsen, och det tyckte hon om.
Spjälsängar är ändå inte så mysiga tycker jag.
Jag har inte heller förstått grejen med spjälskydd och funderar på att helt hoppa över det nu när nummer 2 kommer.
Sonen bökade på som en tok tills han fick ut ett ben ovanför skyddet, sedan sov han lungt och skönt. Men det där benet skulla absolut ut mellan spjälorna.
Men det är bra med vakna sambosar som frågar nya frågor.
för att det blir varmt o mysigt :)
Sonen gillar att sova upptryckt mot spjälorna, antingen med kroppen eller med ansiktet... och det bli rju väldigt hårt och otäckt om man ska ligga och trycka sig direkt mot spjälorna. MÅnga bebisar gillar ju att sova MOT något, kan ju kännas väldigt ensligt i mitten på sängen :)
för att det är fint och för att dom inte ska trassla in sig med ben o armar mellan spjälorna. Dessutom så blir det mjukt o skönt för deras huvuden :)
Vårt barn har någon gång då skyddet varit på tvätt råkat fastna med benet o sen försökt vända sig :0( det var fruktansvärt o hon blev panikslagen o livrädd. Sen vill hon sova med huvudet mot kanten o det är ju inte skönt att ha spjälprna mot huvudet.