• Anonym

Gillar andra "mammor"

Hej! Min flicka, som fyller tre i sommar, har alltid varit väldigt förtjust i mina tjejkompisar. När vi träffar dem vill hon bara sitta i deras knä och är helt betagen av dem - de ska mata henne, leka med henne, torka henne när hon går på toaletten, hålla i handen .. etc. Hon ska kramas, leka och vara med dem hela tiden. Jag undrar om jag ska tolka det som att hon bara helt enkelt är social, tillgiven och go, eller som att hon får för lite uppmärksamhet av mig och söker mammasubstitut. Jag försöker ge henne och hennes storasyster som fyller sex, lika mycket uppmärksamhet och jag tror att jag lyckas hyfsat. Min lilla flicka är väldigt temperamentsfull och envis, så det blir en del bråk, men det känns ändå ok och som att vi reder ut det. Vi är en kramig familj, så det kanske bara är naturligt att hon även kramar andra. Jag känner mig bara lite du m när hon är så otroligt tillgiven mot dem och inte mot mig. Det är hon ofta när vi är själva - men hon är arg ibland och säger "jag äckar inte dig". I nästa stund kramas vi. Jag brukar alltid säga att det var tråkigt att höra, men att jag älskar henne - jag försöker att inte göra någon grej av det.  Jag har lite dåligt samvete för att hennes storasyster fick mer tid när hon var liten - jag hämtade henne på dagis fyra dagar i veckan vid tre. Nu hämtar jag dem alltid tre dagar i veckan vid halv fyra och älskar att vara mycket med dem - även om jag naturligtvis är trött ibland och behöver göra allt sådant som mammor gör; laga mat, diska, handla, tvätta etc. Vad tror du - hur ska jag se på detta? Tacksam för råd.

• Svar på tråden Gillar andra "mammor"
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du kan ta det alldeles lugnt. Du beskriver en jättegullig och social liten 3-åring som har en storasyster som hon förmodligen ser upp till och har lärt sig mycket av. Dessutom har hon en mamma som älskar henne och visar det på alla sätt.
    Att hon tycker det är jättespännande att vara med dina vänner när de kommer på besök handlar sannolikt om just hennes sociala sida. Hon visar god tillit till personer som mamma litar på och det är ju att ha gott omdöme. Samtidigt som hon lär sig att alla "mammor" inte är precis likadana, men alla är bra på sitt sätt.
    Man kan också säga att hon redan gör lite som vi vuxna. Vi ger all uppmärksamhet till våra gäster. Vi har inte meningsutbyten med dem eller går mot deras vilja när de är hos oss. Din dotter gör likadant. Hon visar upp sin allra bästa sida, som hon har lärt sig av dig, för gästerna. Det andra, trotset, ilskan och ledsenheten sparar vi till familjen, där vi har trygghet att visa alla sidor av oss själva.
    Så detta beteende handlar inte om substitut, dvs att ersätta mamma med andra, utan det handlar om att visa upp olika beteenden som passar in i just det sammanhanget, vilket är en mycket viktig utveckling hos små barn.
    Med vänlig hälsning!
    Margit 

• Anonym

Det var skönt att höra. Stort tack!

Svar på tråden Gillar andra "mammor"