• Equal

Vattensköldpadda som tappat svansen, HJÄLP

För några veckor sedan var jag in på djursjukhuset med min sköldpadda. Hon hade ett ägg som fastnat halvvägs ut och hon fick hjälp att ta bort det. Dock vart hålet där ägget kommer ut enormt stort, de sa det skulle dra ihop sig.
    Hon har inte varit sig själv sedan dess, men vi tänkte att det kanske var en sådan chock att hon måste hämta sig. Idag såg jag något hänga "där bak" (trodde det var ett halvstrasigt ägg igen), jag lyfte upp henne o fick bort det som hängde o upptäckte till min förskräckelse att det var svansen som hade lossnat.  Nu har hon ingen svans, det är som ett hål därbak där svansen ska sitta! Fy fan, jag lider så med henne, gud vad det ska göra ont.

Tror hon skulle behöva avlivas, hon har haft sådana problem liten!

Kan jag ringa djursjukhuset som akut, till deras jourtele? Eller räknas inte detta som akut?

• Svar på tråden Vattensköldpadda som tappat svansen, HJÄLP
  • SunnyBunny

Eh såklart det är akut!!! Stackarn har ju tappat svansen:(

• IsDimma

Klart det måste vara akut.?.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • SunnyBunny

Ja ring! Om du har flera sköldpaddor har nån troligen bitit av den, annars har jag ingen aning vad som hänt:/ Har inte varit med om det med mina sköldisar!

• klumpfh

Men stackars liten!!! Berätta gärna hur det går!

• Colisa

Oj! Såg svansen normal ut förutom att den lossnat, om du förstår hur jag menar? Kan ägget som fastnade ha tryckt på blodkärlen och stängt av blodtillförseln till svansen så att hon fått kallbrand? (Har läst om något liknande hos kvinnor i u-länder som har svåra och långdragna förlossningar där barnet fastnar på väg ut, fast de har ju ingen svans så klart, utan får typ kallbrand i underlivet, om nu någon undrar var jag fick den funderingen från...)
    Hoppas det går bra!

• Equal

Ja det som troligen skedde är att det är precis det som 4361 sa, att ägget blockerat blodkärlen. Den såg inte helt normal ut, men vetrinären vi träffade för några veckor sedan sa att det borde dra ihop sig. Det gjorde det inte, utan något skedde och svansen föll av.
    Dock ser såret rent och fint ut, så de sa att det borde läka och hon borde må bra igen snart. Så nu håller vi tummarna för min lilla tös.

SunnyBunny, ja jag har en sköldpadda till, en liten rackare. Har svårt att tro att han har bitit av den, men han kanske "hjälpte" till att få bort den.

• Colisa

Oj, glömde bort tråden ett tag...

Vad skönt att det verkar gå bra!

• delirium

Nu är jag sent ute men många veterinärer är inte särskilt vana vid att hantera reptiler tyvärr, de är ju inte lika vanliga. Rekommenderar roslagstulls djursjukhus.... 

Svar på tråden Vattensköldpadda som tappat svansen, HJÄLP