• Blivande SuperMorsa

Förlovningsringar i vitt guld....bra eller dåligt?

Vi var innne och kollade på ringar här om dagen och vi vill ha vitt guld. Men de sa att vitt guld slits och man behöver komma in och putsa/slipa till det efter en tid. (när man själv tycker givetvis, men vissa kommer efter bara 1 år) 
    Hur är det med guldringar, det är väl inte så med dom eller?

Ni som har vitt guld, hur ser era ringar ut nu och har ni någonsin tänkt att ni skulle köpt ringar i guld istället??? 

• Svar på tråden Förlovningsringar i vitt guld....bra eller dåligt?
  • Amazina

Jag har förlovningsring och vigselring i vitt guld från "Stjärnringen". Är riktigt riktigt nöjd! Vitt är mycket snyggare än gult guld!!

• Anna8608

Vi har ringar i vitt guld och visst syns det att de slits, men det blir ju inte fula för det..Vi har haft våra i 1,5 år och de glänser fortfarande :)  Jag personligen tycker det är finare med vitt guld, men det kan vara för att rött guld (vanlig guld) är så vanligt. När vi gifte oss var vitt guld inte så vanligt, det började komma mer och mer då. Jag ångrar inte en sekund att vi tog vitt guld!
    Och man kan ju lämna in dem och få dem putsade någongång, det kan man ju tyvärr inte göra själv med vitt guld för de lägger på något, kommer inte ihåg vad det heter nu. Med rött guld kan du putsa själv..
    Vet inte om du kan se min profilbild? Där är i alla fall ringarna

• La Lola

Jag har en vigselring i vitt guld o har aldrig nånsin ångrat mig.
    Det är mammas gamla ring som är typ 20 år gammal o den är jättefin.
    Ja den måste putsas men vad gör det då?

Jag tycker rött guld är fult.
    Helt enkelt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lovelyness

Har ringar i vitt guld och jag tycker dom har hållt sig bra, jag har i och för sig bara haft dom 2 år men än så länge är dom fina. Guld var aldrig ett alternativ eftersom min hud inte alls passar i det, så hellre har jag ringar som kanske behöver fixas någongång än att ha ringar som jag inte ens gillar.

• Gadget

La Lola, vad fint att ha din mammas ring, det blir lite en dubbel betydelse av det då.

Jag är inte förlovad nu, men har varit Obestämd och då hade vi vitt guld för vi tyckte det var snyggast.
    Det man gör med vitt guld kallas för att rodinera. Jag vet inte om det har med kvalitén och göra, men vissa vitguldsringar kan snabbare än andra efter en tid få en gulare färg just för att rodineringen försvinner.

Förr hade man något ämne blandat i vittguldet vilket gör att gamla vitguldsringar inte får den gulare färgen som nya kan få.

Någon insatt får gärna rätta mig om jag har fel, men tror att det var såhär jag har fått det förklarat för mig.  

• emiasv

Av ren nyfikenhet måste jag fråga er som har valt vitt guld... :) Hoppas att ingen tar illa upp för det är inte min mening. Varför köpa en ring i vitt guld när man kan köpa en i silver? En annan kan inte se skillnad på de två materialen och silver är ju mer stryk-/reptåligt än guld. :)

• La Lola
    Gadget skrev 2011-04-02 09:34:59 följande:
    La Lola, vad fint att ha din mammas ring, det blir lite en dubbel betydelse av det då.
    Ja min mamma dog för 13 år sen (pappa oxå).
    Ringen låg bara i mammas gamla smyckesskrin så när jag skulle gifta mig kände jag att jag ville använda ringen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anna8608
    emiasv skrev 2011-04-02 09:37:00 följande:
    Av ren nyfikenhet måste jag fråga er som har valt vitt guld... :) Hoppas att ingen tar illa upp för det är inte min mening. Varför köpa en ring i vitt guld när man kan köpa en i silver? En annan kan inte se skillnad på de två materialen och silver är ju mer stryk-/reptåligt än guld. :)
    Vitt gulld och silver är inte samma sak, silver har inte riktigt samma glans. Jag kan hålla med om att man på håll kanske inte ser skillnad, men det gör man när man kollar närmare :)
    Jag tänkte precis som du innan vi hade bestämt oss för ringar i vitguld.
  • emmisss

Vi har vitguld i både förlovning och vigselring, tycker det är finast! Plus att jag brukar ha på mig andra smycket tex frn snö eller baglady mm och då passar det bätt re med vitguld!

man kan oxå välja platinum eller paladium, då håller de färgen, dom är ju dock dyrare! Fast jag bryr mig inte om jag måste lämna in mina ringar 1 ggr om året!

• PetraK

Min förlovningsring är hälften rött guld och hälften vitt. Jag har haft den i över fyra år nu och inte putsat upp den en enda gång, och den ser inte speciellt "risig" ut...
    Vi ska gifta oss i juni och då ska jag ha en till ring som är helt i vitt guld, så då ska jag lämna in förlovningsringen på putsning lagom till bröllopet, och det skulle kosta typ 200 spänn. Så det är ju ingen större kostnad även om man vill göra det ngn gång per år eller så :).
    Vitt guld är fint :)

Svar på tråden Förlovningsringar i vitt guld....bra eller dåligt?